Visserligen mycket buss - men vilka tillgångar

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Visserligen mycket buss - men vilka tillgångar

Inläggav S-V L44 » 13 feb 2009, 23:57

När jag en kväll under veckan satt och strösurfade på Internet råkade jag hamna på AB Storstockholms Lokaltrafik, Spårvägsmuseets hemsida och vilken otrolig bildskatt de satt och ruvade på.
Man tror ju lätt att dessa bilder endast skulle omfatta ”tråkiga” bussar, passagerare, tidtabeller o.dyl, men alls icke.
Det finns både mängder (nåja :) ) av bilder på lastbilar och framförallt trafikmiljöer.
Vidare finns det bilder på fordonskomponenter såsom bl.a. hjulaxlar, bromsdetaljer, motorer, växellådor, verktyg, garageinteriörer, you name it……..
Allt som allt omfattar deras bildarkiv hela 300,000 fotografier med mer eller mindre hög upplösning. Det flesta har i sammanhanget mycket bra upplösning. Ja ni läste rätt, trehundratusen bilder !!!

Jag rekommenderar er verkligen att gå in på http://www.sl.se . Bildarkivet är egentligen lite omständligt att finna men om ni följer denna anvisning så går det bra.
Klicka först på ”Om SL” i rubriken, sedan på ”Konst & Kultur” (detta lät lite tråkigt kanske), därefter ”Spårvägsmuseet”. Då finner ni till höger en text var det står ”Länkar”, klicka på ”Spårvägsmuseets webbplats” så förflyttas ni över till deras hemsida.
Här skall man klicka på ”Samlingarna” och därefter ”Fotografier”. Då hamnar man slutligen på följande webbplats:
http://www.sl.se/templates/Page.aspx?id=3293

Du kan göra en egen enkel eller avancerad sökning. Det får medges att det är lite träligt att söka eftersom man inte lagt in så många specifika sökord men på t.ex. ”Buss” hittar man nästan 2,000 bilder, och har man tid att sitta och gå igenom hela sökresultatet så finner man betydligt mer än just bara bussar, också t.ex. garageinteriörer, specialverktyg, service av fordon, etc.. Söker man på t.ex. ”Lastbil”, ”Service”, ”Verkstad”, så finner man inte så mycket, men jag har sett att det finns betydligt mycket mer av dessa varor i arkivet.

Jag lägger bara in ett par bilder för att visa vad jag snackar om:
Som synes var trafiken tät redan 1954.

2017-A9336 - resized.jpg
2017-A9336 - resized.jpg (110.37 KiB) Visad 7793 gånger

Och vad är egentligen detta? Kan ni upptäcka vad som är fel?

2017-B378 - resized.jpg
2017-B378 - resized.jpg (83 KiB) Visad 7793 gånger

En Volvo-buss med Scania-Vabis-pedaler eller en Scania-Vabis-buss med Volvo-motor? Kolla in de ur-snygga pedalerna förresten.
Nåja, så skall det väl egentligen se ut.

2017-B374 - resized.jpg
2017-B374 - resized.jpg (79.05 KiB) Visad 7793 gånger

Jag vill starkt poängtera att bilderna är publicerade med personlig tillåtelse från Spårvägsmuseet, AB Storstockholms Lokaltrafik.
OBS. Tillåtelsen att kopiera bilder från deras bildarkiv är inte generell för forummedlemmarna eller övriga individer. Vänligen respektera detta.

Samtidigt måste jag också passa på att göra reklam för en annan eminent site:
http://www.svenskbusshistoria.se/

Här finns en ypperlig databas över svenska bussar och registret omfattar nästan 50,000 bussar, visserligen både nya men också gamla.

Bussar ligger kanske inte i vårt egentliga intresse men man kan faktiskt få fram en hel del matnyttigt om man t.ex. träffar på en gammal buss på en bilskrot. Man kan t.ex. söka på chassinummer, registreringsnummer, inventarienummer, och många andra olika sökord. Då kan man ju t.ex. få fram årsmodell för att se om grejorna eventuellt kan passa ens eget fordon innan man börjar skruva eller förhandla med skroten.

Tänk om vi hade haft tillgång till ett lika omfattande register för lastbilar !!!

// S-V L44
Användarvisningsbild
S-V L44

Re: Visserligen mycket buss - men vilka tillgångar

Inläggav Anders Ason » 14 feb 2009, 14:44

"S-V L44":När jag en kväll under veckan satt och strösurfade på Internet råkade jag hamna på AB Storstockholms Lokaltrafik, Spårvägsmuseets hemsida ...

Jag hyrde stället för ett antal år sedan för en styrelsemiddag! God mat i speciell och trevlig miljö, rundvandring enbart för oss och även bakom kulisserna (och även visning av normalt låsta vagnar o fordon). Vi blev hämtade vid Slussen av den äldsta körbara bussen vid det tillfället.

Vet inte om de bedriver sådan verksamhet idag men oavsett detta är museet klart värt ett besök.

Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Anders » 14 feb 2009, 15:23

Beträffande pedalerna så bör det ju vara en Scania-VABIS i och med gaspedalens placering?

Anders
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav Häggblad » 14 feb 2009, 20:53

Jädrar vad trevliga bilder på en 4x4-scania jag hittade tidigt bland träffarna när jag sökte på "scania".
I trafik: Ford 0910 -78, Bakom väggen: L36 -67, N86 -6X, Rundnos 4x4 -4X
Häggblad

Inläggav S-V L44 » 15 feb 2009, 00:58

Ja, den var riktigt intressant. Jag har själv inte provat att söka på "Scania" tidigare.
Jag har vid något tillfälle på sett en video-snutt på nätet på denna bil som bör vara en F12 4x4. Förmodligen är det samma bil som använts som demonstationsbil för att visa hur flexibelt och terränggående detta chassi var.

Tankbilen som är byggd på ett gammalt busschassi som dyker upp lite senare i sökningen är inte dum den heller.

// S-V L44
Användarvisningsbild
S-V L44

Återgå till Allmänt Veteransnack