Hendrickson

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Hendrickson

Inläggav Stellan » 02 jan 2009, 20:30

Jag såg en bild på en Hendrickson-boggi idag, en 6x4 Volvo...något jag aldrig hört talas om tidigare. :shock:
Vad är detta för en boggi, hur vanlig var den/är den i Sverige?
/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Hendrickson

Inläggav finnholm » 02 jan 2009, 23:03

Hendrickson boggie var nästen ganske vanlig i Danmark i 60 og 70 tallet, blev brugt til at ändre 2 akslet vagn til 3 akslet.
Hilsnar
finn Holm
Användarvisningsbild
finnholm
 
Inlägg: 43
Blev medlem: 09 sep 2008, 19:14
Ort: Scania forhandler + EFFER kran Importør

Re: Hendrickson

Inläggav arnfinn » 02 jan 2009, 23:11

Jeg vil gjerne lære mer om denne boggien. Bilder også hvis noen har :wink:
Det er aldri for sent å gi opp!
Intet er umulig for den som ikke skal gjøre det selv!
Det finnes ikke noe enkelt som ikke kan gjøres vanskelig!
Användarvisningsbild
arnfinn
 
Inlägg: 463
Blev medlem: 28 sep 2007, 18:27
Ort: Tromsø i Norge

Re: Hendrickson

Inläggav Stellan » 03 jan 2009, 00:20

flh skrev:Hendrickson boggie var nästen ganske vanlig i Danmark i 60 og 70 tallet, blev brugt til at ändre 2 akslet vagn til 3 akslet.
Hilsnarfinn Holm

Jag hittade Hendricksons hemsida, och de har tydligen tillverkat axlar sedan 1913. Det jag blev förvånad över var att de gjorde bakaxlar till Volvo, jag hade aldrig hört namnet tidigare. De bakaxlar jag hört talas om till Volvo tillverkades i Lindesberg...
http://www.hendrickson-intl.com/about/history.asp

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Hendrickson

Inläggav Micke Lund » 03 jan 2009, 09:55

Var det den som scania hade på LT modellerna, eller vad hette den?
Användarvisningsbild
Micke Lund
 
Inlägg: 234
Blev medlem: 20 jul 2007, 17:16
Ort: Sala

Re: Hendrickson

Inläggav finnholm » 03 jan 2009, 10:36

Hej!
nej dom aksler som bygds på Scania var for at ændre en L85 eller en LB85 til en LS85 eller en LBS85.
Dissa aksler påbygds i Danmark af en opbyggar af påhängsvagnar, Dom het på den tid York( idag hendrickson), alla var lyftbara ligsom med Sörling lift,
de var ochså alla med de originala bladfjedra, men forstärked.
Jag har inta hört at dom har bygd til tandembilar på Scania.

Dom akslar på Volvo kender jag inta.
Användarvisningsbild
finnholm
 
Inlägg: 43
Blev medlem: 09 sep 2008, 19:14
Ort: Scania forhandler + EFFER kran Importør

Re: Hendrickson

Inläggav Anders » 03 jan 2009, 14:24

Hendrickson har ju även byggt kompletta lastbilar. Det jag har hittat om företaget så verkar de främst ha byggt specialfordon skräddarsydda för åkaren.
För övrigt är det grundat av en svensk, Magnus Hendrickson.

Bifogar ett par länkar med info om företaget.
http://www.coachbuilt.com/bui/h/hendric ... ickson.htm
http://en.wikipedia.org/wiki/Hendrickson


Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2332
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Hendrickson

Inläggav Kjell T » 03 jan 2009, 15:33

Scania-Vabis använde ett tag TIMKEN axlar på 50-talet. Om det var "äkta" TIMKEN eller licenstillverkade vet jag inte. Skulle TRO att det var enbart slutväxeln. Kanske någon annan vet mera hur det låg till.
Scania har senare under en kort tid på 80-talet använt "främmande" axlar på de bilar som hade drivning på framaxeln. De axlarna var av fabrikat SISU och tillverkade på SISU axelfabrik utanför Tavastehus (Hämeenlinna) intill gamla Vanaja fabriken.
Kjell T
 
Inlägg: 2277
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Re: Hendrickson

Inläggav Stellan » 03 jan 2009, 15:52

Det verkar som om Hendrickson främst sysslade med fjädringen till tunga fordon, och inte själva tandemdriften som jag trodde först. Jag har tittat i en verkstadshandbok om axlar på Volvo, och nu ser jag att fjädringen är olika på T-Ride, L-Ride och Hedrickson...kan det vara så tro?

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Hendrickson

Inläggav Thomas Almen » 03 jan 2009, 20:58

På 88:orna satt det"Hendricksonboggie"på tandemarna. Men dom var visst inte så komfortabla, det utvecklades till senare modeller. Men ev. var det lika på 89:an.
Thomas Almen
 

Re: Hendrickson

Inläggav Stellan » 03 jan 2009, 21:14

Kan det vara axelupphängningen och fjädringen som gav namnet Hendrickson? Det lustiga är att verkstadshandboken jag hittade namnet i är trycket 1980, så den typen av boggie måste ha förekommit även på de lite nyare N10/12 och F10/12.

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Hendrickson

Inläggav Per Thomson » 05 jan 2009, 18:44

Hendriksson boggien (Volvo) är infäst mot ramen i princip som om det vore en enkel axel. I stället för en enkel axel så är det centrumaxeln som är fjädrande infäst mot ramen. Balansarmarna under centrumaxeln är "stumma", dvs ej fjädrande utan fördelar enbart lasten lika över båda drivaxlarna.

Principen för Timken boggien (Scania) är att centrumaxeln är stumt infäst mot ramen och balansarmarna består av bladfjädrar. Jag har visat bild på denna typ av boggie tidigare och kommer snart att redigera detta inlägg med en länk till denna bild . . .

Här kommer den tråden, ganska omfattande tråd så på sid 2 tror jag http://www.veteranlastbilar.se/phpBB3/viewtopic.php?f=1&t=599&p=4397&hilit=tandem#p4397

Skall se om jag har en bild på Volvos tandem också . . .

Volvo6x4001.jpg
Volvo6x4001.jpg (20.54 KiB) Visad 19077 gånger


Klicka på bilden!
Volvo6x4002.jpg
Volvo6x4002.jpg (76.57 KiB) Visad 19080 gånger
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7477
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Hendrickson

Inläggav Kjell T » 05 jan 2009, 19:42

Vilka fördelar och nackdelar har Hendrickson / Timken boggiekonstruktionerna?
Kjell T
 
Inlägg: 2277
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Re: Hendrickson

Inläggav Stellan » 05 jan 2009, 19:47

Det verkar som om det är en boggie mer för terrängbilar än för "vanliga" lastbilar tycker jag, eller är jag helt ute och cyklar? Om inte, vad är det för fördel med den här typen av boggie? Lite lustigt att man inte hört så mycket talas om namnet Hedrickson, men man lär så länge man leker :D

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Hendrickson

Inläggav S-V L44 » 05 jan 2009, 19:55

Den här NB86:an har varit ute på Blocket.
Volvo NB86 6x4 - Skövde - 01.JPG
Volvo NB86 6x4 - Skövde - 01.JPG (53.55 KiB) Visad 19043 gånger

Det intressanta med bilen var boggien. Den hade fyra "klumpar" och dubbla kardanaxlar.
Volvo NB86 6x4 - Skövde - 03.JPG
Volvo NB86 6x4 - Skövde - 03.JPG (36.29 KiB) Visad 19037 gånger

Vad är detta för en boggievariant?
Är det Volvos egen eller ett "hemmabygge"?

// S-V L44
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2400
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Nästa

Återgå till Allmänt Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster