Sapa

Här finns mycket att berätta då det tycks ha funnits flak och karosseritillverkare i nästan varje ort.
Målet med denna kategori är att vi hjälps åt att få en så fullständig förteckning som möjligt.

Moderator: flak

Sapa

Inläggav Stellan » 18 mar 2009, 23:06

Ytterligare påspädning på listan...Sapa-flak från Vetlanda. Jag är lite osäker, men jag har för mig att de även tillverkade släpvagnar i lättmetall också.

På -80 talet så kom de med ett nytt sätt att spänna fast kapellet i lämmen direkt istället för att använda kapellstroppar. Jag tror väl inte att det blev någon succé, men tanken var ju god. Är det någon som vet hur de lyckade med marknadsföringen av sitt låssystem för kapellet?

Sapa Vetlanda_b.jpg
Sapa Vetlanda_b.jpg (138.39 KiB) Visad 10427 gånger
Sapa Vetlanda 2_b.jpg
Sapa Vetlanda 2_b.jpg (17.7 KiB) Visad 10427 gånger
/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Re: Sapa

Inläggav Stellan » 29 mar 2009, 18:41

Ingen som känner till något om SAPA:s flak?

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Muk » 29 mar 2009, 18:57

I annonserna från den tiden visades väl systemet på något fordon från BK Frakt i Vetlanda. Det var väl i mitten av 80-talet. Jag har bara sett systemet i Sapas egna annonser så jag vet inte hur utbrett det blev. Levererade inte SAPA aluminiumprofiler till "riktiga" påbyggare? Det är väl möjligt att man kan ha sett SAPA flak men att det då har haft en lokal profil. Ungefär som exempelvis Sörlings levererade tippsatser till lokala påbyggare.
MVH
Markus Uhrvik
Muk

Inläggav Stellan » 29 mar 2009, 20:53

BK-frakt i Vetlanda kommer man ju ihåg, de körde för ASG på den tiden. Sapa-profilen är ju välkänd, men den kanske såldes mest till andra flaktillverkare?

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav herrstina- » 29 mar 2009, 23:03

Jag är kanske lite ur spår, men det måste ha funnits nästan oändligt många påbyggare om man funderar lite. De mest kända här i trakten är nog: Fellwings Kaross i Billesholm, Filbornasmen i Helsingborg och Pelikan i Munka Ljungby. Det fanns en bonde/smed utanför Strövelstorp som var en hejare på att bygga biltransportfordon, i första hand till Gudmundsson (?) i Strövelstorp.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-

Inläggav Thomas Almen » 30 mar 2009, 07:15

Sapa, (Skandinaviska Aluminium Profiler AB) var väl importör och försäljare av just aluminiumprofiler?. Min gode vän åkeriägarn handlade direkt utav dom när han byggde(byggde om nån bil. Minns jag rätt så köpte han även körramper i aluminium av dom. Sen, BK-frakt, lever det än?. Dom var ju inne på tågtrafik ett tag vet jag. Först i Sverige som privat operatör?. Det krånglade väl till sig med jvgtrafiken, och det tror jag påverkade hela verksamheten.
Senast redigerad av Thomas Almen 30 mar 2009, 18:24, redigerad totalt 1 gång.
Thomas Almen

Inläggav Pickos » 30 mar 2009, 14:02

Thomas Almèn skrev:Sapa, (Skandinaviska Aluminium Profiler AB) var väl importör och försäljare av just aluminiumprofiler?. Min gode vän åkeriägarn handlade direkt utav dom när han byggde(byggde om nån bil. Minns jag rätt så köpte han även körramper i aluminium av dom. Sen, BK-frakt, lever det än?. Dom var ju inne på tågtrafik ett tag vet jag. Först i Sverige som privat operatör?. Det krånglade väl till sig med jvgtrafiken, och det tror påverkade hela verksamheten.

Jag kan inte redogöra för alla BK-företagen (BK-buss, -tåg, -frakt, Cartes, Wetlandia). Jag tror att de kallades Karlssongruppen.
BK-frakt köptes upp av Oskarshamns Expressbyrå (heter numera EB Logistik) någon gång på 1990-talet.
1:a Korinthierbrevet 10:15
Pickos

Återgå till Fabrikörer av Påbyggnader och Hytter