Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer
Bilen benämndes först LT66 men brev skickades ganska omedelbart att beteckningen hade ändrats till LT64. Förmodligen det mesta på bilen inklusive ram var att betrakta som tillhörande den kommande L71:an. Endast 5 st tandembilar byggdes före L75-seriens tillkomst 1958. Då räknas inte Myrsloksprototyperna. Tre st av dessa 5 hade beteckningen LT64 och 2 st fick beteckningen LT71. Samtliga 5 hade Leylandboggie. En av LT64:orna erhöll SCA, de andra två gick till Ornäs, SKBAB "-åkeriets" huvudort. Av LT71:orna som båda först beställdes av SKBAB nöjde man sig med den ena och lät den andra få övertas av Grängesbergsbolaget.
Eftersom ingen verkar reagera på vad en L 46 är för nåt, kanske det är på sin plats med en förklaring. Bergslagens främste Scaniakännare har för mig berättat att Karlskoga kommun beställde 2 st. förstärkta L 36:or, som av Scania fick beteckningen L 46. Om jag nu minns allting rätt, ( vilket skulle vara förvånande, inte minst för mig själv), så gick bilarna som komprimatorbilar som nya. Riktigt vad förstärkningen bestod i har vi inte fördjupat oss i, men däckdim. t.ex. är större än original. Var den andra tog vägen, har jag tyvärr inte kännedom om.
Återgå till Scania-Vabis Historik
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster