DuttePickis...

Här kan du visa bilder på dina pågående eller färdiga projekt.
OBS bildernas max storlek horisontellt är 640 pixel. Du tillför bilderna genom "Bilagor", en funktion som kan väljas nedanför platsen där du skriver text.
Du ändrar en bilds pixel bredd med ett bildbehandlingsprogram.

Moderator: Anders Ason

Re: DuttePickis...

Inläggav Anders Ason » 04 feb 2025, 21:47

Ser att du har lister på motorhuven om det är original, annars var det s k huvkråkor enligt bilden.
Har annars sådana om det behövs. Hade ett paket lister också men de är väck och sitter förhoppningsvis på plats på en PV nu.
Annars, någon behöver här? Vill gärna hjälpa till för jag behöver dom inte.

huvkråka volvo.jpg
huvkråka volvo.jpg (34.41 KiB) Visad 5138 gånger
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Noxcania » 05 feb 2025, 19:50

Tackar før erbjudandet! Men näe den ska va enkel & snikig & listerna åker nog väck dom åxå så småningom.
Vanligast e de ju att folk har gamla bilar som pitoreska hobbylexaker & pyntar me vita däxidor (attans kul me "x"!), blomvaser & tärningar i baxpegeln o.s.v. men vi vill att våra fordon ska se ut som dåtidens dagliga tråkiga bruxfordon!
Noxcania

Inläggav Anders Ason » 05 feb 2025, 22:54

OK

Det bir intressant att se hur ditt bygge tar form.
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Stenhuggarn » 06 feb 2025, 08:41

Ja, en huvkråka på rundnosen hade suttit fint! :mrgreen: Hahaha! Nää, kanske inte...

Rätt häftigt egentligen med alla olika visioner folk har med de fordon de renoverar/fixar med. För allt börjar ju med en tanke. Min renovering har ju blivit som ett fotografi utav den där ursprungliga tanken. Förutom de svarta skärmarna som tack och lov tillkom tack vare detta eminenta forum... :D
Användarvisningsbild
Stenhuggarn

Inläggav Anders Ason » 06 feb 2025, 10:11

Stenhuggarn skrev:Ja, en huvkråka på rundnosen hade suttit fint! :mrgreen: Hahaha! Nää, kanske inte...

Min far som köpte Vikingen (ingen Synvilla) ny 1955 customiserade den lite med en rejäl och för bilen anpassade huvkråka i form av ett kromat futuristiskt flyg av något slag. Det var allt han ändrade på. Efter några år blev det förbjudet och skulle tas bort p g a skaderiskerna, inte på bilen :-) utan på fotgängare och cyklister som högst sannolikt hade hamnat under bilen än uppe på huven. Jag fick kråkan att leka med (var 12år) och hade den länge med mig den även senare i flera flyttningar men gav till sist bort den. När jag blev äldre "tog jag över" stylingen för bilan. Två Marshall Knick fjärr, var dåtidens värstingar och hörnen på bilen målades med rött. Självklart enbart av trafiksäkerhetsskäl, den var ju bred (2,35 m). Upphovet var en personbil som blev skrot, föraren oskadd körde in i högra delen av flaket där vår bil stod parkerad på gatan, det var vänstertrafik på den tiden. (Är själv utbildad för kunna köra i England)
    När jag senare började köra Vikingen yrkesmässigt under en period blev det väl lite förändringar till.
    Dock aldrig något vitt fårskinn på golvet i hytten eller stövel och sko förbud.
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Noxcania » 06 feb 2025, 19:44

Bilder Anders, bilder... har du väl?

Han som hade vår dutte hade tidigare även en 50-tals Duett-pickup & dess snikstil inspirerar den vi har nu. Den gamla blev dessväre stulen då han flyttade från Värmdø till Skåne, den va mørkgrøn me svarta framflyglar & hade krampaktigt kort hytt, inte bra før långa personer med kassa knän.
Så om nå'n vet om en 50-tals dutte-pickis utan papper så kan ni la skvallra..?
Noxcania

Inläggav Noxcania » 13 feb 2025, 21:39

Tänkte bara skriva att jag bytt ut bilden på handfatsbygget som nämndes & visades tidigare.
8)
Noxcania

Inläggav Noxcania » 23 feb 2025, 23:08

Dagar blir till veckor & min kusin som har så många olika ställen att lagra gammalt virke på har inte alltid tid att åka me mej å kolla om de finns nå't till duttepickisen, de finns har vi sett men de ska tydligen finnas ännu bättre "en bit bort"...

Men jag tänkte jag som lite vanligt skulle visa nå'tt utanfør ämnet, nämligen bakfångarn på Amazonobjektet, den e hyfsat väl ventilerad:

BakFångarn.JPG
BakFångarn.JPG (263.24 KiB) Visad 3924 gånger
Noxcania

Föregående

Återgå till Garaget