Ovanliga skapelser

Här kan vi diskutera ovanliga bilar vi sett eller hört talas om och som varit i trafik på våra breddgrader. De vanligste bilarna SCANA och VOLVO blir ju naturligt berörda inom forumets övriga områden.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Ovanliga skapelser

Inläggav S-V L44 » 30 maj 2024, 20:38

Jag vet vad det är för bilmärken, men vet ni ?
Vågar ni på er att gissa vilka ?
Det är två vitt skilda märken så mycket kan jag säga.

M1227 - 1919 - kopia.JPG
M1227 - 1919 - kopia.JPG (286.21 KiB) Visad 6731 gånger

M1101 - ca 1920-tal - kopia.JPG
M1101 - ca 1920-tal - kopia.JPG (303.57 KiB) Visad 6731 gånger

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44

Re: Ovanliga skapelser

Inläggav Bigmanstown » 31 maj 2024, 11:28

En ren gissning på den understa, Daimler.
Mest beroende på stjärnfronten.
Den övre har ju liknande front, men som du skriver
är det olika fabrikat. Kanske något amerikanskt.
Bör ju nästan vara elbilar med den utformningen.
Kul att dom är M- reggade
Bigmanstown

Inläggav Per Thomson » 31 maj 2024, 16:43

Det är nog bara du med dina gedigna arkivstudier som kan svaren. :)
Vilket företag vågade sig på sådana investeringar? Något åkeriföretag är det säkert inte.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Bengt Dahlberg » 31 maj 2024, 17:37

Det är troligen ett franskt fabrikat och som även byggde bussar.
Bengt Dahlberg

Inläggav S-V L44 » 01 jun 2024, 22:10

Bengt Dahlberg är delvis på rätt spår, men ändå inte helt då jag är ute efter ett par bilmärken på betydligt närmre håll, i alla fall det ena är riktigt nära.

Jag tror annars att Bengt syftar på t.ex. De Dion Bouton-bussar liknande denna som bl.a. syns på denna bild från amerikanska Shorpy.
Bilden tagen i New York.

DeDion Bouton - 1913 - 15th Avenue New York - Shorpy 13604u.JPG
DeDion Bouton - 1913 - 15th Avenue New York - Shorpy 13604u.JPG (537.25 KiB) Visad 6657 gånger

Här är en närbild på bilmärket

DeDion Bouton - 1913 - 15th Avenue New York - Shorpy - Not an-early-mercedes-bus-v0-hd6ivn1jwuub1.jpg
DeDion Bouton - 1913 - 15th Avenue New York - Shorpy - Not an-early-mercedes-bus-v0-hd6ivn1jwuub1.jpg (214 KiB) Visad 6657 gånger

Det är egentligen kylaren/fronten med det "Mercedes-lika mönstret" som är det riktigt unika med fordonen.
OK även bilarna utan den karaktäristiska fronten är ju inga "dussinvaror" i sig.
Här är t.ex. även en personbil, en tidig Lion-Peugeot från 1908 som ser likadan ut i fronten. Fotot troligen taget i Frankrike.

Lion-Peugeot_1908c_1479805992_resized_lead_photo.jpg
Lion-Peugeot_1908c_1479805992_resized_lead_photo.jpg (232.27 KiB) Visad 6657 gånger

Jag trodde inte dylika skapelser fanns i Sverige förrän jag nyligen råkade se bilen på den översta bilden fotograferad under Lundkarnevalen 1924. (Det står visserligen att fotot togs 1934, men enligt registreringshandlingen skrotades lastbilen redan vid årsskiftet 1925-26.)
Denna bil ägdes för övrigt mycket riktigt inte av någon "rik" åkare, utan av AB Lunds Mekaniska Verkstad.

Fortsättning följer.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44

Inläggav Bigmanstown » 01 jun 2024, 23:25

Följer med spänning!
Bigmanstown

Inläggav Bengt Dahlberg » 02 jun 2024, 12:33

https://hosting.photobucket.com/albums/ ... /4821a.jpg

https://hosting.photobucket.com/albums/ ... s/4821.jpg

Bilden tagen under förflyttning av en tysk soldat i Frankrike. Busschassierna ska vara moderniserade och möjligen på väg till karosseribyggare då de överraskats av kriget.
Bengt Dahlberg

Inläggav S-V L44 » 04 jun 2024, 11:09

Intressanta bilder.
Jag har faktiskt sett dem för länge sedan men inte studerat dem så noga.
När jag senast såg bilderna, utan att, som sagt, detaljstudera dem, trodde jag att det var krigsbilder från 1:a Världskriget främst p.g.a. den unika kylaren, men inser nu att bilderna bör stamma från en betydligt senare tidsepok.
Jag tar mig friheten att lägga upp en av bilderna här så man kan se direkt. Det är kanske inte alla som "orkar" öppna länkarna ovan.

Busschassier i Frankrike - 4821a.JPG
Busschassier i Frankrike - 4821a.JPG (278.32 KiB) Visad 6573 gånger

Notera t.ex. de 10-bultade tallrikshjulen, de "moderna" luftgummiringarna, styrbar s.k. "fattigmans"-boggie på det främre chassit, m.m.
Chassierna kan helt enkelt inte vara så gamla att de stammar från 1910-talet då det patenterade kylarkonceptet användes någorlunda flitigare av ett fåtal fordonstillverkare, främst nere på den Europeiska kontinenten.
Bilden bör vara tagen betydligt senare. Kanske sent 1920-tal, 1930-tal eller t.o.m. 1940-tal ?

Eller, vad tror ni ??

Vilket fabrikat har vi på chassierna ??

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44

Inläggav Bengt Dahlberg » 04 jun 2024, 14:49

S-V L44 skrev:Intressanta bilder.
Jag har faktiskt sett dem för länge sedan men inte studerat dem så noga.
När jag senast såg bilderna, utan att, som sagt, detaljstudera dem, trodde jag att det var krigsbilder från 1:a Världskriget främst p.g.a. den unika kylaren, men inser nu att bilderna bör stamma från en betydligt senare tidsepok.
Jag tar mig friheten att lägga upp en av bilderna här så man kan se direkt. Det är kanske inte alla som "orkar" öppna länkarna ovan.

Busschassier i Frankrike - 4821a.JPG

Notera t.ex. de 10-bultade tallrikshjulen, de "moderna" luftgummiringarna, styrbar s.k. "fattigmans"-boggie på det främre chassit, m.m.
Chassierna kan helt enkelt inte vara så gamla att de stammar från 1910-talet då det patenterade kylarkonceptet användes någorlunda flitigare av ett fåtal fordonstillverkare, främst nere på den Europeiska kontinenten.
Bilden bör vara tagen betydligt senare. Kanske sent 1920-tal, 1930-tal eller t.o.m. 1940-tal ?

Eller, vad tror ni ??

Vilket fabrikat har vi på chassierna ??

// Kjell N

Enligt vad jag tror är det fråga om gamla parisbussar som berövats karosser samt att chassierna moderniserats och var på väg till karossör när tyskarnas framryckning hejdade färden. Finns en fransk site som beskriver bussarna. Har tyvärr inte adressen tillgänglig men erhåller e-post när sidan uppdateras vilket brukar ske ett par gånger per år.
Bengt Dahlberg

Inläggav S-V L44 » 05 jun 2024, 22:28

Det är kanske hög tid att avslöja bilmärkena i trådens början.

Det mest unika med fordonen på bilderna, som jag egentligen ville förmedla, är den s.k. "Solex-kylaren" som ofta misstages för en treuddig Mercedes-stjärna.
Kylaren var en uppfinning av fransmännen Maurice Goudard och Marcel Menesson, och de fick patent på sin konstruktion i Frankrike, men även i USA 1909.
Konceptet verkade ha sålts in till främst franska fordonstillverkare som t.ex. DeDion-Bouton, Schneider, m.fl, men som det visar sig också till bl.a. tyska och danska.
Man slutade produktionen av Solex-kylaren 1923.

Jag har läst patentet och det var egentligen inget märkligt alls, men 1908-09 var det kanske så.
Konceptet bygger i princip på ett kylarpaket bestående av en rörkylare som ventileras med en fläkt driven av motorns vevaxel.
Man kunde använda kylarpaketet antingen framför motorn eller direkt bakom motorn mellan förarutrymmet och motorn ungefär på ett liknande sätt som t.ex. tidiga Renault och Mack AC ser ut. Kelly-Springfield är ett annat amerikanskt märke som har kylaren bakom motorn.
Jag har dock än så länge inga "bevis" för att varken t.ex. Renault eller Mack använde sig av Goudard et Mennessons Solex-kylare.

De båda franska herrarna (eller deras verksamhet i alla fall) är också hjärnorna bakom den betydligt mer välkända Solex förgasaren. Men det är en annan historia.

Jag återkommer med beskrivning kring bilmärkena på bilderna.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44

Inläggav S-V L44 » 06 jun 2024, 11:53

Som jag har lovat kommer nu lite mer "kött på benen" kring bilderna.

Den första bilden är, som sagt tidigare, tagen under Lundakarnevalen 1924. Bilden jag lade in i forumet är beskuren och förstorad, men återfinns i sin helhet på Carlotta Lund här https://carl.kulturen.com/web/object/430398

M1227 - Polyphon Musikwerke med Solex-kylare - 191x - Ch & Motor # Okänt - Lunds Mekaniska Verkstad - Lundakarnevalen - Carlotta - B 10744.jpg
M1227 - Polyphon Musikwerke med Solex-kylare - 191x - Ch & Motor # Okänt - Lunds Mekaniska Verkstad - Lundakarnevalen - Carlotta - B 10744.jpg (228.77 KiB) Visad 6480 gånger

I bildtexten står visserligen att bilden skulle vara tagen 1934, men bilen avregistrerades och skrotanmäldes vid årsskiftet 1925-26.
Bilen är en, i Sverige i alla fall, ovanlig Polyphon tillverkad av Polyphon Musikwerke i Wahren i utkanten av Leipzig.
Ja, just det, de som också tillverkade bl.a. speldosor och grammofoner.
Bilen ägdes, som jag tidigare nämnt, av AB Lunds Mekaniska Verkstad, och är med största sannolikhet en surplus-import efter 1:a Världskriget.
Bilen blev intagen i de svenska registreringsrullorna sent i december 1919. Men vid den tiden hade bilmärket döpts om till Dux, så lastbilens årsmodell är troligen från tidigt 1910-tal eller mitten av 1910-talet.
Det fanns knappt tio stycken Polyphon/Dux fordon registrerade i Malmöhus län. Alla var säkert inte utrustade med den speciella Solex-kylaren då en del av dem var lättare paketvagnar.

Lite data om bilen
4-cyl 3,5 liters bensinmotor på 22/35 hkr
Maximal lastvikt 3000 kg
Tjänstevikt 3960 kg

Bilden är en av ytterst få bilder på bilar med s.k. Solex-kylare som förekommer på svenskregistrerade bilar. Ärligt talat trodde jag fordon med Solex-kylare inte förekom i Sverige förrän jag såg denna bild. Numera vet jag att det förekommer åtminstone ytterligare en bild på en svenskregistrerad bil.

Polyphon Dux - 1917 - motor.jpg
Polyphon Dux - 1917 - motor.jpg (236 KiB) Visad 6480 gånger

Polyphon Dux - 1920.JPG
Polyphon Dux - 1920.JPG (317.69 KiB) Visad 6480 gånger

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44

Inläggav S-V L44 » 06 jun 2024, 12:21

Bilen på den andra bilden har blivit lite mer komplicerad än jag trott, då det skulle vara en danskbyggd Thrige från tiden strax före 1920.
Man kan beskåda den vidare här https://arkiv.dk/vis/2276784
Jag hämtade hem bilden och beskrivningen redan i oktober 2022, men ser nu att man faktiskt ändrat bildtexten till ”Dion Bouton-omnibus, ombygget til lastbil, ca. 1920” från tidigare ”Dansk bygget Thrige lastbil, muligvis i Vejle, ca. 1920”. Så nu vet jag inte vad som egentligen gäller. Det kanske är en DeDion-Bouton i alla fall som vissa tror.

Som ”Bigmanstown” också lade märke till, så är fordonet M-registrerat.
Men i det här fallet innebär det att fordonet var registrerat i Odense amt (= län) i Danmark, som hade bokstaven ”M” först i regnumret.
Denna typ av registreringsskyltar i Danmark användes mellan 1906 och 1919, men fick nyttjas fram till 1921.
1918 gick de tre danska biltillverkarna Thrige, Anglo-Dane och Jan ihop till att bilda Triangel genom bolaget De Förenade Automobilfabrikerna AS.

Thrige var annars ganska vanligt förekommande i Danmark både som lastbil och personbil, men vad jag kan se (åtminstone i våra fyra sydligaste län) letade inget fordon av märket sig över Öresund till Sverige. Däremot har jag sett endast ett exemplar av märket Anglo-Dane, en lätt lastbil av årsmodell 1907, men som togs i trafik av en cykelhandlare i Malmö i Malmöhus län först i november 1921 troligen som begagnad och importerad från Danmark.
Märket Jan förekommer emellertid i några exemplar på denna sidan sundet, som personbil dock.

Triangel fanns det däremot en hel del av i slutet av 1920-talet och början av 1930-talet.
Eftersom bilen på bilden är dansk-reggad så har jag tyvärr inga specifika data kring bilen och kan därför inte helt verifiera märket.

Men, här är i alla fall ytterligare en bild på en Thrige med en last av jordbruksplogar 1918. https://arkiv.dk/vis/4842949
Jag har dock tillåtit mig att beskära och förstora denna bild från Arkiv.DK.

Thrige - M194 - Fraugde Plovfabrik - 1d1e9997ce7a4ba39b0818c886e8c914 - (Beskuret & Förstorat).JPG
Thrige - M194 - Fraugde Plovfabrik - 1d1e9997ce7a4ba39b0818c886e8c914 - (Beskuret & Förstorat).JPG (351.46 KiB) Visad 6475 gånger

Bilen har ett annat registreringsnummer M194 och är definitivt en Thrige, vilket också framgår av texten på kylarpaketet.
Även denna bil är högerstyrd. DeDion-Bouton-bussarna var vänsterstyrda (mestadels i alla fall), så ...?

Ursäkta förvirringen, men jag får försöka forska vidare kring M1101 (och även M194) om det går och ber att få återkomma, men det kan tyvärr kanske ta sin tid.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44

Re: Torrsump?

Inläggav Bengt Dahlberg » 07 jun 2024, 12:39

Hur vanligt var exempelvis torrsump med lubrikatorsmörjning av ram- och vevlager samt kolvtapp? Lubrikatorn tog oljan från sumpen.
Bengt Dahlberg

Återgå till Ovanliga lastbilar som varit i trafik i norden.