av herrstina- » 13 feb 2009, 10:45
Jag vill minna att det fanns två herrar som hette Arne Olsson på Åkericentralen när jag blev inblandad där. Din far känner jag inte till.
Det finns en mycket trevlig man i Vallåkra som heter Bertil Olsson, han var med i Centralen från dag 1 och var säkert bekant med din far. Det han inte känner till om åkare i Landskronatrakten är onödigt vetande, vill du ha kontakt med honom har jag adress och nummer. Vänta inte för länge bara, han bör vara runt 80 år nu.
Bertil drev tillsammans med en kompanjon OBO-grus nere i Saxtorp, det var ingen särskilt bra grus men som fyllning vid husbygge och liknande var den användbar. Jag tror man har gjort badplats i det gamla grustaget nu.
1986 bildade min bror och jag ett gemensamt bolag och köpte en N 86 liftdumperbil av Åkericentralen i Landskrona.
Vid den tiden hade vi en dragbil vardera i enskilda firmor, verksamheten gick väl riktigt bra, jämfört med branchen i övrigt.
Efter nästan 10 år dygnet runt i bilarna kom vi fram till att en lokalbil skulle vara bra att ha, därför köptes N 86:an och vår första chaufför anställdes, han heter Tom och jobbar fortfarande kvar. Tanken var att vi skulle alternera på de tre bilarna, fyra veckor i dragbil och två veckor med "sopbil" i Landskrona. Det funkade faktiskt ganska bra.
Detta var vårt första gemensamma bolag och all senare expansion har gjorts i samägda bolag. Vårt engagemang i ÅC-NS frakt-GDL blev till slut tre bilar som i huvudsak pysslade med miljö och återvinning. Av olika anledningar är den verksamheten nedlagd sen några år.
Det är svårt att förena egen kreativitet med medlemskap i lastbilscentraler, det frodas många viljor och en hel del avundsjuka inom väggarna.
Vi har kvar en FL7-90 liftdumper för egna transporter inom åkeriet.
Meningen är att det ska komma en bild på en LBS 141 här, bilen är från 1978 och är den bilen jag hade när vi köpte första bilen i Landskrona. Den bilen är som synes åter i fadershuset och ska återfå sin forna glans är meningen.
Tyvärr har jag aldrig varit bra på att fotografera så det är tunnt med bilder från Landskronaperioden.
Jag kännde till Stålfarfar men är inte gammal nog att ha varit med under hans yrkesverksamma tid. Huset han bodde i låg bara en liten bit från mitt, på andra sidan vägen. När jag flyttade hit 1982 bodde Stålis och hans fru (jag tror hon hette Maria) i ortens pensionärshus. Stålfarfar var en mycket originell person med stark fysik. Paret hade flera barn varav åtminstonde en fortsatte på åkarbanan och hade utlandsbil hos ASG.
Stina.
- Bilagor
-

- HPIM0259_resize.JPG (72.17 KiB) Visad 26132 gånger