av S-V L44 » 12 dec 2008, 08:50
Jag kanske också skulle tillägga att det fanns såväl "högermotorer" som "vänstermotorer" med annorlunda beteckningar.
Motorerna med insprutningspumpen på motorns vänstra sida var främst avsedd för bussar.
Därför fanns det jämte motortyp D604 med insprutningspumpen på motorns högra sida även en motortyp D606 som hade insprutningspumpen på motorns vänstra sida.
Dessa motorer är förkammardieslar.
Motorerna fanns t.ex. i L20-seriens lastbilar samt i bussar av typen B20 och senare 2B20.
På samma sätt fanns det en motortyp D610 med insprutningspumpen på motorns vänstra sida avsedd för bussar medan lastbilarnas motorer benämndes D622 och hade insprutningspumpen på motorns högra sida.
Dessa motorer är direktinsprutade.
Motorerna fanns t.ex. i L60-seriens lastbilar samt i bussar av typen B60.
Jag tror att uppgifter som dessa är intressanta när man letar reservdelar, ersättningsmotorer, etc.. Det är annars lätt att köpa objektet, prylen så fort man ser det/den och sedan passar kanske inte grejorna riktigt så som man tänkt sig när man väl kommit hem med dem.
// S-V L44