Per Thomson skrev tidigare :
Ett litet varsel bara, fanns det flera ramhöjder för din modell, det kanske Kjell N kan svara på. Om ett chassi köptes för att det skulle bli en tippbil valdes det högre alternativet. Skulle det däremot vara avsett för en skåpbyggnation valdes ofta det lägre chassit. Det kanske kommer att se lite konstigt ut med ett lägre chassi med tippbyggnation?
Med "lägre" chassi menar nog Per det som oftast kanske kallas busschassi.
Här är en rad busschassin uppställda för kommande karossering. Om det rör sig om chassin från Volvo eller Scania-Vabis vågar jag inte bedöma. Kanske är fotot (som stammar från DigitaltMuseum) taget hos någon karosseripåbyggare?
Notera i alla fall rambalkarnas runda böjning över bakaxeln.

- JvmKDAF07585.JPG (449.96 KiB) Visad 10034 gånger
Hur det ligger till med Chevrolet, om de marknadsförde två olika ramhöjder, vet jag faktiskt inte. Det troliga är att GM Sverige endast tillhandahöll "full" ramhöjd på svensksålda lastbilar under slutet av 1950-talet, åtminstone i det tunga segmentet. Chevrolet bussar tillverkade i Sverige under senare hälften av 1950-talet var nog ytterst få för att det skulle löna sig med import/tillverkning av speciella busschassin.
Här är i alla fall en bild av ett Chevrolet chassi med lägre chassi. Bilden kommer från USA, och bilen är tidigt 1950-tal. Notera att "knycken" över bakaxeln är kantig i jämförelse med chassin tillverkade av Volvo/Scania.
Om man kryper in under bilen är det givetvis lätt att avgöra om ramen är rak eller formad/böjd över bakaxeln.

- Chevrolet 5400 COE - Assumption Illinois USA.JPG (749.68 KiB) Visad 10034 gånger
Det lättaste är nog att bygga ett nytt fast flak, även om man utgår från en traktorvagn/tippvagn tillverkad av ett avkapat lastbilschassi. Tippflak kräver oftast vissa förstärkningar om chassit inte tidigare varit försett med tippflak, men omöjligt är det naturligtvis inte. Rambredderna varierade också mellan biltillverkare/bilmodeller, så att hitta rätt vagn utan mer eller mindre genomgripande konverteringar innebär nog mycket letande alternativt en god portion tur.
Här en bild av min nyligen inköpta bil med ett nytillverkat fast flak. Bilen, som också i grunden är en f.d. brandbil, har en totalvikt på 8500 kg, så det är jämförbart med den Chevrolet vilken tråden handlar om.
Jag har inte gjort flaket själv, utan enligt uppgift skall det vara tillverkat av en äldre sakkunnig individ något år innan jag anskaffade bilen.
Personligen hade jag sett att vissa detaljer/konstruktionslösningar hade utförts på ett annorlunda sätt, men, men .... Nu är det som det är.

- Nybyggt Flak - Sc-V F12 - 1946.JPG (187.75 KiB) Visad 10034 gånger
Upplysningsvis kan jag ge vissa mått :
Flakets yttermått är, längd 4000 mm, bredd 2300 mm.
De två bjälkarna som ligger direkt på bilens rambalkar har dimensionen 60 x 120 mm och sträcker sig utmed rambalkens fulla längd efter hytten.
Tvärreglarnas dimension är 45 x 200 mm. Längden är densamma som flakbredden. Det finns sex stycken tvärreglar jämnt fördelade över hela flaklängden.
Flakets bottenvirke består av 14 stycken spontade plank i dimensionen 45 x 160 mm.
Virket i lämmar och framstam är 25 mm tjockt.
Alla kantlinor är nytillverkade och allt virke är nytt och behandlat med roslagsmahogny.
F.ö. studera även Stenhuggarns hyperintressanta tråd
viewtopic.php?f=28&t=9654Sidorna från cirka 50 och framåt handlar mycket om tillverkningen av det speciella tippflaket.
// Kjell N