Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer
....På vilket sätt kan man få fram information om svenskbyggd eller ej via chassinumret?....
S-V L44 skrev:Jag borde väl inkomma med lite svar och kommentarer.
Bushido frågade....På vilket sätt kan man få fram information om svenskbyggd eller ej via chassinumret?....
Jag kan inte detta fullt ut, men GM:s lastbilar som har ett chassinummer som innehåller "NS", t.ex. "NS120" är producerade (eller åtminstoe) sammansatta i Sverige. Denna typ av chassinummer förekom enbart i Sverige mellan 1950-1956.
Därefter förekommer chassinummer typ "IC6B58-6247", var "IC" sannolikt står för produktionsort, "6B" borde indikera modelltyp samt "58" bör vara produktionsår. Det löpande chassinumret skulle då vara "6247".
Det två brandbilarna i det svart/vita fotot ovan tillhörde Malmö Brandkår.
Bilen till vänster med regnumret M53 är en Volvo LV70 D från 1932. Bilen skrotanmäldes i januari 1957.
Bilen till höger med regnumret M6192 är en Volvo L373 Z från 1955. Bilen fick sedermera det nya regnumret GDJ742, men finns inte längre kvar i dagens bilregister.
Personligen tycker inte jag att det finns många likheter mellan din kaross och Malmö brandkårs kaross. Dörrlister och framförallt infällda dörrhandtag finns nästan till 100% på alla brandbilar vid denna tid.
Kvarnby karosserifirma var en stor karosserifirma (då strax öster om Malmö), men jag är osäker om de verkligen tillverkade brandbilskarosser. De tillverkade åtminstone ett stort antal lastbilshytter och försåg även t.ex. Pågen/Påhls brödbilar med inredning. Annars finns det en hel del andra lokala karosstillverkare i Skåne som kan ha gjort påbyggnaden. Att Volvo skulle ha gjort påbyggnaden av brandbilskarossen är näst intill helt osannolikt.
"Zätat" på din karosslist direkt efter hyttdörren kan kanske ge en viss ledtråd vem som har byggt din kaross eftersom det nog är tämligen ovanligt.
Jag lägger in ett antal exempel på andra Chevrolet brandbilar från 1956-1959 som du kan betrakta.
Jag känner inte till vem som tillverkat karosserna, men det är med mycket stor sannolikhet lokala karosstillverkare spridda över landet (dock inte GM själva).
DOW735 har förresten nedsatt totalvikt till 4000 kg.
Just nedsatt totalvikt (jämfört med biltillverkarens rekommendationer) var/är ganska vanligt. Orsakerna kan vara många, inte enbart "nitiska" bilinspektörer.
Hälsningar,
Kjell
Noxcania skrev:Eftresom du måste regbesiktiga ändå efter ombyggnad så väger dom ju på en gång & skriver in den nya vikten & baserar tillåten last på de, isy pisy! Kom fresten å flura på en sak; info-plåten kan tex sitta i handskfack eller på en sätesram.
(& yes Kjell, de va attans kul å se alla balla hyttmodellerna)
S-V L44 skrev:Det gav ju inga ytterligare ledtrådar kring varför totalvikten sänkts.
Det ser ut som om du inte känner till brandbilens registreringsnummer innan 1972.
De nya registreringsnumren här i landet infördes 1972, men eftersom din bil är från 1957 så finns det minst ett gammalt nummer i botten. Om bilen funnits i Linneryd utanför Tingsryd i Kronobergs län, så har numret börjat med ett "G" och slutat med en etta.
Att det nya numret också börjar med ett "G" beror på slumpen, men att det slutar med en etta beror på att det gamla numret också slutade med en etta. Redan i mitten/slutet av 1960-talet började man förbereda reformen som ledde till införande av de nya registreringsnumren. Ett av villkoren var att fordonen skulle behålla sin slutsiffra oavsett om fordonet bytte länstillhörighet.
För att försöka få fram ett gammalt registreringsnummer i Kronobergs län, så gjorde jag en sökning på SVAR.
Detta resulterade i att det finns ett dokument som kallas TDAT avseende din bil. Dessa TDAT-dolument innehåller oftast en mikrofilmad kopia av det gamla registreringsdokumentet. I ditt fall var det tydligen endast ett dokument, men för andra bilar kan det även finnas andra dokument med uppgifter om ägarbyten, ombesiktningar, av- och påställningar, skatteärenden, osv., och då kallas dokumenten lite olika.
Om du vill ha en kopia så googla på "svar fordon". Sedan klickar du på Fordonsarkiv 1972-1994 - Riksarkivet - Sök i arkiven.
Eftersom du inte känner till det gamla numret ännu, så klicka på mittenalternativet "Fordon mellan 1972-1994 (Fordon med registreringstypen ABC123)"
Om du följer instruktionerna så lär du komma till en sida enligt följande. Det kostar dig en tia (evt plus porto) om du beställer kopian.
Om kopian verkligen leder till ett gammalt registreringsnummer härrörande från Kronobergs län så kan du gå vidare och försöka få fram ytterligare data, men att börja söka direkt efter ett gammalt nummer om man inte redan vet, är som att försöka leta efter en knappnål i jättestor höstack. Så börja i rätt ända.
Alternativet är ju att leta efter ett fotografi av fordonet var registreringsnumret är fullt synligt, men tyvärr är det inte alltid man har tillgång till något sådant.
Ett annat alternativ är att mejla Transportstyrelsen och fråga vilka dokument som finns lagrade på ditt fordon. Det kan ta lite tid innan du får respons, men oftast är de hjälpsamma och tillmötesgående. Du kan kanske passa på samtidigt att fråga om de kan ha några dokument som styrker sänkningen av totalvikten, men troligen får du försöka rota fram orsaken till detta i Kronobergs län.
Det innebär då att du får gå vidare med Landsarkivet i Växjö (eller om det är Vadstena - jag vet inte riktigt säkert hur det är med Kronobergs län numera - men för Skåne, Blekinge och Hallands län är det Landsarkivet i Lund), men då behöver du definitivt ett gammalt registreringsnummer annars kan det bli dyrt.
// Kjell N
Återgå till Allmänt Veteransnack
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster