Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer
W omgivet av ett O står för Willys Overland.
Du ser samma symbol på Sven Jeppssons fordon på länken
Bilarna är troligen en L20 och en L10, men det är riktigt svårt att avgöra om man inte får reda på registreringsnumren. Här ser du ju faktiskt liknande hytter som utlöste dina ursprungliga frågor i denna tråd.
Så min gissning på Gladsax-hytter är kanske inte helt fel trots allt. Det var ganska vanliga hytter här nere i Sydsverige.
Åter till Scania-Vabisen som har GBU på dörrsidan. Dekoren på påbyggnaden har den nyare lite förenklade Scania-Vabis-symbolen. Denna nyare symbol som bara skrev Scania-Vabis istället för som tidigare Aktiebolaget Scania-Vabis introducerades runt 1954 i princip med introduktionen av L51 Drabant och L71 Regent. Så fotot bör vara taget efter 1954.
För vidare information om de bilar jag kommenterade igår, så kan jag nämna att Helsingborgs L44:an enligt registreringshandlingarna såldes till Räddningsstationer för Uppland och Västmanland som gick i konkurs i april 1970. Därefter övertogs bilen av en chaufför Blom i Uppsala. Avregistrering i M-län skedde inte förrän den 1 september 1970. Men om den blev återregistrerad i C-län vet jag inte.
När jag ändå är inne och analyserar endel av bilderna avScania-Vabis på din eminenta hemsida så vill jag även delge dig kommentarer avseende följande bilar:
http://web.telia.com/~u17627820/oldcar/s510097.htm
Denna bil har jag träffat på i Norrbotten så sent som förra hösten.
Bilen hade inga registreringsskyltar men chassinumret är 125761, vilket indikerar att årsmodellen är 1958, så den är från slutet av Regenternas produktionscykel.
Att döma av den gula grundfärgen, Nyström-hytten och plogfästet fram så har bilen troligen gjort sina första uppdrag som en vägverksbil när den var ny.
För mitt vidkommande får du gärna lägga in mina bilder i ditt eget forum om du vill, eftersom det är jag som tagit bilderna.
Dessutom har jag funnit en annan länk till Scania-Vabis LF55:an på
http://www.sos-stockholm.se/gallery/vie ... hp?id=3283
Thomas Almèn skrev:Om bilen på bilden är påbyggd i Jämtland, så är det troligen en Brunflohytt på den. Men linjerna stämmer inte riktigt. Ska grunna på vem som kan veta nåt om detta. Dom lastbilssäljare man känt, som kunnat haft en aning, har ju tyvärr gått ur tiden. Mojligen Lundstedts på Frösön,(se där ja, en till på flaks lista) kan ha byggt hytter.
S-V L44 skrev: . . .
Det finns en bil som finns avbildad på sidan 28 i Motorhistoriskt Magasin Nr 6 1991.
Bildtexten säger att denna bil skulle vara en L12 levererad 1949 till en åkare i Blekinge. Bildörrens text säger dock ”Valle Karlsson, Solvesta”. Man har förmodligen tolkat texten som Sölvesborg, men Solvesta ligger i närheten av Kalmar. Bilnumret på bilen börjar dessutom på H52… och sedan är efterföljande siffror tyvärr dolda. Denna bil är dock inte någon L10 eller 2L10 eller ens L40, utan definitivt en LS20 eller eventuellt LS60. Intressant att notera är att bilen är försedd med tre vindrutetorkare, två under vindrutan samt en över vindrutan på förarplats. Original vakuumtorkare har kanske inte fungerat helt oklanderligt så man har kompletterat med en elektrisk torkare.
Kanske någon från Kalmar-trakten kan göra en bättre identifiering av bilen?
. . .
// S-V L44
Roger Larsson skrev:Är det någon av herrarna som vill åta sig att identifiera denna lastvagn samt hytt och flakbyggnation?
http://www.algonet.se/~olabyab/oldcar/s520057.htm
Återgå till Scania-Vabis Historik
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst