Här kan du visa bilder på dina pågående eller färdiga projekt. OBS bildernas max storlek horisontellt är 640 pixel. Du tillför bilderna genom "Bilagor", en funktion som kan väljas nedanför platsen där du skriver text. Du ändrar en bilds pixel bredd med ett bildbehandlingsprogram.
Då har man semester då. Äntligen lite tid för pärlan. Har ett orealistiskt mål om att hinna lacka dörrarna innan den är slut. Men då ska tiden samsas med utfärder och andra måsten. Så känns inte så troligt. Men ska ändå jobba mot det.
Just nu är det plåtslageri, svetsning och tennspackling av passagerardörren som gäller. Men det är ju som alltid med denna renoveringen, det får ta den tid som krävs. Alla mål och planer är ju egentligen betydelselösa. Men en sak är säker, jag stormtrivs med att få jobba med den igen. Härliga dagar väl spenderade…
244C371A-7AE8-4F6A-8F11-35CCE93BF5E4.jpeg (345.69 KiB) Visad 10084 gånger
902DA43D-ACC5-4D14-90BB-953BF54A9F07.jpeg (366.04 KiB) Visad 10084 gånger
93AEAEC1-0E06-4FB5-843B-6B01A5D6B17E.jpeg (314.83 KiB) Visad 10084 gånger
Håller på med dörrarna ännu. Semestern passerade lika snabbt som vanligt och dagarna som blev över till renovering var allt för få. Känner igen det där från tidigare somrar minsann...
Men i vilket fall så grejar jag vidare med dörrarna och igår hade jag tennspacklat ett större område ovanför den bakre vertikala regeln i dörrens trästomme. Kunde ju inte räta ut plåten där så det fick lösas med tennspackel. Men på ett ställe visade sig plåten allt för tidigt när jag filet ner ytan med pansarfilen. Hade haft på känn att det var en hög punkt där men tänkt att det nog klarar sig. Men som vanligt när man tar genvägar så slog det tillbaka...
Jag tänkte då att jag får nog allt krympa plåten där för den är ju uppenbart för sträckt i det området. Även om detta innebär att jag måste förtenna om och spackla området en gång till. I och för sig blir det ju ett ganska begränsat område man förstör men kändes lite drygt ändå. Men det var ju inget att be för om resultatet skulle bli något jag nöjd över. Problemet när man krymper är ju dock att det lätt blir spänningar på andra platser som man också måste lösa för att plåten inte skall bli svampig. Suck, och så blev fallet igår så nu har jag massa punkter i det spacklade området som jag måste fixa till. Tror även att jag möjligen krympte för mycket i något område. Eftersom spacklet dolde plåten så kunde jag ju inte verifiera till hundra procent att plåten var sträck. Kan också bero på att jag inte kunde veta om plåten låg på rätt nivå innan jag gav mig på nästa svampiga punkt.. Återigen på grund av spacklet. Så hela läget blev riktigt pissigt rent ut sagt. Gör man fel så ska det kosta kanske. Man lär ju sig bäst av misstagen i och för sig. I alla fall jag.
Tennspacklet är ju inte gratis så känns lite tråkigt att behöva fila ner allt igen men ska jag få ordning på detta så är det nog enda alternativet. Så blir fortsättning följer på den...
Noxcania skrev:Bara bra att'e tar tid, de e alltid trist när en stårry e slut...
Hahaha! Ja, inte trodde jag det skulle bli en så läng story men inser ju att det finns mycket intriger och oväntade vändningar kvar i den så kan ju bli spännande… Det kommer bli ett lyckligt slut, det lovar jag!
Per Thomson skrev:Hur har du lärt dig om krympning och spänningar?
Jag har helt enkelt tittat på massa filmer om plåtslageri och annat karosseriarbete på youtube. Har ju velat göra bilen så bra som jag någonsin kan så har försökt lära mig så mycket det bara går för att göra ett så bra jobb som möjligt och kanske framför allt vara nöjd med vad jag gjort när den väl står klar en dag. Tycker också det är så fina gamla grejer som en gång byggdes för att hålla så den förtjänar en seriös och helhjärtad renovering. Perfekt blir den ju inte men jag vill kunna känna att jag gjorde så gott jag kunde. Rundnosen är ju en drömrenovering så finns inget annat fordon som ligger mig varmare om hjärtat så tiden har ju ingen betydelse egentligen. Bara resultatet.
Tack för den sammanställningen Fantastisk bra utbildningar och att folk med kunskap bjuder på dem med illustrativa videor. Jag kollade den första som behandlade just krympning.
Alla dörrarnas grövre ojämnheter och svetsfogar är nu tennspacklade och klara. Så i helgen inleddes det sista steget innan lackering. Att spackla de sista ytliga ojämnheterna med dagens moderna spackel. Har kört Hagmans under hela renoveringen. Har inte vågat använda Biltemas även om en överväldigande del av utrustningen jag använder vid renoveringen kommer därifrån. Resten från Jula och blocket. Föredrar gamla beprövade verktyg där det går och likaså lack, spackel osv har jag valt att köra med mera beprövade märken.
Tiden jag haft att lägga på renoveringen har varit lite sporadisk nu sista tiden men har ändå plöjt ner många, många timmar i dörrarna. Sista veckan har jag justerat dörrarnas trästomme så de ska passa så bra mot hytten profil som möjligt. Var lite avvikelser på speciellt passagerarsidan som jag fick åtgärda. Men nu följer de så gott som jag rimligen kan få till det.
Åtgärdade det lite för utdrivna gångjärnet i helgen. Min plan var ju att tennspackla upp det till rätt tjocklek. Hade inte stora förhoppningar om att konceptet skulle funka men ta mig fanken. det blev som nytt. Tennspackling kan man använda till mycket om man har lite fantasi. Kom på häromdagen att jag har ett gammalt rostigt Volvo emblem till traktorn som jag skulle kunna blästra lite försiktigt och förtenna så det ser lite ut som krom. Något jag definitivt skall testa framöver. Vad kan gå fel..?
Helgen är tyvärr uppbokad annars hade det äntligen blivit lackering så vi får se när jag äntligen kan få hänga på dörrarna, BM röda och fina.
Har ju diskuterat handlastning tidigare och hittade idag en fantastiks bild på temat. Vackrare bild är väl svårt att hitta såhär en fredag. Detta är "right up my alley"!
Bildserie tagen 1947 som visar mark- och grundarbeten inför starten av byggandet av etapp 2 av kooperativa förbundets Svenska Rayon-anläggning i Vålberg. Grumsföretaget Byggnads AB Nordolf antogs som entreprenör för arbetet.
409-148-55.jpg (224.4 KiB) Visad 8854 gånger
409-148-56.jpg (226 KiB) Visad 8854 gånger
...jo, förvisso har de motoriserat den gamla handvevade kranen så det är ju inte handlastning längre men det kunde ju lika väl ha varit det.