Fabrikörer av påbyggnader och hytter

Här finns mycket att berätta då det tycks ha funnits flak och karosseritillverkare i nästan varje ort.
Målet med denna kategori är att vi hjälps åt att få en så fullständig förteckning som möjligt.

Moderator: flak

Re: Fabrikörer av påbyggnader och hytter

Inläggav Stellan » 17 dec 2008, 01:17

Jag kom att tänka på Tjörnarpssläp när jag var på väg att lägga mig. Det har väl inte varit nämnt tidigare?

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav flak » 17 dec 2008, 15:31

Alla typer av lösflaksystem är spännande och jag har själv inte vad jag kan påminna mig sett ett Lastman Norfrigskåp
Tackar för info så här lite i efterhand.... :wink:
Flak
Användarvisningsbild
flak

Inläggav Per Thomson » 17 dec 2008, 19:31

Anders skrev:. . .
Det var väldigt intressant att se dessa konstruktioner. De flesta har man ju aldrig sett tidigare, vare sig i broschyrer eller någon annan stans.

Hur är det med Volvo? Har de någon liknande firma de anlitar för specialbyggen?

Anders

Hur skall man se på TERBERG i detta sammanhang?
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Anders » 17 dec 2008, 19:39

Bra fråga, dock är ju inte Terberg ensamma om att bygga specialfordon som baseras på någon annan tillverkares komponenter. Vet inte hur mycket Volvo-komponenter man använder? Det är väl främst hytter och motorer?
GINAF bygger ju bla sopbilar och tungdragare som baseras på DAF-komponenter.
Kom på en till nu när jag satt coh funderade. Fanns det inte i början på 90-talet en tysk firma, Phoenix-MAN som byggde nosbilar på MAN-chassien? Dessa var väl primärt byggda för truckracing, men enligt en gammal artikel i Trailer så såldes dessa även på den normala marknaden.

Det här blir ju ett lite eget ämne, men vi kanske hade kunnat ha en egen tråd för specialfordonstillverkare. Vad tror du om det Per?

Anders

Edit; Hittade en bild på en av dessa ombyggda MAN http://static.panoramio.com/photos/original/9164431.jpg
Senast redigerad av Anders 17 dec 2008, 19:46, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav Per Thomson » 17 dec 2008, 19:40

Andersson & Ågren Smides o Mek verkstad Sundsvall
Produkter: Dragbalkar o Släpvagnskopplingar - Simsonkopplingen
Simsonkopplingen var mycket vanlig i Norrland under 60- och 70 talet.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Stellan » 17 dec 2008, 20:10

Terberg bygger mycket på volvomaterial, men jag har för mig att de har byggt på andra märken också. Dessutom så är de ju utländska, så de är ju diskade redan från starten :mrgreen:

Volvo äger ju ingen påbyggare själva, utan de köper byggnationer ute. De har dock en viss montering av påbyggnader vid tuvefabriken i Göteborg.

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav flak » 17 dec 2008, 20:50

En egen tråd för utländska specialtillverkare, påbyggare vore ju inte helt fel, har ju dock smugit sig in Skuteng A/S Oslo :shock: :lol: i svenska listan men vi får nog hålla oss till svenska påbyggare i förteckningslistan.
Det blir nog totalt kaos annars :wink:
Flak
Användarvisningsbild
flak

Inläggav Per Thomson » 18 dec 2008, 00:09

Jag föreslår att förslaget med en egen tråd för specialfordonstillverkare får ligga på mognad ett tag så får vi se sedan.
Också när det gäller påbyggare och hyttfabrikanter så avgränsar vi det till svenska sådana.
Motivering till detta är att vi har så mycket ogjort inom flera delar av forumet, t ex kan denna kategori med påbyggare och hytter utvecklas en hel del bara vi hinner med. Om vi "spretar" i för många områden så kan strukturen bli svåröverskådlig samt ingen kategori får tid att utvecklas lite mer grundligt.

Inom denna kategori vi nu befinner oss kan vi tillföra uppgifter som hytt/kaross-byggare, flak/tank/tipp/kran-påbyggare, komponenttillverkare, etc. Sedan har vi årtal för aktiv produktion samt ort. Här får vi tänka till lite så att vi hinner fundera ut hur vi alla skall hjälpa till med detta så inte FLAK får för stor börda om allt rasar in helt utan ordning den närmaste tiden och sedan kommer inget att hända.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav flak » 18 dec 2008, 00:17

Mycket bra vi tänker en stund på detta :wink: :)
Flak
Användarvisningsbild
flak

Inläggav Stellan » 20 dec 2008, 21:31

Någon gång på -70 talet så kom det kapellställningar för volymtransporter som man kunde hissa med luft. Är det någon som kommer ihåg vem som tillverkade det systemet? Jag vet att det var en uppfinnare i Örkelljunga, och att Magnussons åkeri var tidiga med att prova det.

http://www.hrh-foto.com/Bilder/Sverige_ ... a_1983.jpg

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Lulebjörnen » 22 dec 2008, 22:37

I påbyggarlistan nämndes "Entemabolagen ab" som påbyggare av biltransportfordon. Hur såg såna ut?

Sen bör ju Olssons mekaniska verkstad i Tollarp vara med som tillverkade biltransportpåbyggnader under namnet OMV Tollarp från mitten på 60-talet till ungefär mitten på 90-talet.
Lulebjörnen

Inläggav flak » 23 dec 2008, 19:18

OMV är hjärtligt välkommen i listan
Så här såg annonsen från Entremabolaget ut
entrema.jpg
entrema.jpg (36.12 KiB) Visad 19867 gånger
Flak
Användarvisningsbild
flak

Inläggav Stellan » 23 dec 2008, 20:23

Jag kom på ytterligare en påbyggare: AB Bröderna Johanssons Karosserifabrik i Skurup
http://www.bjkaross.se/

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Thomas Almen » 23 dec 2008, 22:42

Stellan, kapelltillverkarn i Örkelljunga har jag i nån Påväg. Minns jag rätt så var han åkare som experimenterade hemma, och utsåg Br Magnusson till frivilliga provåkare. Jag ska leta fram bladet och lägga i scannern. Lotsade åt Sundsvalls Fjärr en sommar, och dom hade en vagn med ett sånt kapell på. Inte direkt lättmanövrerat, om man säger så. Precision existerade inte, fullt upp eller fullt ner. Br. Magnusson körde en hel del på Jämtland när jag var 3 äpplen hög. Minns att man tyckte deras röda och vita ekipage var snygga. Dagen BM-Transport, som kör mycket isolering, är väl ursprunglingen Bröderna Magnusson i Drakabygget. Experimenterade åkare har väl förresten stått för många förbättringar, ta bara Robsondrive.
Thomas Almen

Inläggav Stellan » 23 dec 2008, 22:57

Vi hade två ekipage med det här kapellet på EJAB när jag körde där. Orsaken till det var att vi körde plåtburkar från PLM i Lysekil och hushållspapper från Lilla Edet till Skåne, och oftast tungt tillbaka till Uddevalla. Tanken var god, men det var som sagt ingen höjdare att jobba med. Att det var ryckigt kunde man leva med, men packningarna i stolparna läckte alltid så bilen luftsystem räckte aldrig till (man använde släpets luftanslutning i bilen). Dessutom så var man tvungen att hjälpa till att lyfta med kapellbrädor hela tiden, så det tog både tid och var slitsamt.

Bröderna Magnussons är väl uppköpta idag tror jag. Vi brukade kalla dem för "Bröderna Bråttom" för att de alltid körde som biltjuvar :P

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

FöregåendeNästa

Återgå till Fabrikörer av Påbyggnader och Hytter