Beträffande White -artikeln så ser man bilder omväxlande på 'nos' och 'coe' bilar. Jag kan förstå att det har varit varierande bestämmelser i olika stater men jag skulle vilja veta mer om detta. Jag har försökt på egen hand att få mer fakta om detta men inte lyckats särskilt bra trots kontakter med forum och branschorganisation. Däremot vet jag att fler stater har haft en sträng längdbegränsning fram till år 1982, ett år då man tydligen försökte införa någon federal harmonisering. Då struntade man i en fordonskombinations totallängd och nöjde sig med att begränsa enbart lastbäraren, dvs trailern. Begränsande mått blev från 'king-pin' till spårcentrum för 'axelpaketet' bak har jag för mig. Efter år 1982 ratades de flesta 'coe'-modeller av köparna. Det skulle vara intressant att få veta mer om detta.
Artikeln "Bil o släp i England" är mer upplysande om rådande bestämmelser och historik; i artikeln får jag bevis för det jag i det här forumet har förklarat att det i England behövdes två förare för att få framföra lastbil med släpvagn. Inte nog med det, bilen måste även ha dubblerad bromsfunktion så att andreföraren hade möjlighet att ingripa. Detta förklarades för mig av två förare till en engelsk bilsläp -kombination jag träffade på i Västtyskland kanske år 1968.
Artikeln om Linjebuss projekt Lundabuss är intressant ur perspektivet att fordonsköpare förr kunde hade egen ingenjörskompetens för hur fordonen skulle konstrueras och se ut.
Slutligen måste jag framhålla artikeln "Bruksskick är melodin", så genuint härligt att få se en bil som inte är överdrivet glittrig och klarlackad. Nostalgihåren reser sig, detta är historiebevarande på rätt sätt enligt mitt personliga tyckande.