DET ÄR BRÅDIS !!! SKATTEFRITT FRÅN 1975!?!?

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Re: DET ÄR BRÅDIS !!! SKATTEFRITT FRÅN 1975!?!?

Inläggav herrstina- » 22 feb 2009, 19:00

Nej nej, inga ömma tår alls. Det är ju faktiskt så att även miljöpartister och förbudsivrande politiker är ute och ser sig omkring i trafiken då och då, oundvikligen stöter även dom då på veteranfordon som används på ett icke menat sätt. Naturligtvis reagerar dom då med en liten proposition i riksdagen och så är hjulet i rullning. Deras ambitioner att stävja "fusket" minskar naturligtvis inte om det med jämna mellanrum dyker upp suspekta typer som ivrigt försöker bagatellisera fusket.

Det vore förmodligen effektivare att tillsammans försöka få ett fungerande system där dom som använder fordonen yrkesmässigt faktiskt också betalar de avgifter som är stipulerade, emedan de seriösa "amatörerna" kan utöva sin hobby och sitt kulturarbete i lugn och ro.

Även politiker arbetar efter minsta motståndets lag, det kan ju inte bli enklare än om de inblandade på något sätt kan förmås till att kontrollera sig själva.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-

Inläggav Thomas Almen » 22 feb 2009, 20:07

myrsloken skrev:Ajj Ajj en ömm tå kan man tro ? tror nog inte det yttersta fåtal skattebefriade gammla lastbilar som rullar mer än för nöjjes skull konkurerar så mycket.och skulle man ev känna sig lite avis kan man ju alltid köpa en egen veteran och passa på så länge det går. sen är det väll så att det egentligen så att vägavgift ev skatt ska betalas även på en veteran om den anväds i yrkesmässig trafik ??? :mrgreen:
Varför köpa en veteranlastbil och smita undan en massa avgifter?. Kan man väl lika gärna köpa sig en lingrävare och köra för lite och ingenting, det är ju så kul. Faktiskt så är detta en ganska allvarlig fråga. Vore väl inte till glädje för nån om hela hobbyn drabbas p.g.a en del ska skaffa sig fördelar. Sen handlar det väl inte om hobbyfordon om man använder det i yrkesverksamhet, då ser jag det bara som skatteflykt.
Thomas Almen

Inläggav Häggblad » 23 feb 2009, 00:26

Jag uppfattar det enbart som att staten ser möjligheter att få in mer stålar, det är precis som vanligt här i den sista sovjetstaten.

http://www.vv.se/filer/42421/entusiast_ ... fordon.pdf

http://www.birf.org/Dokument/entusiast_ ... 071126.pdf
I trafik: Ford 0910 -78, Bakom väggen: L36 -67, N86 -6X, Rundnos 4x4 -4X
Häggblad

Inläggav Lars-Gunnar » 23 feb 2009, 01:00

Det är klart att staten fikar efter mer kosing varför skulle då annars förslaget komma upp? Och sista Sovjetstaten är som att slå huvudet på spiken! Vi vanliga dödliga skall inte ha något, inte tro att vi är något. Låter som Jantelagen.

Lars-Gunnar :|
Lars-Gunnar

Inläggav Kjell T » 23 feb 2009, 10:13

Varför får man inte igång ett system liknande det i Finland eller det som gäller för amatörbyggda fordon i Sverige? För ca 30 år sedan var det Sture Torngren mfl som lyckades få dåvarande regeringen att godkänna en ändring och då kom SFRO besiktingen till för ombyggda fordon. System finns, bara att kopiera ideerna.
Kjell T

Inläggav myrsloken » 23 feb 2009, 13:26

Här är lösningen !!! Ta bort skatt och vägavgift på alla fordon som används i yrkesmässig trafik = all avundsjuka försvinner , ingen har längre någon anledning att åka omkring i gammalt skrot bara för att det är (billigt!), pengarna lär komma in till pappa staten genom högre vinster mm , kanske kan vi konkurera lite lättare med alla utlänska lågprisbolag som är här och smyger också. hur man sen ska övertyga fredde om denna fina kluring är nog en annan sak.
myrsloken

Inläggav herrstina- » 23 feb 2009, 21:14

Lysande! Massor med väl genomtänkta och seriösa svar. Låt os bara hoppas att inga beslutsfattare har tillgång till internet och får se vilka förvirrade tankegångar som florerar bland "entusiasterna".

Det finska alternativet känns som en hyffsat lätthanterlig och rättvis lösning så jag tycker vi bestämmer oss för den!

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-

Inläggav myrsloken » 24 feb 2009, 12:08

nu var du alt lite göbbi ! :x allt är inte så alvarligt här i värden , sen gör de nog som de vill i alla fall oavsett vad vi tycker och tror om detta. :wink: och sen det här med " " jag är nog en sann antusiast alltid 28 år och 11veteranlastilar i min ägo sen att jag inte tycker det är något fel att använda dom till det som de är gjorda för nämliget att gå med lass får väl stå för mig.
myrsloken

Föregående

Återgå till Allmänt Veteransnack