Vilka fälgar värda att sparas

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Vilka fälgar värda att sparas

Inläggav Häggblad » 10 jan 2009, 12:30

Hej!

Jag och en kompis håller på att städa ur ett dödsbo i Luleå efter en farbror som ett helt liv handlat med lastbils och traktordelar. -Gubben hade gott om däck och fälg, närmare bestämt 4st 35 kubiks containers blev det till slut. -Vi har inte tid just nu att gå igenom däcken som ligger i en stor hög, men framåt våren blir det städning. Lösa fälgar hade vi tänkt skicka som skrot framöver, men jag undrar om det är någon modell som är intressant att spara av 50-60-70-talslastbilsfälgar?

/Magnus
I trafik: Ford 0910 -78, Bakom väggen: L36 -67, N86 -6X, Rundnos 4x4 -4X
Häggblad

Re: Vilka fälgar värda att sparas

Inläggav Thomas Almen » 10 jan 2009, 14:15

Spontant så bör 8" och 9" slangfälgar vara mest poppis,för 10.00, och 11.00.20. Men försök att lägga ut nån bild, så är det enklare att säja. Låter som en mindre guldgruva det där.
Thomas Almen

Inläggav Häggblad » 10 jan 2009, 17:57

Får försöka återkomma, har inga bra bilder just nu.

Det jag vet säkert är att det finns några nya (fast säkert gamla ändå) rulldäck 10.00-20 iaf som vi la åt sidan. Hittade ett sprillans militärdäck 7.00-20 med pilmönster bla.

Vi kan tänka oss att sälja däck, problemet just nu är att vi inte har tid att skicka prylar då vi har en deadline på att köra bort grejorna.

Vad är rättvisa priser på nya gammeldäck?

/Magnus
Häggblad

Inläggav Kjell T » 11 jan 2009, 14:27

Min åsikt är att fälgar med fastnitade centrum skall INTE slängas. På bla 50-tals Scania-Vabis var orginalfälgarna med nitade centrum. Det fann olika fabrikat på dessa. Tyvärr är det många renoverade och orenoverade lastbilar som har nyare fälgar med svetsade centrum.
Kjell T

Inläggav Kjell T » 11 jan 2009, 14:47

Det kostar en hel del att renovera en gammal lastbil och därför tycker jag OCKERPRISER skall undvikas. Summan kostnader blir enorm fastän man lyckas köpa grejer till humana priser. Ibland lyckas man få delar gratis och trots det blir det stora kostnader. Marknaden är kanske inte hur stor som helst för gamla grejer, därför bör kanske beaktas också om de kommer till vettig användning eller om de säljs till någon med tvivelaktigt rykte som skall försöka sälja vidare. Priset är alltid (åtminstone oftast) en överenskommelse mellan säljare och köpare. Det är inte mera roligt om kostnaderna skenar iväg allt för mycket.
Kjell T

Inläggav Anders Ason » 11 jan 2009, 15:59

Häggblad skrev:Hej!

Jag och en kompis håller på att städa ur ett dödsbo i Luleå efter en farbror som ett helt liv handlat med lastbils och traktordelar. -Gubben hade gott om däck och fälg, närmare bestämt 4st 35 kubiks containers blev det till slut. -Vi har inte tid just nu att gå igenom däcken som ligger i en stor hög, men framåt våren blir det städning. Lösa fälgar hade vi tänkt skicka som skrot framöver, men jag undrar om det är någon modell som är intressant att spara av 50-60-70-talslastbilsfälgar?
/Magnus

Egentligen ett ganska roligt uppdrag även om själva anledningen är tråkig.

De lösa fälgarna som du nämner har du ju redan själv satt ett pris på, d v s skrotvärdet, vilket ju inte kan vara så många kronor. En bättre lösning är väl då att ta något betalt för jobbet genom att sätta ett enhetspris (kanske 50 - 100 kr st?) per fälg och en av svårigheterna är möjligen att kunna ta reda på vad den är avsedd till för bil?

När du sedan får tid närmare våren vore det vä bra om fälgarna plåtades och bilderna sedan lades in på forumet. Säker får du då hjälp med både identifieringen och intresserade kunder. Vore ju faktiskt bra om fälgarna kunde vara till nytta i stället för skrot. Kanske finns där även annat som vi på forumet skulle kunna få första tjing på?

Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav S-V L44 » 11 jan 2009, 23:19

Nitade fälgar med åtta bulthål till de äldre Scania-Vabis skakfyrorna ur L10- och L40-serien är mycket svårare att hitta än de efterföljande 10-hålsfälgarna.

// S-V L44
Användarvisningsbild
S-V L44

Inläggav Häggblad » 12 jan 2009, 00:12

Jag återkommer i denna tråd när vi börjar städa i däckhögen, jag tror inte det finns så många fler ställen där jag kan finna uppskattning för sådana här prylar! -Och nej, jag har inte tänkt att bli förmögen på däcken/fälgarna!
Jag kommer dock inte att orka sortera ut och fota dem för att sedan sälja för skrotpriset, jag vill sälja till en rimlig summa till behövande. Lägg gärna in bilder på fälgar som är intressanta så kan jag skriva ut och ha med mig i fickan.

/Magnus

dack1.jpg
Stämningsbild, axlar och några få däck
dack1.jpg (127.27 KiB) Visad 9934 gånger
Häggblad

Återgå till Allmänt Veteransnack