av S-V L44 » 13 mar 2009, 16:51
Är de bilar som beskrivs i denna tråd förseriebilar eller är de bilar som serietillverkats och lagerhållits innan man lanserade den nya modellen officiellt?
Bilarna som benämns N89 är kanske ”misstag” precis som den ännu inte identifierade Scania-Vabis L50-modellen från början av 1950-talet (inte att förväxla med de senare Scania L50) som vi försöker finna klarhet i på annan plats här i forumet.
Vi ser också i Per Thomsons intressanta artikel om lastbilarna hos Stora Kopparbergs Bergslags AB, hur han och Leif Svärd beskriver en Scania-Vabis LT7546 ”prototyp” från 1957. Detta är förmodligen också en förseriebil, men här råder väl inga tveksamheter kring modellbeteckningen.
Express & Bärarelaget i Landskrona körde en Volvo förseriebil av den modell som senare kom att kallas N7, N10 eller N12. Bilen var helt omärkt utan några som helst yttre Volvo-kännetecken förutom hjulaxlarna.
Jag vill minnas att det var en boggiebil och var försedd med något slag av dumperpåbyggnad och användes i anläggningsarbeten. Den var i alla fall mörkgrön till färgen precis som åkeriets övriga bilar.
Detta måste ha varit minst två år innan modellen blev officiell som 1974-års modell.
Det är tråkigt att man inte tog några foton av ”speciella” lastbilar som man såg på den tiden.
Bilen försvann ifrån trafik hos åkeriet innan modellen lanserades officiellt och man blev ju inte direkt överraskad när Volvo väl lanserade sin nya ”normalbyggda” modell 1973 som såg precis likadan ut.
Man kan ju undra vart dessa förseriebilar tar vägen efter avslutad fälttest?
Sannolikt går de tillbaks till tillverkaren efter en förutbestämd tidsperiod eller körsträcka och dissekeras där i detalj innan de skrotas eller används för interna ändamål.
Eller de prånglas kanske ut på marknaden igen som en begagnad bil, därav modellbeteckningen N89 för att särskilja den från en officiell N12?
För övrigt måste väl den N89 6x2 med reg.nr. CUZ 127 som beskrivits i det ursprungliga inlägget vara utrustad med en nyare front eftersom bilens strålkastare är fyrkantiga och grillen är annorlunda jämfört med de tidiga modellerna. Därmed kanske man också har förklaringen till att han kör omkring med N12-skyltning?
// S-V L44