Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.
Är det inte ett vanligt plogfäste för t ex en spetsplog? Dock verkar ju hydraultuben för lyft saknas, eller så är det en gammal modell utan lyft. Reglaget du har i bilen tyder dock på att det har varit en diagonalplog med hydraulisk sväng på, så det kan ju ha suttit en sån också, men du verkar sakna lite hydraul grejor( fanns väl iofs med elstyrning också men dom var nog inte något vidare) Bifogar en bild på ett liknande fäste med hydraultub för lyft (spetsplog)
Jag tror det är något specialfäste inom det militära och hydraulkolvarna sitter på plogen.... Tror den plogat på någon flygplats. Det sitter två dubbla hydrauluttag i fram
Ja.... när du säger militärt så är det nog nå special... När jag nu jämför lite mer noga på bilderna så verkar det ju skilja en del i höjd mellan det jag visade och din bild. Ditt fäste verkar ju mer stämma in mot modernare typ av grindfäste fast dom har ju hydraullåsning. Men det är säkert någon helt egen typ. Jag plogade i början av 90 talet en vinter på Arvidsjaur flygplats, vi hade en LB 140 och en F88:A med diagonalplogar. Det var gamla militärbilar, Jag minns då inte hur fästena såg ut, men har nå kort i nå gömmor, ska leta fram dom och se om det syns fästet..
Hvis du har reglage for høyre og venstre er det trolig ikke snakk om en diagonalplog av den type som brukes på veg for den kan ikke vendes. Snarere snakker vi nok om et rakt skjær som har samme høyde og krumming hele veien. Da blir det jo hips om happ hvilken veg man regulerer det. Man kan dessuten anta at det er snakk om et skjær som har arbeidsbredde betydelig mer enn bilens bredde - kanskje opp mot det dobbelte.
Kan du rede ut hvordan hydraulsystemet på bilen er lagt opp? Har bilen egen pumpe og tank? Er reglagene av hydraultype eller elektriske? Hvor sitter sentralen? Sentralen kan finnes på skjæret og i det fallet er det trolig elektriske reglage du har...
Ser nå at du har skrevet to doble uttak
Det er aldri for sent å gi opp! Intet er umulig for den som ikke skal gjøre det selv! Det finnes ikke noe enkelt som ikke kan gjøres vanskelig!
Hej Klas. F88 an och traktorn har ett LUHOL- 2508 fäste.Fästet är unikt militärt flygvapnet och något annat förband som kust/marin. Tillverkat av FW Lundholm i UMEÅ. Flygvapnet hade ett antal olika modeller med all hydraulik i plogen bla spets - sido - diagonalplog.Fästet i plogen är en skjutgrind med över och under armar fästade i överfallen i fästet som låser med bult och fjäderpinne märke Dalan Dubbel. Plogbilen och plogarna i flygvapnet hade special hydraulkoppling av märke "Exactor Sterling" en engelsk garanterad spillfri koppling. Man skruvar honan på slangen ihop med anslutning hanen i bilen - kopplingen tätar innan oljan släpper fram - ett problem var att alltid avlasta hydrauliken innan kopplingen lossades - förbjudet var droppande spill av olja på start o landningsbananbanan.Plogarna finns till salu på Blocket då och då. Mvh CG
Det var en spetsplog ute på Blocket för någon månad sedan men han ville ha 35000 för den och det tyckte jag var lite häftigt för en plog som bara ska sitta på för "syns skull" Eftersom jag bara kör mina bilar på sommaren
Ring till BJM ,Bärebergs järn å metall,dom har många gamla plogar från kronan liggande på plan,och dom kommer inte begära 35000.....ligger mellan Göteborg och Vara,grovt sett,1 tim från Göteborg kan du räkna,med,sök Nossebro på Goggle så ser du..
Hej Klas. Bifogar en efterfrågad bild på "Pärlan" Volvo F88 T38-S1 1970. Militär betekning "Plogbil 811B utmönstrad Kungl Jämtlands Flygflottilj F4 1992 8700mil",- numer renoverad och i orginal skick körd idag 9200 mil. Mvh CG