Lite sen kommentar från min sida kanske, men beträffande lämlåsens placering på din fina Rundnos, vilket har kommenterats tidigare i tråden.
Även jag tycker att det främre lämlåsets placering är lite udda och kunde inte dra mig till minnes att ha sett något liknande "in the real life".
Men nu har jag själv råkat införskaffa en ny, gammal, bil, vilken också har, i mitt tycke, udda placerade lämlås. Flaket är nytillverkat för något år sedan, och lämlåsen på sidlämmarna är dessutom inte tidstypiska. Detta stör mig en aning. Lämlåsen på baklämmen är helt OK, då stora variationer på utförande förkom. I alla fall det främre låset bakom framstammen borde ha valts annorlunda för att stämma med bilens ålder, 1946. Jag tror att dessa "snäpplås" kom framemot slutet av 1950-talet.
Som synes på bilden är inte heller bakljus och stänkskydd (i alla fall gummit) tidstypiska.
Men nu är det som det är. Det jag kan rätta till, skall jag försöka göra så småningom.

- Scania-Vabis F12 - 1946 - BRC407 - Ch # 75515 - 05 (Reviderad).JPG (334.41 KiB) Visad 5535 gånger
Jag har suttit och gått igenom många fotografier på äldre lastbilar, och det visar sig att lämlås fastsatta på sidlämmen och inte på framstammen faktiskt förekom då och då, men var ändå ganska ovanligt.
Min bil lät jag registreringsbesiktiga för ett par månader sedan eftersom den blivit ombyggd från brandbil. Under sina första år 1946-1953 var den faktiskt tippbil.
Besiktningsmannen som jag anlitade hade f.ö. inga kommentarer alls, så nu återstår bara en del småfix med elsystemet, viss hyttinteriör och slutlig kontrollbesiktning innan den kan komma ut i trafiken.
Man vill ju försöka göra bilen så bra som möjligt innan kontrollbesiktningen eftersom den blir befriad från obligatorisk och regelbunden besiktning framöver. Det är egenkontroll som kommer att gälla.
Om besiktningsmän (och/eller polisman vid en eventuell flygande kontroll) har synpunkter på lämlåsens placering ur säkerhetssynpunkt, så får man ändå ha en s.k. Plan B.
Man vill ju ogärna ändra något i onödan som redan finns, men kanske en ribba utmed hela sidlämmen skulle blidka gnälliga individer eller paragrafryttare. Jag vet faktiskt inte vad dessa ribbor kallas, men man såg dem ytterst sällan i de sydligare delarna av landet. Däremot var de vanliga norrut, och i Norge och Finland, samt på fordon med militär bakgrund. Syftet var att bilar som möttes på trånga, smala vägar inte skulle haka i varandra och orsaka mer eller mindre rejäla olyckor utan flaken skulle glida mot varann utmed sidorna så gott det gick.
Utförande skulle kanske kunna göras som något i stil med detta?

- Flak - Scania-Vabis L51 - D7860 - Norge.JPG (243.97 KiB) Visad 5535 gånger
Rött ser visserligen helt fel ut, men man kan ju behålla samma färg som sidlämmen i övrigt och dessutom göra ribban smäcker i övrigt.
Nästa exempel är en norsk Rundnos från 1946 med en ribba som kanske är lite väl grov och platt, men ändå ser helt OK ut.

- Volvo LV122 E - 1946 - 4693347_orig - Eknes Norge.JPG (456.23 KiB) Visad 5535 gånger
F.ö. finns det en trevlig historik kring Rundnosen på bilden i följande länk.
http://www.ekneinfo.com/en-spesiell-lastebil.html// Kjell N