Gengasdrift

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Gengasdrift

Inläggav Stellan » 05 apr 2009, 16:47

Jag har precis varit och inhandlat en skrift om gengasdrift från 1974. Det är en utredning som Överstyrelsen för ekonomiskt försvar gjort, och det är lite smått fantastiskt att läsa om att konvertera en "modern" lastbil till gengas, Är det någon här som känner till något mer om de här försöken?

Gengasdrift 1974_b.jpg
Gengasdrift 1974_b.jpg (152.2 KiB) Visad 9499 gånger
/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Re: Gengasdrift

Inläggav Kjell T » 05 apr 2009, 19:19

En del av försöken och körningarna gjordes i Umeå. Kommer jag ihåg rätt var det med en Scania L80. Vill minnas att det förekommit bilder i någon tidningar när bilen var med i veteranbilskörningar på slutet av 80talet och kanske början av 90-talet.
Kjell T

Inläggav Stellan » 05 apr 2009, 19:24

Den Scanian finns hos deras återförsäljare här i Göteborg nu, fast de kör den mest på diesel nuförtiden

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Anders Ason » 05 apr 2009, 20:50

Stellan skrev:Jag har precis varit och inhandlat en skrift om gengasdrift från 1974. ...
/Stellan

Det var väl under de åren det hettade till ordentligt med att oljan var slut, ransoneringar o s v.
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Stellan » 05 apr 2009, 20:59

Oljeransoneringen var väl några år tidigare? Jag tog körkort -74 och då gick visserligen bensinen upp till en hel krona per liter, men ingen ransonering.

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Gösta » 06 apr 2009, 20:55

Men visst var det väl 74 som vi fick oss tilldelade ransoneringskuponger,fast de kom aldrig att behöva användas.
En kaka gör ingen fet
Användarvisningsbild
Gösta

Inläggav Stellan » 06 apr 2009, 21:05

Jag googlade lite, och visst var det -74 som ransoneringen var :oops:. Det kan ju vara så också att jag inte hade någon egen bil med en gång när jag fick körkort, och därför inte kände av ransoneringen...

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Anders Ason » 06 apr 2009, 22:12

Stellan skrev:Jag googlade lite, och visst var det -74 som ransoneringen var :oops:. Det kan ju vara så också att jag inte hade någon egen bil med en gång när jag fick körkort, och därför inte kände av ransoneringen...

/Stellan

Bodde i radhus i Åkersberga vid den tiden och fick även kuponger tilldelade. Reste i jobbet och hade ett par bunkrade fat med bensin på en militär anläggning (ajabaja!). Så jag klarade mig över krisen och när den var slut hade jag kupongerna kvar. Vart tog då de vägen? Jo 1977 flyttade jag till en nybyggd villa i Linköping (känt för SAAB, ASJ (apropå en annan tråd Stellan) och Bloms Åkeri - ungefär i den ordningen) och något av det sista jag då gjorde var att lägga min ansökan och de oanvända kupongerna i ett kuvert. Klättrade upp på radhusets vind och stoppade in kuvertet mellan två masonitskivor som var en fuktspärr och där ligger det väl än? Får väl åka dit o kolla med de nuvarande ägarna :D

Väl i Linköping åktes det över till USA och bl a inköptes det den enda helt nya bil jag haft, en Chevrolet Malibu Classic Estate Wagon (puh!). Körde över det enorma landet ca 600 mil, bodde bl a på långtradarfik och tog sedan bilen med hem från hamnen i New Ark.

Bensinen kostade då 1,47 kr/l (den smogade motorn drog 2 till 2,5 l/mil). Efter tre år var bensinen uppe i 5,50 litern och då fick det var nog med den bilen.
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Åkarns Kalle » 06 apr 2009, 22:18

Samma år som pappa köpte åkeri, en Cheva Impala och en Motorcykel precis i rätt tid då priserna steg :wink:

/Kalle
Den enda form av sport som intresserar mej är transport

Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna, X-Trafik, numera kör vi mest beställningstrafik med buss & lastbil.
Åkarns Kalle

Återgå till Allmänt Veteransnack