Fabrikörer av påbyggnader och hytter

Här finns mycket att berätta då det tycks ha funnits flak och karosseritillverkare i nästan varje ort.
Målet med denna kategori är att vi hjälps åt att få en så fullständig förteckning som möjligt.

Moderator: flak

Re: Fabrikörer av påbyggnader och hytter

Inläggav Per Thomson » 09 dec 2008, 21:24

Husumtippen borde ju jag ha tänkt på då min L76:a har sådan påbyggnad. Företaget namn var "Bröderna Olssons Mekaniska Verkstad - Husum". Produkten hette "Husumtippen". Jag har lite kontakt med en av bröderna samt en prislista från 1969.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Stellan » 10 dec 2008, 19:30

Burevagnen: http://www.hellgrenslvs.se/verksamhet.htm

Karlavagnen: http://www.mstab.se/index2.html

Nu är v visserligen inne på modern tid, men får de leva så blir de kanske också gamla en gång :wink:

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Thomas Almen » 10 dec 2008, 20:27

Så bättrar vi på Norrlandsdeltagandet. A-Trans i Holmsund, SEKÅ i Skellefteå, HC ( Hilding Carlsson) i Umeå. Om man sedan flyttar sig en liten bit så hittar man Ystad Karossseri, vill minnas dom va rätt stor på skåpbyggen. En rättelse, HIAB stod för Hydraul Industrier AB, ägd av familjen Sundin, som hade många verksamheter, bl.a skidfabrik. Sammanslagningen med Foco skedde nån gång sent 60-tal. eller tidigt 70-tal. En av dom mindre är Ovanfjälls i Hoting, som främst sysslar med timmerbyggnationer. Lefab i Skellefteå dök upp ur minnesdimmorna. Junekarosser, Jönköping, är dom nämnda?.
Thomas Almen

Inläggav flak » 10 dec 2008, 21:04

Hu så mycket jobb :shock: ja...eller inte det är ju därför man gör det och sen ska vi inte vara för petiga med namnen :wink: ....eller.....jomenvisst, det är kanon att ni påpekar fel och brister man blir ju lite hemmablind, så nergrävd i en lista man nu är, så fortsätt ösa in tips. ( Är beredd med H1:an )

Kanonbra jobbat alla, den här listan ser riktigt bra ut nu. och kommer ut på nätet snart.
Bolagen har ju tendenser att byta namn fortare än listan skapas..... :lol:

Tackar för alla tips än så länge och har ni några tips angående vissa firmor på listan som saknar ort så tipsa gärna
Lite kuriosa:
Det kommer att dyka upp en slamkrypare på listan så håll ut. :shock:
Flak
Användarvisningsbild
flak

Inläggav Bo Norvinge » 10 dec 2008, 21:14

Nästa steg kanske är att komplettera med årtal?
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge

Inläggav flak » 10 dec 2008, 21:17

Jo nästa steg är nog årtal och sedan kan vi ju leta rätt på bilder också när vi kommit så långt
vissa tillverkare kan ju vara svåra att få fram bilder på men ändå, det är spännande iallafall
Flak
Användarvisningsbild
flak

Inläggav Anders Ason » 10 dec 2008, 22:24

flak skrev:Jo nästa steg är nog årtal och sedan kan vi ju leta rätt på bilder också när vi kommit så långt
vissa tillverkare kan ju vara svåra att få fram bilder på men ändå, det är spännande iallafall

I samband med att din lista dök upp för detta trevliga område började jag lägga in listan i Excel för att enklare kunna uppdatera och sortera o s v. Men sedan avstannade det... Kanske det finns andra verktyg som kan vara bättre och underlätta ett påbyggarregister? Word är definitivt inte det bästa i det här sammanhanget, databasprogrammet Access kanske skulle vara det bästa?

Vad har du själv för idéer om upplägget?
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav flak » 10 dec 2008, 22:47

Själv är jag bunden till att använda Wordpad för denna datorn har inte officepaketet, men det har funkat bra iallafall.

Lite framtidsfunderingar...... :?: :!:
Ska vi dock lägga till bilder eller liknande får vi nog fundera lite till, om nån nu vill det i framtiden.....har ju fullt upp nu :wink:
Då får man nog lägga upp en sida per bokstav eller länkar till bilder, men det är ju lite överkurs just nu.
Men som det är just nu så får listan se ut som den gör och kanske kompletteras men årtal.
Flak
Användarvisningsbild
flak

Inläggav Stellan » 10 dec 2008, 23:01

En väldigt god bit på väg är ju att organisera dem i bokstavsording, så att man får en liten överblick om vad som finns. Kanske man även skulle kunna bygga på den listan senare med lite fylligare information från medlemmarna på forumet, och få någon som är duktig på officepaketet att hjälpa dig med finjusteringarna senare.

Börja med att lista tillverkarna, så fylls det nog på med folk som kan hjälpa dig med finliret senare. Det tunga jobbet är ju att sortera upp alla namn du får här...och många namn blir det ju :D

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav flak » 10 dec 2008, 23:13

Jodå bokstavordningen är fixad och så har jag min egen personliga sekreterare (läs flickvän) som jobbar som läkarsekreterare och är en J-vel på att se saker i bokstavsordning.
Flak
Användarvisningsbild
flak

Inläggav flak » 11 dec 2008, 11:43

Nu har den kommit nya....Blänkande, skinande, glassiga...........säljer jag dammsugare eller....nä nya listan har intagit sin plats och denna världs nyhet..nu tar han väl i lite :lol: måste ju firas och det gör vi med att stoppa dit en riktig slamkrypare, den som hittar den vinner äran............. :wink:
Denna påbyggare är ju inte precis en lokal sådan, jo om man bor i Värmland då............

Håll till godo

David
Flak
Användarvisningsbild
flak

Inläggav Anders Roger Larsson » 11 dec 2008, 13:53

flak skrev:Nu har den kommit nya....Blänkande, skinande, glassiga...........säljer jag dammsugare eller....nä nya listan har intagit sin plats och denna världs nyhet..nu tar han väl i lite :lol: måste ju firas och det gör vi med att stoppa dit en riktig slamkrypare, den som hittar den vinner äran............. :wink:
Denna påbyggare är ju inte precis en lokal sådan, jo om man bor i Värmland då............

Håll till godo

David

Slamkrypare? Värmland? Nu gör Du en stackars värmlänning förvirrad! "Inte lokal sådan, jo om man bor i Värmland då............" ???

Jag är även lite fundersam på "Ekå fabriks AB (Ekengård Bärgningsbilar EKÅ AB)". Har Du hittat något som heter "Ekå fabriks AB"? Eller "Ekengård Bärgningsbilar EKÅ AB"? Visserligen hade O Ekengård flera bolag men dessa känner jag inte till?
Det var bättre förr - ju förr dess bättre
Användarvisningsbild
Anders Roger Larsson

Inläggav flak » 11 dec 2008, 14:04

Skulle aldrig säga någon ont om Värmland då min far kom från Arvika, ledtråden indikerar avståndet eller nått sånt till företaget. :wink:

Vad det gäller Ekå har jag nog inte lyckats få fram rätt företagsnamn, vad hette företaget Ekå exakt
Flak
Användarvisningsbild
flak

Inläggav Anders Roger Larsson » 11 dec 2008, 14:15

flak skrev:Skulle aldrig säga någon ont om Värmland då min far kom från Arvika, ledtråden indikerar avståndet eller nått sånt till företaget. :wink:

Vad det gäller Ekå har jag nog inte lyckats få fram rätt företagsnamn, vad hette företaget Ekå exakt

Företaget som sysslade med bilbärgning hette Ekå Bilbärgning AB och företaget som konstruerade/byggde bärgningsbilar (i nära samarbete med Carmi AB) hette Bärgningsbilar Ekå AB.

Däremot har hade väl Franz Böhm ett företag som hette "Franz Böhm fabriks AB". Men jag skall kolla detta!
Senast redigerad av Anders Roger Larsson 11 dec 2008, 15:43, redigerad totalt 3 gånger.
Det var bättre förr - ju förr dess bättre
Användarvisningsbild
Anders Roger Larsson

Inläggav flak » 11 dec 2008, 14:17

Tackar och bockar!
Flak
Användarvisningsbild
flak

FöregåendeNästa

Återgå till Fabrikörer av Påbyggnader och Hytter