Men hur var det egentligen under 70-talet. En del bilar togs dit. Är lite nyfiken på historien kring den episoden.
Var det ett allvarligt försök eller bara några bilar som släpades dit för att känna på marknaden?
På internet, ett amerikanskt forum hittade jag ett par bilder.
Scania L110/111 fotograferad 1978 i Cinnecticut.
Tydligen hade Saab-Scania något kontor i Milford Connetcticut samt något distributionslager i Meriden/Wallingford, troligen då för SAAB personbilar.
Kan det ha haft något samband?
Tydligen ska det rullat en del frambyggda för ett företag i New England under 70-talet också.
Scania-Vabis L76 fotograferade 1966.
Ägdes av äpplekaka´s Express i Vermont.
(Anledningen till att det står "äpplekaka" är mitt eget fel då jag spärrade vissa ord på forumet. Men på bilden ser ni att företaget hette G-A-Y`s Express)

Det talas i modern tid om att dörren till USA kan öppnas för Scania genom att VW köpte Navistar (International), men det lär nog bara bli motorer i första hand.