Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.
Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer
av Ove » 13 sep 2022, 10:33
På bensin Scanian är det magnettändning,ingen ström från batter????
VeteranHälsningar
Ove Thomson
-

Ove
-
- Inlägg: 281
- Blev medlem: 23 mar 2007, 15:47
- Ort: Avesta
av Malte. E » 13 sep 2022, 21:02
Du har helt rätt Ove !
Den där motortypen hade en vertikal Scintillamagnet.
Men batterier måste likväl finnas för startmotorn.
Men magnetapparaten i sig var helt självgenererande
vad gäller ström.
Somliga personer "som var med på den tiden", an-
såg att Scintillamagneterna höll klart högre kvalitet
än Boschmagneterna. Kanske det!
Malte E.
-
Malte. E
-
- Inlägg: 450
- Blev medlem: 11 feb 2012, 22:32
av Per Thomson » 15 sep 2022, 12:01
Anders Ason skrev:Per Thomson skrev:OK, bara stoppvajern som ersatts med nyckelfunktionen då, enkelt.
Inte riktigt så. Det framgår av texten att det gällde en bil med bensinmotor och då stannade den förstås när strömmen bröts.
Dieseln krävde ju bränslestopp för att stanna och därav en mekanisk sådan verkande direkt på pumpen. Senare ordnades det med en elmagnet placerad nära pumpen i stället för en vajer (pianotråd) till föraren. Så var de på en Landsverk grävmaskin från början av sjuttiotalet som jag var delägare i och betydligt senare kom något liknande in på dieselbilarna helt logiskt. Vrider man av nyckeln ska motorn stanna.
Jodå, det var var bensinmotor jag avsåg och skillnaden jämfört med dieselmotorn.
Intressant det som Ove och Malte nämner, den självgenererade tändströmmen med Scintillamagnet.
Hälsningar
Per Thomson
-

Per Thomson
- Site Admin
-
- Inlägg: 7474
- Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
- Ort: Råå
-
Återgå till Allmänt Veteransnack
Vilka är online
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 9 gäster