Gemensamt för Sisu och Vanaja var att de tog många ton och då säger jag många. Jag funderar om Finlands lag om tillåten boggie- och axeltryck är liberalare än i Sverige. Men det gäller även Volvo och Scania men bara i Finland. På en bild ser man en 3-axlig Volvo NB88 med 2-axligt släp som har timmer ända upp till stöttornas topp. En oerhört tyngd på min ära. Tyvärr går det inte länka för man kommer direkt till hemsidan. Sök på Volvo och nr 16 visar vad jag menar. Här är länken:
http://www.vetku.fi/component/option,co ... Itemid,69/Sedan har vi en 2-axlad Vanaja A47-4300 med ett 1-axligt släp lastad till synes till max med långa telegrafstolpar på lastbilen. Jag tänker att för en sådan transport gäller 3-axlig bil med boggiesläp här i Sverige?
Sedan såg jag en bil med en påhängsvagn med boggie där främre axeln på boggien var hissad. Här hemma har jag inte sett något liknande. Det jag har sett är att bakre axeln kunde vara hissbar. Har det handlat om trippel kan både den främre och bakre vara hissbar.
Finnarna har gått sina egna vägar. På inget foto har jag sett Lundbergarnas BM Volvo frontlastare med timmergrip. De har haft sin Lundbergare med sig i form av ett linspel.
Det där med att ta med ”stödaxeln” med timmerstolpar upphissad bak på bilen på väg till timmerupptaget var ju inte så dumt kanske. De använder spelet till att ta upp och släppa ner det hela på marken igen. Det liknar mycket hur de gör i USA och Kanada.
Lars-Gunnar