Moderator: Anders Ason
30Fredrik skrev:Rosten är varje renoverares helvete! Du får skära bort så mycket som möjligt för att komma åt att svetsa dit nytt matrial. För mycket jobb med att lyfta bort hytten nu när du förmodligen har en Päronhytt på ditt åk!! Bara kämpa på så har du ett fullt dugligt åk framåt hösten! LYCKA TILL! MVH. 30 Fredrik.
Bo Norvinge skrev:Engångs, ja. Men det är sådana som används.
Bara att skära av slangen på var sida av skarven med ett snyggt snitt, stoppa i ändarna i den nya och dra lite i slangarna så kragarna syns gå isär. Däremot ska snabbskarvarna absolut inte användas till viktigare system som bromssystemet.
Lastbilsåterförsäljarna har säkert. Kanske även butiker som LVD och Swedol o dyl.
Bra att ha sådana i lite olika dimensioner i reserv som kan komma till användning om man helt plötsligt hamnar på golvet eller om en slang skjutit i kopplingssystemet.
Bo Norvinge skrev:Snabbskarv för luftslang ska de nog förstå.
Googlade och tydligen heter det Skarvkoppling EPU.
På verktygsboden.se finns de för 4, 6, 8, 10 och 12 mm slang.
Du behöver inte vara orolig att de ska hoppa isär. Har haft sådana, och använt sådana en hel del utan problem.
Ante skrev:Det brukar gå att få upp de där skarvhylsorna! Man tar en öppen nyckel nån mm större än diametern på slangen och lägger den mot kanten på hylsan. Fatta grepp om hylsan med ena handen och tryck in den lilla ringen med nyckeln med samma hand och dra samtidigt i slangen med andra handen.
Som Bosse säger; Bra att ha några stycken i reserv med sig ifall nåt händer. Perfekt att laga läckage efter vägen. Såna hylsor och en morakniv har sparat mig jourbilsutryckning ett antal gånger.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst