Vikingline

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Inläggav Bo Norvinge » 24 jan 2008, 22:15

Lösningen på fallet med den ensamma baklyktan är att Conrad använde samma chassi på fler modeller som bl.a. "Långnosen".
Har du den LMC lackade långnosen i begränsad serie?
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge
 
Inlägg: 2825
Blev medlem: 23 mar 2007, 13:03
Ort: Brålanda, Hedekas

Inläggav Anders Ason » 24 jan 2008, 22:35

Bo Norvinge skrev:Lösningen på fallet med den ensamma baklyktan är att Conrad använde samma chassi på fler modeller som bl.a. "Långnosen".
Har du den LMC lackade långnosen i begränsad serie?


Tack för upplysningen, där rök mina mångmiljon drömmar!

Nej, innehar inga andra lastbilsmodeller.

/Anders
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5697
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Inläggav Lars-Gunnar » 25 jan 2008, 00:14

Jag har en gul rundnos och den har bara en baklykta och min gröna LV293 som är en boggiebil och alltså inte har sama chassie också bara har ett bakljus.

Det var ju lite fusk kan man säga. Dessa bilar brukar säljas på blocket och en blå Volvo Titan betingar mycket pengar. Jag såg får ett tag sedan att den var uppe i 2,000 kr och är nu såld.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Inläggav Per Thomson » 25 jan 2008, 00:21

På 1940-talet behövdes bara en baklykta, tror att det var i början på 1950 talet kravet med 2 baklyktor kom. Kan vara förklaring till varför modellerna endast hade en lykta. Ramen var ju ursprungligen från rundnosen enligt tidigare inlägg. Förlåt, "långnosen" skulle det vara.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7474
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Inläggav Bo Norvinge » 25 jan 2008, 12:37

Visst ja! Conrads rundnos skall det vara.
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge
 
Inlägg: 2825
Blev medlem: 23 mar 2007, 13:03
Ort: Brålanda, Hedekas

Inläggav Lars-Gunnar » 26 jan 2008, 07:22

Bild


Bild


Bild
Lars-Gunnar
 

Re: Vikingline

Inläggav Vågert » 14 dec 2008, 22:36

En bild på min Viking vid båtlastning i Baskarp 1975.
Crona 069.jpg
Crona 069.jpg (49.05 KiB) Visad 16328 gånger
Veteranåkare
Användarvisningsbild
Vågert
 
Inlägg: 301
Blev medlem: 01 jan 2008, 21:38
Ort: Habo

Re: Vikingline

Inläggav Anders Ason » 14 dec 2008, 23:02

Vågert skrev:En bild på min Viking vid båtlastning i Baskarp 1975.
Crona 069.jpg


    Snyggt åk, hur mycket fick den lasta och finns bilen kvar?
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5697
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Vikingline

Inläggav Lars-Gunnar » 14 dec 2008, 23:07

Instämmer med Anders.

HN-hytten ser ju mycket bättre ut vid denna tiden. Rakare i "ryggen".

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: Vikingline

Inläggav Vågert » 14 dec 2008, 23:23

Maxlast som bil var 10500Kg. Från 1965 till 1976 gick den som A-traktor.
Jag bytte den 1976 till en FB86.Skulle inte tro att den finns i livet.
Veteranåkare
Användarvisningsbild
Vågert
 
Inlägg: 301
Blev medlem: 01 jan 2008, 21:38
Ort: Habo

Re: Vikingline

Inläggav Lars-Gunnar » 14 dec 2008, 23:27

Vad betyder det att en lastbil går som A-traktor?

Är den spärrad för en viss hastighet och är då skatten lägre?

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: Vikingline

Inläggav Vågert » 14 dec 2008, 23:36

Lars-Gunnar skrev:Vad betyder det att en lastbil går som A-traktor?

Är den spärrad för en viss hastighet och är då skatten lägre?

Lars-Gunnar :)


Det stämmer 4an och 5an var spärrade maxhastighet var 30 km.
Skatten var till en början som en jordbrukstraktor,senar kommer inte ihåg året
blev det skatt även på trailern.
Veteranåkare
Användarvisningsbild
Vågert
 
Inlägg: 301
Blev medlem: 01 jan 2008, 21:38
Ort: Habo

Re: Vikingline

Inläggav Anders » 14 dec 2008, 23:44

En fundering om din Viking Vågert, den har ju 485 på huvsidorna istället för "viking" texten. Har aldrig sett detta tidigare på en svensk bil.
Var detta ovanligt eller har jag varit ouppmärksam? :D

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2332
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Vikingline

Inläggav Vågert » 14 dec 2008, 23:50

Anders skrev:En fundering om din Viking Vågert, den har ju 485 på huvsidorna istället för "viking" texten. Har aldrig sett detta tidigare på en svensk bil.
Var detta ovanligt eller har jag varit ouppmärksam? :D

Anders


Det var nog ganska ovanligt,men märkena fanns att köpa på VOLVO.
Dåtidens stailing?
Veteranåkare
Användarvisningsbild
Vågert
 
Inlägg: 301
Blev medlem: 01 jan 2008, 21:38
Ort: Habo

Re: Vikingline

Inläggav Anders » 15 dec 2008, 00:06

Styling helt klart. Det var ett riktigt fint ekipage du hade där :)
En sådan Volvo som man gärna hade haft själv! :mrgreen:


Lite OT: Var det inte Baskarpssand som hade ledade grussläp?

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2332
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

FöregåendeNästa

Återgå till Allmänt Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 5 gäster