Fabrikörer av påbyggnader och hytter

Här finns mycket att berätta då det tycks ha funnits flak och karosseritillverkare i nästan varje ort.
Målet med denna kategori är att vi hjälps åt att få en så fullständig förteckning som möjligt.

Moderator: flak

Re: Fabrikörer av påbyggnader och hytter

Inläggav Thomas Almen » 23 dec 2008, 23:58

Jaså, gick det undan?. Prata med en kille på Rasta i Ringarum som körde för BM-transport i Ängelholm. Han menade att BM var förkortning för Br. Magnusson. Han berättade också att bilens max.last bara ansågs som en rekomendation från tillverkarn av Magnussonsbröderna. Tegel i botten och äpplen uppepå gav väl en hyfsad dagskassa. Men prydliga ekipage hade dom. Betr. kapellen så tror jag det var mer slit än nytta med dom.
Thomas Almen

Inläggav Stellan » 24 dec 2008, 00:08

Jag tror att de flesta med de kapellen lastade på ungefär samma sätt. Mjöl, socker eller tegel i botten...och grönt ovanpå när kyltrailern inte räckte till. Men det är väl preskriberat nu hoppas jag :mrgreen:
Det var mycket slit med de kapellen, men trots att det inte var modernt med "eco driving" på den tiden så sparade det en hel del bränsle när man inte körde volymgods. Så på det stora hela så tror jag nog att det var en bra uppfinning även om det var lite tungjobbat. Dessutom så fanns det lite mer låga viadukter på den tiden, och då var det gott att kunna släppa ner kapellet på en förhållandevis smidigt sätt.

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Per Thomson » 29 dec 2008, 17:16

Lite OT men kan inte hålla tillbaks med det. Körde ett år (63) för en Fagersta-åkare linje på Helsingborg. Det var mycket stål söderöver och grönsaker och kött på returen. 3-axligt Skänningeskåp men öppet flak på LS76:an så inget livsmedel på bilen alltså utom sista resan före Jul. Inga skåpbilar fanns att uppbringa och ett "berg" av djupfrysta opaketterade julskinkor, ca 10 kubik, måste vara i Västerås påföljande morgon. Hela "berget" tippades direkt på flaket och fyllde jäms med lämmarna. Det var minusgrader och sen kvällstimme innan avgång. Tänkte jag skulle täcka med en pressenning men de var ju skitiga så det fick vara :( :oops: :roll: :wink:
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav flak » 31 dec 2008, 00:44

Mkt magstarkt :D :shock: , men då behövde dom ju inte krydda dom sen, utan en hem trevlig doft av diesel spred julstämning i alla hushållen den julen :lol:
Tack för en mycket rolig berättelse!
Flak
Användarvisningsbild
flak

Inläggav Anders Ason » 31 dec 2008, 12:06

flak skrev:Mkt magstarkt :D :shock: , men då behövde dom ju inte krydda dom sen, utan en hem trevlig doft av diesel spred julstämning i alla hushållen den julen :lol:
Tack för en mycket rolig berättelse!

Jag har faktiskt kört svinslaktkroppar på samma sätt som Per beskriver, mellan stadens (nedlagda) fryshus och Gotlandsbåten som gick på den tiden. Vi hade vita presenningar som lades på flaket dock. Mer om detta finns i en annan tråd på forumet. Å andra siden var folk mindre allergiska och överkänsliga då! :wink:
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav flak » 01 jan 2009, 12:20

En liten goding som borde finnas med på Volvomuseet
eller vad tycker panelen?
Ett tips till Veteranklubben på Volvo eller?
Å visst ser man att det är Helmer som har ritat hytten man känner ju till och med igen linjer från Snabbe hytten.
1949 Volvo L201 HP hytt.jpg
1949 Volvo L201 HP hytt.jpg (28.46 KiB) Visad 17902 gånger
Flak
Användarvisningsbild
flak

Inläggav Anders Ason » 01 jan 2009, 12:27

flak skrev:En liten goding som borde finnas med på Volvomuseet
eller vad tycker panelen?
Ett tips till Veteranklubben på Volvo eller?
1949 Volvo L201 HP hytt.jpg

Säljaren är medlem på forumet och jag misstänker att han kan det mesta om museer och sådant.
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Thomas Almen » 01 jan 2009, 13:07

Huvlåset var nästan mest intressant.
Thomas Almen

Inläggav Pickos » 04 jan 2009, 13:55

flak skrev:Tänk så många påbyggare det funnits i varje stad/by, har i all enkelhet sammanställt en lista som kan vara av intresse för Er.

Listan finns på Nostalgimackens hemsida i fotoalbumet under rubriken

Lista över kaross och fordonspåbyggare

http://www.nogg.se/nostalgimacken

http://www.nogg.se/Photos.asp?idPhotoCa ... page=49175

I listan finns en firma som heter Kvalitetskaross, har du fler uppgifter om den?
Anledningen till min fråga är en artikel i senaste numret av Klassiker. Den handlar om en Volvo PV 445 med träkaross. Se http://home.swipnet.se/lev_chassi/p445sb79(b).html och http://www.nogg.se/startpage.asp?idHomepage=89194.
Den karossen är byggd av Kvalitékaross i Böcklinge AB, det som nämns om företaget i texten är den startades under sent 1920-tal och byggde främst lastbilshytter och busskarosser. Vid en brand 1973 försördes stora delar av arkivet. Firman gick i konkurs 1992 efter ett knackigt 1980-tal.
Samma företag, eller två med snarlika namn?
1:a Korinthierbrevet 10:15
Pickos

Inläggav flak » 04 jan 2009, 17:37

Har tyvärr inga uppgifter om företaget förutom namnet men det är samma företag, ska villigt erkänna att jag skrivit fel i namnet :oops: som nu är ändrat till Kvalitékaross i Böcklinge.
Tackar för info och påpekande, kul reportage om en MKT ovanlig volvo bil.
Flak
Användarvisningsbild
flak

Inläggav Janne P » 12 jun 2010, 00:14

Hej!

Jag kanske kan bidra med en till tillverkare. Det är Erik I. Frändberg Snickeri & Karosserifabrik i Västerås.
Jag har fått tag i några troliga leveransbilder. Den tidigaste bilden visar en T-Ford med skåpkaross och
den nyaste bilden visar en ambulans i PV50-serien. Jag har tyvärr ingen skanner så jag kan inte dela bilderna.

Mvh Janne
Janne P

Inläggav swedishbrasscar » 12 jun 2010, 18:26

Fanns bilder från Frändbergs på Tradera för en tid sedan, tror jag passade på att spara ner bilderna till datorn.

Janne P skrev:Hej!

Jag kanske kan bidra med en till tillverkare. Det är Erik I. Frändberg Snickeri & Karosserifabrik i Västerås.
Jag har fått tag i några troliga leveransbilder. Den tidigaste bilden visar en T-Ford med skåpkaross och
den nyaste bilden visar en ambulans i PV50-serien. Jag har tyvärr ingen skanner så jag kan inte dela bilderna.

Mvh Janne
Användarvisningsbild
swedishbrasscar

Inläggav flak » 15 jun 2010, 12:17

Har du ingen scanner kanske du kan fota av dom med digitalkamera, iallafall tackar för Erik I. Frändberg Snickeri & Karosserifabrik i Västerås och dom trillar in på listan.
Flak
Användarvisningsbild
flak

Inläggav Janne P » 18 jun 2010, 01:38

Det var jag som köpte 6st av dom bilderna + 1st Bedford buss med KABO kaross.
Jag ska göra ett försök med min kamera men det brukar inte bli så bra.
Janne P

Inläggav Janne P » 18 jun 2010, 12:42

Nu har jag gått igenom min broschyr samling och hittat några tillägg.

AB Ljungmans Verkstäder (tankbilar)

Henrikssons Sprutfabrik Stockholm (tryckt 1906)
Nya AB Henricssons Motor- & Sprutfabrik Stockholm (tryckt 1924)
Henrikssons Brandredskap AB Stockholm
Vellinge Karosseriverkstad AB
HEBRA Brand AB Vellinge

Dom här fem verkar höra ihop under tidens gång. Någon som vet lite mer?
Janne P

FöregåendeNästa

Återgå till Fabrikörer av Påbyggnader och Hytter