Avkapade lastbilar

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Avkapade lastbilar

Inläggav S-V L44 » 17 dec 2008, 21:00

Anders skrev i en annan tråd
Visst är det synd att få se tex en fin Scania 76;a lämna sverige. Men det är ändå bra mycket bättre än att den säljs till någon mindre nogräknad som skär av den till traktorsläp :evil: med motiveringen "framdäcken var ju ändå slut"/"tanken var tom".
Hittade en framända av en N86;a på en åker för några år sedan, det fanns inte en rostfläck någonstans och hytten såg ut som ny inuti. Då kände man sig rätt ledsen.

Visst är det hemskt tråkigt att se halva lastbilar.
Jag minns på 50- och 60-talet när en lokal traktorsläptillverkare, Håkantorp utanför Löddeköpinge, skar av framdelen på lastbilen och placerade dessa framdelar på skrotupplaget vid sidan av verkstaden. Det fanns säkert ett hundratal framdelar av lastbilar på deras skrotupplag och många av de före detta bilarna kände man igen från att tidigare varit i trafik.
Man nästan grät när man såg dessa lik.

Den enda "fördelen" med taktorkärror idag är att man trots allt kan hitta gamla tidstypiska tippar och flak vilka kanske till stor del varit försvunna i övrigt.
Själv söker jag efter lämpliga påbyggnader till mina bilar och det faller sig då naturligt att även kika på traktorkärror.
(Om man nu inte vill köpa en hel lastbil vilket ibland kan vara billigare. Men då har man plötsligt ytterligare en lastbil och tar det emot att göra sig av med den för att behålla påbyggnaden. Det är lättare för samvetet att skrota ett chassi från en traktorkärra.)

// S-V L44
Användarvisningsbild
S-V L44

Re: Avkapade lastbilar

Inläggav Kjell T » 17 dec 2008, 23:06

Det förekommer ofta att det är någon avkapad lastbils framända till salu på www.nettikone.com . Nu när traktorerna är stora är det många som bygger om både tre och fyraxlade bilar till traktorkärror.
Kjell T

Återgå till Allmänt Veteransnack