Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Här kan du visa bilder på dina pågående eller färdiga projekt.
OBS bildernas max storlek horisontellt är 640 pixel. Du tillför bilderna genom "Bilagor", en funktion som kan väljas nedanför platsen där du skriver text.
Du ändrar en bilds pixel bredd med ett bildbehandlingsprogram.

Moderator: Anders Ason

Re: Volvo rundnos från 1945 (LV 127 DT)

Inläggav Anders Ason » 14 feb 2025, 10:12

Stenhuggarn skrev:...Det är alltid bättre att ha en detalj, även om den är trasig, än att sakna den. Man kan ofta få ihop det hjälpligt i alla fall...

Ser mycket bra ut, om... nu tidens tand gnagt lite, så vaddå?
    Det är inte en ny bil som står i saluhallen utan historia :-)
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Anders Ason » 14 feb 2025, 10:23

Mina föräldrar hade en Amason som de köpte efter att jag hade flyttad hemifrån. Minns att den hade dubbla lysen på bakluckan, något som enbart fanns under något/några år. Körde den ibland och gillade den (kraven var inte så stora :-)

Den bilens inredning såg något annorlunda ut mot i din bil.
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Noxcania » 14 feb 2025, 19:09

Att pyssla me smådetaljer tycker även jag e attans najs & din blev ju bra åxå!

(ja Anders; -57 till halva -59 hade annan baklucka me dubbla handtag me belysning & låset på trøskeln + klocka på instumentbrädan & värmereglaget mot vänsterdørren, mitt objekt e en sen -59)
När jag fick min nuvarande bruxbil så hade nå'n vart på växelknoppen, inte ovanligt på dessa modeller, så jag lossade den & målade baxidan i samma fina färg som klädseln:
Detaljer, detaljer...

18sep24 1.JPG
18sep24 1.JPG (185.37 KiB) Visad 7565 gånger
Noxcania

Inläggav Stenhuggarn » 17 feb 2025, 09:06

Fick lite gjort i helgen på pärlan. Dock knäckte jag ena fönsterveven när jag skulle försiktigt räta ut den en aning då den var krökt. Är ju gjutjärn så förstod att det skulle vara lurigt. Men den gick in i masoniten då man vevade så tänkte jag skulle försöka få bort det värsta men nä, det ville den inte vara med om. :mrgreen: Så får leta upp en ny.

Märkplåten kom på plats också. Blev ju trevligt.

Lyssnade på motorn med ett vanligt stetoskop också. Tycker ljudet verkar komma från högre upp så att det möjligen är en ventil eller stötstång. Men vi får se, ska kolla vidare på det då det är lite varmare ute.

Funderade över den gamla reg-plåten. Ifall jag ska sätta den bak eller fram. Gillar ju inte att sätta dit så mycket lull-lull på den. Speciellt inte fram vid nosen. Men satte den tillfälligt där den klassiskt sätt ska sitta. Svårt att bestämma mig. Vad tycker ni?
image1 (16).jpeg
image1 (16).jpeg (476.75 KiB) Visad 6064 gånger

image0 (34).jpeg
image0 (34).jpeg (462.79 KiB) Visad 6064 gånger

image4 (3).jpeg
image4 (3).jpeg (319.55 KiB) Visad 6058 gånger
Användarvisningsbild
Stenhuggarn

Inläggav Per Thomson » 17 feb 2025, 11:09

Du bör nog ha nummerplåten fram tycker jag. Men för att det inte ska bli för mycket 'lull' som du skriver så hitta på någon fiffig lösning att hänga på den nya gällande regskylten framför den gamla. Vid fototillfällen och 'hemmakörning' lyfter du bara bort den nya regskylten.
Jag gillar din åsikt " . . . inte för mycket lull".
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Anders Ason » 17 feb 2025, 17:02

Det är inte känt (för mig) om några synpunkter har framförts på den främre reg. skyltens placering annat än att den inte får skymmas och att den ska sitta rakt fram. Har sett skyltar som suttit ovanför vindrutan. Med tanke på att det numera är så många funktioner som fjärravläser skyltar så har det tydligen fungerat utan utökad reglering.
Det är tillåtet att sätta urspungsskylen i fronten och juridiskt kallas den för dekoration.

Pers förslag är bra men förutsätter att bilen står still och glöms den bort är böterna från 1 500 kr upp till till 4 000 kr (efter åklagarbeslut och uppsåt). Böterna höjdes rejält när fjärravläsningarna. Inledningsvis var det plåtpoliserna som krävde.
Några sätter den fina träffskylten framför och kör hela rundan. Kanske det är förmildrande då det knappast kan finnas något elakt uppsåt.

Hur som helst tycker jag att du kan ha skylten kvar och den nya på motsatt sida.
Det kan finnas svart hållare med spår i, lätt att dra upp.
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Föregående

Återgå till Garaget