När jag ser Noxcanias omändring av en Duett till Pickis under tråden DuttePickis (viewtopic.php?f=28&t=12135), så kommer jag att tänka på hur våra ”förfäder” ojade sig över den konkurrenssituation som uppstod när man ändrade många personbilar till lätta lastbilar.
Detta försiggick i huvudsak under 1930-talet, eller sent 1920-tal.
Man ansåg att det togs uppdragen/jobben från åkarna.
Var det verkligen sant eller var det en skröna som växte sig stor?
Om man nu ser på hur stor andel ombyggda personbilar det var i verkligheten, så var det faktiskt en betydande andel.
Men, vilka kategorier ägare var det av dessa lätta lastfordon?
Jo, det var främst bl.a. lantbrukare, trädgårdsmästare, hantverkare, etc..
Visst kunde detta leda till uppdragen minskade för vissa åkare och t.ex. stadsbudföreningar, men jag tror att det ändå var marginellt.
Finns det egentligen konkreta uppgifter på att ombyggda personbilar påverkade den yrkesmässiga transportsektorn negativt eller var det bara en allmän attityd?
Tyvärr verkar det finnas väldigt få bilder på samma bil före (som personbil) och efter (som ombyggd till lastbil), men jag har lyckats hitta åtminstone en.
Det var en Columbia (årsmodell 1920) som ägdes av Lunds Bryggeri och lyckades fastna på bild under två olika upplagor av Lundakarnevalen.
Tiden för ombyggnad från personbil till lätt lastbil var 1931.
Före ombyggnad, som personbil.
Efter ombyggnad 1931, som lastbil med en lastvikt av 600 kg.
// Kjell N