Angående Stenhuggarns funderingar kring arbetslampa/backljus, i relation till att det skall bli "historiskt korrekt", så kan jag nämna följande:
Du har indikerat att årsmodellen på din Rundnos är 1945.
Jag har kikat på ett tämligen stort antal bilder i mitt arkiv avseende autentiska, samtida bilder från 1940-talet både gällande Volvo Rundnos, Spetsnos och Långnos med Åtvidabergshytt, men även Scania-Vabis, som tillhandahöll Åtvidabergshytt åren 1944-1947.
Extrabelysningarna utgörs till övervägande del av s.k. sökarljus, antingen takmonterade, inklusive på taket strax över framrutan, eller monterade på, vad vi idag kallar A-stolpen.
Ofta förekommer det också, speciellt på fordon som användes för virkestransporter och i vårt lands norra delar, ett enda stort, vi kan kalla det fjärrstrålkastare, men detta var placerat direkt i fronten, sällan på hytten (taket).
Bärgningsfordon utmärker sig genom att ha arbetsbelysning i högre utsträckning, men då är det oftast placerat direkt på bärgningsaggregatet, och sällan direkt på hytten. Om jag inte missminner mig så hade din Rundnos ett förflutet som bärgare.
Här är ett undantag som jag hittade på Roger Larssons trevliga hemsida
http://www.tow.se Jag har beskurit bilden lite för att visa lampans placering på hytten.

- Volvo LV290 D - 1940 - 007-s5176 (Beskuren) - Tow.se (Gert Ekström).JPG (66.09 KiB) Visad 8568 gånger
Fästet överensstämmer inte med ditt, och jag tror inte heller att det fanns något "originalfäste" tillhandahållet av tillverkaren för Åtvidabergshytten, men jag kan ha fel.
Jag minns inte när det var, men de handmanövrerade sökarljusen förbjöds av myndigheterna. Jag tror att förbudet kom under sent 1950-tal, kanske tidigt 1960-tal. Sökarljusen ersattes då av fast monterade extraljus och arbetsbelysningar över lastutrymmet som inte kunde manövreras direkt från förarplatsen.
Den här bilden visar en Scania-Vabis L12från 1946, också den försedd med en Åtvidabergshytt, men arbetsbelysningen är med stor säkerhet från ett senare datum.
Ursäkta men jag minns inte var jag fann denna bild och kan därmed inte tala om vem som egentligen äger bilden.

- Scania-Vabis L12 - 1946 - RRR919 (X1036) - Söderhamn 59.JPG (341.78 KiB) Visad 8568 gånger
Man kan också se att det finns andra "moderniteter" på bilen såsom positionsljus på hyttaket, orange sidomarkeringsljus, rektangulära backspeglar (som jag tror kom runt 1948-49, cirka), dubbla vindrutetorkare samt radioantenn.
Triangeln på taket kan vara äkta förutsatt att bilen var en släpvagnsdragare, men utan tillkopplad släpvagn borde skylten vara nedfälld.
Det är värt att poängtera att övervägande delen av de Åtvidabergshytter som satt på Scania-Vabis hade en vulst på dörrsidan, vilket aldrig förekom på Volvos hytter. Kanske någon kan förklara varför?
En liknande konstruktion/placering av arbetsbelysning kan man också se på bilderna 5, 6 och 45 i denna tråd
viewtopic.php?f=38&t=11451 Jag tror att konstruktionen, som tillät viss höjdreglering, var ett tillval på Be-Ge-hytter. (Min far hade också denna typ av arbetsbelysning på sin 1964-års IH Loadstar utrustad med Be-Ge-hytt. Jag minns inte om arbetsbelysningen var placerad på hytten eller i direkt kombination med hyttstegen.)
// Kjell N