Här är ytterligare några foton som visar en av Kopparfors framhjulsdrivna Sc-V.
X1593 var en 2F12 av årsmodell 1948.

- XLM.CL006342-6 - Scania-Vabis 2F12 - 1948 - X1593 - Kopparfors Åmots Bruk - Digitalt Museum.JPG (330.05 KiB) Visad 19948 gånger

- XLM.CL006343-2 - Scania-Vabis 2F12 - 1948 - X1593 - Kopparfors Åmots Bruk - Digitalt Museum.JPG (372.55 KiB) Visad 19948 gånger

- XLM.CL006343-3 - Scania-Vabis 2F12 - 1948 - X1593 - Kopparfors Åmots Bruk - Digitalt Museum.JPG (318.84 KiB) Visad 19948 gånger

- XLM.CL006343-4(1) - Scania-Vabis 2F12 - 1948 - X1593 - Kopparfors Åmots Bruk - Digitalt Museum - Rättvänd.JPG (177.4 KiB) Visad 19948 gånger
Kolla även in denna tråd i samband med auktioneringen av en L40 (?) HPD i november i år.
viewtopic.php?f=38&t=10823Tråden anger också hur många fyrhjulsdrivna Sc-V av dessa modeller som tillverkades.
Som också nämndes i tråden var årsmodell 1950 den sista.
Dessa fyrhjulsdrivna bilar var tämligen vanliga norröver, medan de var sällsynta i de sydligare delarna av landet.
Själv har jag lyckats lägga beslag på ett exemplar som endast avverkat cirka 850 mil.
Det nämndes broschyrer. Det finns broschyravbildningar som visar både de bakhjulsdrivna och de fyrhjulsdrivna varianterna i denna tråd.
viewtopic.php?f=11&t=5739Det nämndes också SKP ovan.
Dessa bepansrade bilar hade i stort sett samma chassi, men de var försedda med bensinmotor.
De är också tillverkade tidigt (1942-44) så spårvidden fram är smalare och de saknar naturligtvis en hel utrustning som kom med de senare modellerna, speciellt efter 1947. Observera också att modellerna före 1947 var försedda med motorblock gjutna i lättmetallegeringen som Scania kallade Silumin. Dessa motorblock orsakade mängder av motorhaverier, så senare års motor gjöts med traditionella motorblock av stål, och en hel del äldre motorer byttes ut genom garantiåtaganden.
Under senare år har det bjudits ut en och annan renoverad SKP på marknaden, men även dessa har legat på priser runt 300000 kronor, och någon t.o.m. mer än så.
// Kjell N