Scania motor

Här presenteras, visas och kommenteras modell historik.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Scania motor

Inläggav Thore Nilsson » 10 dec 2008, 23:10

Jag har en Scania Vabis L23 1949 och motorn som sitter i den är en direktinsprutad D622 med motornr.225037
Enligt Chassi skylten så ska motorn heta D604 motornr 55155 ,Har hittat en sida på nätet som påstår att D622 och D604 är för kammardieselar. Någon som vet .Ska det var en förkammare i min L23 D604 ?
Isåfall vad skiljer melland D622 direktinspruta och en D604 förkammare förutom topparna,
www.truckerjohn.nl/motor_type%27s.htm.
Thore Nilsson

Re: Scania motor

Inläggav S-V L44 » 11 dec 2008, 13:14

Det är riktigt som du skriver att om din bil är en L23 skall denna varit försedd men en förkammardiesel typ D600 och då verkar motornummer 55155 vara rimligt om man jämför med andra bilar runt samma ålder.
Jag har själv en 2L12 från 1948 och ser i uppgifter jag fått av Scania att vissa senare 2L10:or blivit benämnda om till L40 eftersom man redan från fabriken bytt motor från förkammartyp D402 till direktinsprutad D420 med ett betydligt högre motornummer. Hade samma skett med din bil borde den vara benämnd L64 redan från fabriken.

Motortyp D604 är en förkammardiesel och efterföljaren D622 är en direktinsprutad dieselmotor. Dessa har samma slaglängd 136 mm och samma cylinderdiameter 115 mm.
När Regenten introducerades 1954 infördes också en än nyare motortyp D640 som har en slaglängd av 150 mm.

Eftersom motornumret på din D622 är så pass högt så är det helt säkert en väldigt sen motor förmodligen tillverkad 1953-54.

Jag har inte själv kommit till det stadiet att jag börjat forska i exakt vad som skiljer alla detaljer åt mellan dessa tre motortyper, eftersom jag har nu funnit en bil som endast är tillverkad ett par månader senare än den jag redan har. Därmed inte sagt att jag skall skrota den ena eller den andra för att plocka reservdelar, men jag vill gärna ha åtminstone en bil i så nära originalskick som möjligt tekniskt sett. Om bägge fordonen bedöms vara fullt renoveringsbara så får jag börja jaga nya reservdelskomponenter och då kan frågan bli aktuell igen för min del att evt. byta till t.ex. en nyare motortyp.
Men som du antyder är topparna förmodligen olika.

Kolla också min tabell som jag sammanställt under tråden ”Skakfyran” på sidan 2 i det Allmänna Veteransnacket.
Jag skall försöka göra en liknande tabell på de sexcylindriga motorerna också.

// S-V L44
Användarvisningsbild
S-V L44

Inläggav Per Thomson » 11 dec 2008, 15:32

Skall vi lyfta över tråden "Skakfyran" hit till "Scania-Vabis Historik"?
Dessutom kanske det är läge att som under kategorin "Påbyggare och Hyttfabrikanter" skapa en låst tabellsektion överst som S-V L44 får vara ansvarig för.
Vad säger ni :?: :?: :?:
och vad säger S-V L44 :?:
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav S-V L44 » 11 dec 2008, 20:18

Jag tycker att det låter som en god ide att lyfta över tråden "Skakfyran" hit till "Scania-Vabis Historik" eftersom det är bättre att samla de olika ämnena på samma ställe när det börjar bli lite substans i det inkomna materialet.
Jag kan mycket väl åta mig att hantera och sammanställa en del tekniska data som kan ligga i låsta sektioner, men alla får ge sina synpunkter till detta.

// S-V L44
Användarvisningsbild
S-V L44

Inläggav Thore Nilsson » 12 dec 2008, 01:24

Tackar så mycket för alla uppgifter om min motor. Nu vill man gärna se lite bilder om hytt renoveringar gärna trähytt.
mvh Thore
Thore Nilsson

Inläggav S-V L44 » 12 dec 2008, 08:50

Jag kanske också skulle tillägga att det fanns såväl "högermotorer" som "vänstermotorer" med annorlunda beteckningar.
Motorerna med insprutningspumpen på motorns vänstra sida var främst avsedd för bussar.

Därför fanns det jämte motortyp D604 med insprutningspumpen på motorns högra sida även en motortyp D606 som hade insprutningspumpen på motorns vänstra sida.
Dessa motorer är förkammardieslar.
Motorerna fanns t.ex. i L20-seriens lastbilar samt i bussar av typen B20 och senare 2B20.

På samma sätt fanns det en motortyp D610 med insprutningspumpen på motorns vänstra sida avsedd för bussar medan lastbilarnas motorer benämndes D622 och hade insprutningspumpen på motorns högra sida.
Dessa motorer är direktinsprutade.
Motorerna fanns t.ex. i L60-seriens lastbilar samt i bussar av typen B60.

Jag tror att uppgifter som dessa är intressanta när man letar reservdelar, ersättningsmotorer, etc.. Det är annars lätt att köpa objektet, prylen så fort man ser det/den och sedan passar kanske inte grejorna riktigt så som man tänkt sig när man väl kommit hem med dem.

// S-V L44
Användarvisningsbild
S-V L44

Inläggav finnholm » 12 dec 2008, 13:21

Hejsa!
I skal alla väre velkomna at kontakta meg, jag har alla motorkatalogerna på dom gamla Scania motoren.
Der finns rigtig mange forskellige utgaver af den samma motor, som S-V-L44 så rigtig skriver.
Jag kan også finde ut af om delar kan leveras fron Scania.
Hilsnar og god jul til alla
Finn Holm
danmark
Användarvisningsbild
finnholm

Inläggav Kjell T » 12 dec 2008, 15:47

En S-V förkammarmotor kan enligt TEKNOs dieselmotorer byggas om till direktinsprutad genom byte av kolvar och cylinderlock. Hur det var med pumpen kommer jag inte ihåg, men spridarna brukar vara tappspridare på förkammar- och virvelkammarmotorer och hålspridare på direktinsprutade.
De motorer som har 150mm i slaglängd har kolvar med kolvtappshål på annan höjd för att passa. Förövrigt inga stora skillnader. Vissa variationer på pumputförande förekommer. De vanligaste torde ha varit Injektor och CAV. Av dessa kan det sedan förekomma en del olika versioner också.
Kjell T

Återgå till Scania-Vabis Historik