Anders Ason skrev:Det är möjligt men de behöver inte betyda att det var rätt gjort från början.
Nä, var så jag tänkte. Har det nu varit "fel" hela tiden så får det allt fortsätta vara fel.
Den bakläm jag gjort nu är ju inte fällbar. Skall den bli fällbar måste jag svetsa dit fästen för det. Den har aldrig haft någon fällbar läm bak. Så där måste varit en spridarläm. Som ju också stakarna antyder. Med en sådan bak blir ju låsens placering lite mera logiska också, i alla fall bak.
Men en annan nackdel med låsens placering är väl om man är på mindre skogsvägar och kör att de bakre ofrivilligt öppnas av grenar och annan bråte.
Så är väl inte supernöjd med baklämmen så ska nog försöka bygga en spridarläm till den framöver. Det hade ju inte funkat med en ej fällbar bakläm då bilen gick i trafik. Så min slutsats är att den hade spridarläm hela tiden.
Men har ju inte hittat någon märkplåt på flaket så jag tror att det är ett hemmabygge. Den har ju lite unika detaljer. Men det är ju välbyggt och förnuftigt konstruerat i de flesta detaljer.
Anders Ason skrev:Trevligt också att se bilen så komplett efter en fantastisk resa och som gett många glädje!
Ja, kan också känna att det var värst vad komplett den börjar bli.

Massa kvar men ändå... Roligt att min renoveringstråd varit andra till glädje också. Blir ju trevliga samtal kring en gammal bil och i sanning är jag beroende av kompetensen som finns här så jag tackar ödmjukast för alla råd jag fått här dessa år renoveringen pågått. Lär behöva fler framöver också.