Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.
Glad påsk Jag kör TGB30 regelbundet och det är precist att det går, har knäna väldigt nära ratten och inte mycket luft till taket, även med stolen/fjädringen längst ner. Är det någon som har tips vilka 60-70-tals lastbilar som evt har bättre utrymme för långa förare ? Det är ju bra att veta innan man börjar leta evt nytt objekt..
Rymligare än SBA111/SBAT111 fanns nog inte då. Alternativet är nog dess efterföljare P112 efter 1981 om du ska köra AWD. De hade i alla fall ställbar ratt om inte försvarsmakten valde bort detta. Antar att det inte heller går att sänka ner stolen genom att skära ner underredet och flytta allt bakåt en bit. Den sitter kanske direkt på hjulhuset.
Wow, det var en fin Scania den där på bilden Och ja, nostalgi är det som räknas, behöver inte vara AWD eller militärt. Tog bara fram TGB30'n som eksempel, jag har tyvärr inte provsittat andra veteraner. Kanska man skal leta upp en träff när allting öppnar upp igen och fråga om man får klättra in och testa..
Bigmanstown skrev:Javisst tusan, det är den. Fullt modern i mina ögon
Men det var ju inte Autostopp, körfältsvarnare, automatisk tillbakastyrning i fil, intelligent helljus, 360-kamera, regnsensor, smart ACC efter karta, ESP, elhydraulisk styrning, digital färdskrivare, USB-uttag, telefonspegling m.m. Men det var nog både askkopp och cigarettändare. Det finns inte idag.
Inte för att risken att du finner en amerikansk torpedbyggd lastbil från åttiotalet i Sverige är stor, men om det är utrymme du är efter, håll dig borta från Mack. Jag körde en Mack Valueliner i några år omkring 1990. Jag är bara 176 cm lång men ändå hade problem. Om sätet var lågt var man otrevligt nära pedalerna och om det var högt nog för pedalerna slog man huvudet i taket. Jag offrade min frisyr med resultatet att jag numera är skallig. Kopplingen var, som på alla amerikanare, inte servoassisterad, och fordrade kraftiga benmuskler. När man satt vid ett trafikljus, med kopplingen nere, och knoppen i taket, trodde sätet att ingen satt på det, och släppte ut all luften. När kopplingen sedan kom upp, gick sätet ner i botten. Jag vill minnas den hade både cigarettändare och askkopp