DuttePickis...

Här kan du visa bilder på dina pågående eller färdiga projekt.
OBS bildernas max storlek horisontellt är 640 pixel. Du tillför bilderna genom "Bilagor", en funktion som kan väljas nedanför platsen där du skriver text.
Du ändrar en bilds pixel bredd med ett bildbehandlingsprogram.

Moderator: Anders Ason

DuttePickis...

Inläggav Noxcania » 17 maj 2024, 23:57

Nu kan ju detta ses som lite väl fånigt me en så larvig liten fjantbil & i så fall får la denna tråd tas bort, tji problem!
En gång i forntiden, c.a. 2005-6, så blev frun inspirerad av polarns Duett så då skaffade hon en så'n men senare sålde hon den till en polarinna & så va frun utan dutte några år tills vår polare som hade dutten som inspirera henne fick (som så många andra) cancer & han sa då att jag skulle få øverta hans dutte men jag sa att de ville jag inte, har haft några & tycker dom e tråkiga, så då fick min fru den istället.
Han hade flera bilar så den hade blitt stående ute några år & frun hade inte tid att ta hand om den heller på några år men så i somras bråkade hennes moderna bil, dom e ju så'na dom moderna bilarna me sina datorer, så då åkte vi tillslut & hämtade dutten men se'n blev de panik eftsom den va rostig & tiden räckte till lika lite som vanligt så de blev en annan bruxbil øver vintern...
Nåja, på høsten hade jag bytt golvplåtarna & se'n blev den stående tills nyss i maj då de va dax att ta tag i skåpets rost... som va minst sagt omfattande, hjulhusen åt ytteväggarna, fickorna på nedersidorna & golvet som såg smårostigt ut men vars tvärgående balkar under va mest minnen av balkar, o.s.v...
Pickis tyckte hon va en bra ide' då! (& ni ska veta att de va rejält me plastic padding på karossen!!!)
Så då satte jag igång lite smått:

Kapat 5maj24.JPG
Kapat 5maj24.JPG (425.29 KiB) Visad 9650 gånger

Kapat 12maj24.JPG
Kapat 12maj24.JPG (538.15 KiB) Visad 9650 gånger

Kapat 13maj24.JPG
Kapat 13maj24.JPG (464.77 KiB) Visad 9650 gånger

Kapat 14maj24.JPG
Kapat 14maj24.JPG (574.07 KiB) Visad 9650 gånger
Noxcania

Re: DuttePickis...

Inläggav Anders Ason » 18 maj 2024, 08:50

Det är ju helt uppenbart att inget bilvax, hur dyrt det än vore, hade kunnat återställa bilen.
Då är det hårda tag som gäller, plåt o klipp. Roligt skrivet av dig.

Duetten var mycket mångsidig och unik då den fick lasta ett halvt ton. Det var flera tillverkare som byggde egna karosser på "rammodellen. Bl a Grip karosser, Grantorpet i Västervik. D v s där jag växte upp. Deras version var lite speciell, hade utanpåliggande skärmar bak, smala dock. De byggdes i trä som sedan plåtlades. Farsan var åkare som gjorde att vi var inne på fabriksområdet då och då. Som framgår ligger min och många andras här forntiden lite längre tillbaka än din :-)

Både Duetten och dess efterträdare Volvo Express är i dag efterfrågade och priserna stiger.

När jag sedan började jobba som mycket ung (15) på en radiofirma fanns det en Duett där, treväxlad och med chaufför då jag inte hade
körkort.

Under min tid i Flygvapnet hade bl a Duetter som tjänstebilar vilket även andra statliga organ hade som Statens Järnvägar, Postverket, Vägverket och många fler och då i olika utföranden. Vi hade ingen uppvärmning för medhavd matlåda, vi hade mörkerkörningsbelysning.

Det kommer att bli intressant att följa den "kosmetiska" förvandlingen.

En liten san Duetthistoria som jag skrivit om tidigare:
Jag och mina arbetskamrater befann på den sk Radarkullen inne på F16 område (Uppsala). Vi ansvarade för radarunderhållet.
En kollega skulle hämta något (vad är glömt) på annan plats, satte sig i Duetten och for i väg. Kom efter en stund till baka och skulle parkera.
I ganska hög fart backade han in i ett område med hög gräs och och hörde att han krockade med något. Han var kvar i bilen en god stund och fyllde i dess körjournal där även incidenter skulle noteras.

När jag sedan fick tillfälle att undersöka vad som hänt hade han backat in i ett i rejält, men lågt tidigare använt betongfundament.
Reservhjulsluckan under bakdörrarna var rejält tillknycklad.

Nyfiken på vad han skrivit stod det: "Resevhjulslucksn svår att stänga".
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Noxcania » 18 maj 2024, 20:07

Ja dedär me ålder e ju knepigt, man e glad att man inte tillhør dom som inte levde lika länge som en själv... Min 1:a dutte va en av dom 5 bilar jag hade innan jag fick svänglappen, dess bakre skärmkanter fanns inte längre, den va 12 år "gammal" då, -77.
En familjefar & granne hade samtidigt en isblå -68 som va som ny, en dag dunkade en dam i en Opel in i passagerarsidan på den så hårt att den vek sej helt & blev skrot.
På 90-talet hade jag en till, en rød-vit -68 me øverväxel, taklucka & 5,5 tums fälgar, trimmad & snabb som attan.
Noxcania

Inläggav Noxcania » 19 maj 2024, 23:09

Så de verkar som att bebislastbilens tillblivande får stanna? Okidoki, najs.
Man undrar hur alla som byggt pickis av Duetter har gått till väga när man märker att bakdelen e 10 cm smalare än området bakom dørrarna... :shock:
(vore kul om nå'n orkar kommentera även om bilstackarn e liten)
Idag blev de en massa kap-&-svets så nu e de "bara" taket & nedersta bak kvar, här e lite bilder:

Kapat 18maj24 3.JPG
Kapat 18maj24 3.JPG (435.62 KiB) Visad 9607 gånger

Kapat 19maj24 1.JPG
Kapat 19maj24 1.JPG (275.5 KiB) Visad 9607 gånger

Kapat 19maj24 2.JPG
Kapat 19maj24 2.JPG (284.42 KiB) Visad 9607 gånger

Kapat 19maj24 3.JPG
Kapat 19maj24 3.JPG (302.61 KiB) Visad 9607 gånger

Kapat 19maj24 5.JPG
Kapat 19maj24 5.JPG (270.96 KiB) Visad 9607 gånger
Noxcania

Inläggav Stenhuggarn » 20 maj 2024, 07:22

Härligt projekt, ska bli kul att följa! :mrgreen:

Bra att fler håller låda härinne. Själv bryter jag sten nu så mitt projekt måste vila ett tag...
Användarvisningsbild
Stenhuggarn

Inläggav Noxcania » 20 maj 2024, 23:09

Du kan la ta en stenbrytarbild me lastbilen i bakgrunden?
Dutten fick vila idag eftsom de va cafe'jobb, fiket (Tollarps Fik & Butik) e stängt Måndag & Tisdag.

2024feb15 Kl.17 30.JPG
2024feb15 Kl.17 30.JPG (459.37 KiB) Visad 9570 gånger
Noxcania

Inläggav Noxcania » 21 maj 2024, 16:11

Va'nte meningen att jag skulle leka me dutten idag "men som av en händelse" så råkade jag befinna mej i ladan just som jag hade lite tid øver... Så jag satte lite tyngder på taket før at se om de skulle funka att kapa & svetsa & få så lite veck / rygg som møjligt efter kap-&-evets... & då ve de ju åxå isy pis att kapa lite, bara før att se... & "nämen ojsan, de blir ju'nte helt illa!" flurade jag & slipade kanterna startade svetsen...
Men ytterhørnen på bakdelen blir lite trixigare, en annan dags problemløsning!
Bild på problemet, fotade framifrån:

Kap TakSvetsH.Sid.JPG
Kap TakSvetsH.Sid.JPG (372.11 KiB) Visad 9553 gånger

Kap TakSvetsV.Sid.JPG
Kap TakSvetsV.Sid.JPG (231.56 KiB) Visad 9553 gånger
Noxcania

Inläggav Noxcania » 23 maj 2024, 22:26

Fixade båda bitarna på taket idag, lättare än jag trott, så nu e hytten klar bortsätt från nedre bakre remsan som måste dit, inget jag längtar efter precis... Se'n balkar att lägga flak på.
(tur att detta e ett snabbt jobb så ni som bara diggar STORA / RIKTIGA lastbilar snart slipper detta)
Bilder på dagen resultat men på avstånd:

P1020711.JPG
P1020711.JPG (390.92 KiB) Visad 9509 gånger

P1020712.JPG
P1020712.JPG (472.44 KiB) Visad 9509 gånger
Senast redigerad av Noxcania 17 jan 2025, 00:20, redigerad totalt 1 gång.
Noxcania

Inläggav Noxcania » 09 jun 2024, 22:56

En tanke/førhoppning me denna tråd va ju även att nå'n annan skulle skriva sina erfarenheter av liknande pyssel eftsom de ju va hyfsat vanligt me Duett pickisar en gång i ti'n... Nåja, jag undrar ju tillexempel hur många blad man ska ta bort ur bakre (finns ju inga främre) fjäderpaketen & hur tankupphängningen kunde se ut, tanken hängde ju i golvet i original, jag kapade en balk i 3 bitar & svetsade den så rørkopplingen e fri:
(de går många dagar utan att nå't händer ibland)

TankBalk.JPG
TankBalk.JPG (305.2 KiB) Visad 9185 gånger
Noxcania

Inläggav Per Thomson » 11 jun 2024, 08:31

Du kan titulera dig som 'plåtskräddare'. :)
Imponerande konstnärligt, även tålamod.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Noxcania » 27 jul 2024, 20:34

Tålamodet e relativt men om man kan knata bort ett tag så blir de bättre! Så jag knatade väck & lekte me annat så som att katten Fiat fick en hoper glin som nu e sålda & se'n lyckades jycken Carmenzita me samma sak, dom e nu 2 veckor idag. & så har jag lekt me min -56 Chrysler's dumma servostyrning lite...
Men nu! Har dutten kommit fram & nedre bakdelen av hytten har lappats ihop, de e bara lite golv & trøskeln kvar.
Nu kunde man ju välja att låta tankrøret sluta høgre upp så de blev en grejj att flura på, inte helt iland ännu...

NedreBakre V 27juli24.JPG
NedreBakre V 27juli24.JPG (446.66 KiB) Visad 8352 gånger

NedreBakre H 27juli24.JPG
NedreBakre H 27juli24.JPG (425.2 KiB) Visad 8352 gånger
Noxcania

Inläggav S-V L44 » 28 jul 2024, 19:00

Resultatet ser ju riktigt trevligt ut, så långt.
Du har inte funderat på att förlänga ramen direkt efter förarhytten med sisådär 30 cm för att på bort lite av A-traktor/Epa-traktor känslan?
Jag tror att vissa pickisar som var byggda på Duettens chassi hade något längre hjulbas. Det finns nog lite uppgifter på detta på nätet.

Du skrev
Nu kunde man ju välja att låta tankrøret sluta høgre upp så de blev en grejj att flura på, inte helt iland ännu...

Bra ide.
Jag började sälja bensin (BP) hemma efter skolan redan i 9-10-årsåldern eftersom min mor då hade svår astma som förvärrades av bensinångorna.
Jag minns att just Duetterna var en av de mest svårtankade bilarna var man måste besitta stort tålamod för att fylla tanken. Tankröret satt helt enkelt avigt till och det gällde att försöka hålla en lagom svag stråle annars kämpade tankningsmunstycket emot och löste ut, så man bara kunde skvätta i lite i taget.
Försökte man att snabba på tog det då sammantaget ännu längre tid att fylla tanken.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44

Inläggav Noxcania » 28 jul 2024, 20:41

Ja precis om tankningen, Duetter, Amazoner & jänkare som har påfyllningen inanfør regplåten e hoppløsa...
& jodå, lite mera lastyta skulle sitta bra, tack før påminnelsen!
Slipat & sprejjat idag & børjat kapa sparklådan på førarsidan, se'n e de "bara" takskarven kvar innan førlängning av ramen & bygga flaket...
Noxcania

Inläggav Anders Ason » 29 jul 2024, 09:27

En del jobb men bilen skulle nog tjäna på Kjells förslag. De flakduetter som byggdes av olika påbyggare köpte, om jag minns rätt, tomma chassier bakom hytten med längre hjulbas. Såg sådana inne på Gripkarossers område i Västervik. Hur de var går nog att ta reda på och välja "Volvoförlängningen".
Hjulbasen framgår nog i reghandlingarna.
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Noxcania » 29 jul 2024, 18:16

Førlängning blir de inte, kardanjobb & resten kan jag va utan, den ska bara va føretagsbil før fruns cafe' "Tollarps Fik & Butik", som dom säjjer; "google e din polare" før dom fik-nykna... :)
Noxcania

Nästa

Återgå till Garaget