DuttePickis...

Här kan du visa bilder på dina pågående eller färdiga projekt.
OBS bildernas max storlek horisontellt är 640 pixel. Du tillför bilderna genom "Bilagor", en funktion som kan väljas nedanför platsen där du skriver text.
Du ändrar en bilds pixel bredd med ett bildbehandlingsprogram.

Moderator: Anders Ason

Re: DuttePickis...

Inläggav Anders Ason » 30 jul 2024, 08:30

OK Å andra sidan har ju bilen i original ganska långt överhäng bakom bakaxeln så det blir nog bra.
Där var det t o m plats för reservhjulet.
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Noxcania » 30 jul 2024, 23:58

Kollade lite på dedär me flaklängd idag när jag ändå kapade bort den rostiga vänstra sparklådan & i-&-me att flaket kommer ganska høgt før att däcken inte ska ta i vid tung last & gupp så blir de rejält me utrymme ovanfør kroken så flaket kan nog bli lite längre utan att støra, har ju googlat lite duttelastbilsbilder.
Noxcania

Inläggav Noxcania » 16 okt 2024, 22:19

Josephine Studebaker flyttade efter 13 år & de blev ett charmtroll i form av en 4d -64 Amazon i bruxskick så dutten har fått vänta, Amazonen tarvade bakaxelbyte & lite gullande me motorn men nu går'en attas bra så häromda'n slutsvetsade & "småslipade" jag taket på dutten så de e tätt & på me blymønja & nästa dag blev de färg på blymønjan. Dock inga foton på't.
Har åxå børjat mäta & kapa 4-kantsprofiler i lagom längder som blir stående på ramen før flakramen. Lite lustigt när man tittar på Duettlastbilar så verkar dom alla ha botten av flaket i samma højd som ovankanten av framflyglarna så de blir de här åxå. Måste bara handla material till flaket nu.
Jag samlade bilder från nätet på riktiga Duettpickisar ett tag men har nu släng dom, bara sparat denna, som dock har flaket høgre:

opia.jpg
opia.jpg (279.91 KiB) Visad 10175 gånger
Noxcania

Inläggav Noxcania » 29 dec 2024, 23:15

Har ju till-&-från nästan startat me flakbygget men... Så de har mätts & kapats bitar till att ställa chälvaste flakramen på men se'n har de inte hänt nå't i väntan på att jag skulle få tid att åka runt & handla järn till ramen...
Men så såg jag bilder på en gammal Duttepickis som håller på att renoveras & där såg jag bilden jag visar här, "VIPS!" så mindes jag ju att SÅ! såg de ju ut!!!:
(dock ligger ramen upp-&-ner men man hajjar ju 1då)

FlakRam.jpg
FlakRam.jpg (480.8 KiB) Visad 2975 gånger
Noxcania

Inläggav Noxcania » 29 dec 2024, 23:17

Så nu e sikte inställt på ek! Hur nu de ska funka att få tag på till rimligt pris, så'nt va enklare när vi hade fartyg...
Noxcania

Inläggav jonasc » 31 dec 2024, 11:24

Jag har en jättestor GAMMAL Ek du kan få komma och såga ner.... ;-)
jonasc

Inläggav Noxcania » 01 jan 2025, 17:15

Jaha, ja vi har åxå en rejäl gammal ekrackare som jag e hyfsat orolig før nu i stormen, den står alldeles før nära huset... Men jag håller utkik efter nå't gammalt masivt ekbord.
Noxcania

Inläggav Stenhuggarn » 04 jan 2025, 01:22

Ask funkar nog nästan lika bra annars. Det är rätt nära eken. Kanske är lika svårt att hitta i Skåne det också iofs. :D
Jäkligt fin trä och järnslöjd i alla fall. Gillar kombinationen väldigt mycket.
Användarvisningsbild
Stenhuggarn

Inläggav Noxcania » 04 jan 2025, 17:32

Vi tog ner en ask førrførra året, snacka om HÅRT trä! men de va en helsickes mååånga spikar i den så mycket av den ligger kvar osågad om nå'n vill ha...
Noxcania

Inläggav Anders Ason » 05 jan 2025, 09:56

Har använt en liten del Ask från rensandet av "skräpträd" vid kanten av Stångån/Kinda kanal dar det skulle byggas hyreshus!
Ett litet snickeri fick uppdraget att åstadkomma det jag behövde. Det gällde bottenplattor till några minnesgåvor inom FOA.
Plattorna bar upp en kvadratisk "stolpe" (har några kvar fortfarande!) av mörk Västerviksgranit som jag tursamt, i unga år hämtat och sparat, från en skrothög vid Br. Nilssons stenhuggeri. På plattan en mässingsskylt med graverad text. Gåvorna blev mycket uppskattade men att hitta en bild bir svårt. Det enda som nog finns kvar än i dag av den Asken är nog brädan som ligger mellan vedspisen och elspisen.
Ursäkta utvidgningen.

20250105_081749.jpg
        20250105_081749.jpg (203.59 KiB) Visad 2805 gånger
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Noxcania » 06 jan 2025, 00:21

Ah, snyggt! Vi har likadant breve spisen fast andra sidan & bredare & de beror på... Att...
När vi bodde i Holland fick vi hämta så mycke tropical hardwood vi ville från en firma nära hamnen som skulle flytta, vi hade ju Scanian då så de blev "en hel del" som vi la i lastrummet på coastern vi hade, dessvärre lät vi de mesta ligga kvar när den såldes & kvar nu i ett uthus e bara bitar som inte räcker till før detta.
Men vi använder de lite här & där & när vi byggde om badrummet så kom några bitar väl till pass, tex till handfatsmøbeln (den har s.a.s. 2 våningar):

P1030520.JPG
P1030520.JPG (283.25 KiB) Visad 1084 gånger
Senast redigerad av Noxcania 13 feb 2025, 21:37, redigerad totalt 1 gång.
Noxcania

Inläggav Noxcania » 17 jan 2025, 00:39

Har inte fått tag på hårt virke & såg att vi har en hel del gamla rejäla furuplank så de lutar åt så'nt. Jag har även testat att såga mallar så trät kan ligga utan att glappa & utan glipor, de blir tjärfilt mellan trä & ram.
Hur långt har jag kommit då..? Alldeles før kort!
(har dock nosat upp en C30 Apache igen (en längtan som drabbar mej me ojämna mellanrum) så snart kanhända dutten får en stor polare)
Noxcania

Inläggav Noxcania » 03 feb 2025, 23:57

Att de inte händer mycket e att ta i i underkant! Åker omkring me mallarna i Amazonen & terroriserar alla jag träffar, dom har även visat sej bra att lägga vilandes från golvet & uppåt-bakåt på framsätena så inte Carmenzita sätter sej & råkar riva sønder klädseln, de e bra å ha Dobermann i bilen, då slipper man låsa, men hon vill helst sitta fram & jag har precis bytt stolar till bättre / helare klädsel.
3 ggr / veckan men inte varje vecka pysslar jag hos min kusin & där finns de ek har jag sett!
Ska fråga.

Skulle flytta dutten igår, den som alltid starar så lätt... Näe då, inte ett liv! Tänkte a de e la den modernt utblandade bensinen som dunstat & kallt va de me & me batteriet i åtanke, så jag hällde en skvätt soppa i fuggen & testade... Den bara hostade till... 3 ggr testade jag se'n blev de boxering (så borde de la savas?) me Amazonen, funkade fast jag va ensam, satte batteriet på laddning øver natten.
Så idag testade jag igen; inte ett endaste host! Dock utan skvätt i fuggen.
Tog Sonja & hennes moderna bil till boxering & inget alls hände! Då slog de mej en tanke...
Soppamätarn visade fullt men "vetifasen om de'nte ede ändå" tänkte jag, lossade tampen, hämtade dunken &...
Jodå de va de!
Seniliteten har alltså børjat smyga sej på mej.
Noxcania

Inläggav Stenhuggarn » 04 feb 2025, 00:32

Ja, den slår till här också med jämna mellanrum… :mrgreen:

Drygt när man inte får tag i det man behöver. Ädelträ kan ju vara knepigt att hitta för rimliga pengar. Men det brukar ju lösa sig. Får hoppas du har lite tur! :D
Användarvisningsbild
Stenhuggarn

Inläggav Anders Ason » 04 feb 2025, 12:25

Duetten är väl en av de bästa bilarna Volvo har glort.

Började jobba på Radio/Lux, Luxoraffär i Västervik (Storgatan 13) efter skolan i åttan på eftermiddagen och på lördagarna och där fanns det en Duett med en Luxor bilradio i (jo, de tillverkade sådana (Hade dåligt ljud.)) och den särskilda i bilradio licensen kostade 30 kr per år. Skivförsäljaren i butiken fick skjutsa mig på serviceuppdragen, var ju bara 15 år.

Det var en äkta Duett trots att Grip karosser tillverkade egna Duetter bara några km därifrån, Ni vet, de med tunna utanpåliggande bak skärmar, några finns kvar. Utanför fabriken stod chassin och väntade på påbyggnad helt i trä som sedan plåtkläddes.
PV hade självbärande kaross men de här var byggda på ram och därav det stora intresset för EPA-byggen som då krävde ram, de skulle ju dra saker. De var ett traktor substitut.

Med lumpen i Flygvapnet blev det kontakt med Duetter igen och efter något år med att köra lastbil blev det Flygvapnet igen (1964 i september). Körde Duetter till dess de gick ut ur tiden under mina 12 år. Ersattes av SAAB 95 combi. Vi hade även några Willys Jeep, PU och skåp - vilket skrot.
Bäst var de på sörpla i sig rejält med bensin.
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

FöregåendeNästa

Återgå till Garaget