Inga dramatiska framsteg i helgen men nu är stämjärn och fogsvans framme igen.

Jag gillar definitivt kombinationen virke i grova dimensioner och rejäla, smidda järn. Känns hemtamt på något vis eftersom det används så mycket i stenhuggningen fram till 40-50 talet sådär. Stubbrytare, kranar, domkrafter, vagnar mm allt gjordes ju med de två materialen i härligt samspel. Så är glad att flaket är så pass gammalt att dess ram är av trä,
Tog lång tid innan jag sågade första snittet. Valde noga ut de två bitarna ur de jag hade för att få de som var rakast och kvistfriast. Var rädd att jag skulle råka göra någon felsågning så mätte flera gånger och funderade en massa innan jag kom igång. Sågar man fel på en "två-tum två" ifrån byggmax är det ju inte hela världen men dessa bitarna vill man ju inte ödelägga pga något dumt misstag.
Tipp-konsolernas (Hjälp mig, vad heter de egentligen? Tipplås..?) fästen sitter inte helt vinkelrätt mot ramen. vet inte varför man svetsat de aningen vridna. Någon hade kanske kört över vinkelhaken.

Vem vet... Men det spelar ju inget roll så för flaket blir ju i vinkel med ramen ändå eftersom jag vet att jag måste mäta allt mot ramen och inget annat. Men hade man inte noterat det kunde man nog fått saker lite skeva.
Detta är i alla fall ett sådant dära moment i renoveringen som man längtat till och som samtidigt är förbaskat roligt att hålla på med.
Någon som har erfarenhet av rostätande sörjor man badar järn osv i? Typ citronsyra, vinäger, melass osv. Någon som kan rekommendera något? Tänkte göra blästringen lite snabbare genom att först bada grejerna i något. Så många jäkla järn och fästen att få rost-rena.

- image0 (5).jpeg (444.47 KiB) Visad 8706 gånger