I höstas råkade jag införskaffa den i den här tråden berörda brandbilen från Östersund.
Den hade då blivit renoverad i Skurup, och så här ser den ut nu.

- Scania-Vabis F12 - 1946 - BRC407 - Ch # 75515 - 01.JPG (490.35 KiB) Visad 7582 gånger

- Scania-Vabis F12 - 1946 - BRC407 - Ch # 75515 - 02.JPG (400.69 KiB) Visad 7582 gånger

- Scania-Vabis F12 - 1946 - BRC407 - Ch # 75515 - 05.JPG (422.18 KiB) Visad 7582 gånger

- Scania-Vabis F12 - 1946 - BRC407 - Ch # 75515 - 06.JPG (269.49 KiB) Visad 7582 gånger
Jag har försökt klura ut vem som kan ha tillverkat hytten, och det närmsta jag kan komma är att den borde vara tillverkad av Englund & Kjellson i Tottänge, Östersund.
Det finns en hel del bilder på liknande hytter på websidan
https://gamlaostersund.se/bilder/ Jag har också forskat lite i bilen historik.
Bilen började sitt liv hösten 1946 som åkarbil med tippflak hos åkaren Sven Pettersson i Östersund. Då var dessutom motorn dieseldriven.
(Sven hade sedan tidigare ytterligare en fyrhjulsdriven Sc-V F12 från 1944 som, via Olika ägare i Dalarna och Göteborgstrakten, sedermera blev bärgningsbil i Varberg. Även denna bil finns på en del olika fotografier. Bl.a. här
http://www.tow.se/index3.htm)
Några månader senare disponerades bilen av Svenska Europahjälpen i Stockholm för hjälptransporter i Polen under vintern 1947. Därefter övertog Berners (Scaniaåterförsäljaren) i Östersund bilen som då stod i beredskapsregistret (avställd) fram till juli 1953 när Östersunds brandkår köpte bilen.
I samband med övertagandet byggdes bilen om till brandbil och bilen försågs med kombinerad vatten- och skumtank samt en liten stege. Som brukligt var för dåtidens brandbilar av fabrikatet Scania-Vabis, så byttes motorn ut, trots att den inte hade gått många mil, till en ny bensindriven motor.
Bilen fick av någon anledning också ett helt nytt registreringsnummer.
Östersunds brandkår ägde bilen fram t.o.m. maj 1975.
Det finns f.ö. också en del bilder på Östersunds brandbil i ovannämnda fotoarkiv.
// Kjell N