Nostalgikalender 2009

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Nostalgikalender 2009

Inläggav Per Thomson » 02 dec 2008, 00:14

Dags att beställa!
Perfekta juklappar :D

Till kalendersidan: http://www.alutrans.se/menu,4670,page,4670.html

Stefan har även böcker bl a Bandar Abbas Express
till boksidan: http://www.alutrans.se/menu,6204,page,6204.html

kalendern2009 .gif
kalendern2009 .gif (92.76 KiB) Visad 4890 gånger
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Re: Nostalgikalender 2009

Inläggav Per Thomson » 08 dec 2008, 11:15

I väntans tider på 2009 års kalender så kommer jag på att fortfarande är det november 2008 här på mitt kontor beträffande nuvarande kalender. Det är inte på något sätt föranlett av slarv, det är bara så att jag kan inte byta blad för då kommer jag att sakna Alvar Anderssons Regent med tankbyggnation och tre-axligt Br Forss släp. :?
Bilden är i mitt tycke fantastisk och skildrar på ett bra sätt kanske den viktigaste epoken i den transporttekniska utvecklingen under 1900-talet.

Men idag sker det för nu vänder jag blad. Jag får väl nu vila blicken på 88:an i snöyrväder långt in i Januari för den bilden är inte fy skam den heller. Undrar förresten om folkan lyckades pressa sig förbi 8)
Vid det här decenniet, 60-talet, satt jag själv bakom ratten och minns att 88:an innebar nog ett viktigt teknikförsprång gentemot Scania just när den kom. Jag tänker främst på växellådan av Range-typ samt navreduktionen. F-modellen med tippbar hytt underlättade att komma åt motorn, denna lösning visserligen införd på Titan Tip-Top något år innan 88:a serien.

Jag glömmer aldrig den gången jag låg efter en Vålbergs Scania 76:a (ASG-linje Milano) uppför backen söder om den Tjeckoslovakiska staden Teplice (18%) och han "sprängde" kopplingen när han skulle dubbleväxla med båda spakarna samtidigt (låg 4:a till hög 3:a). Här kom 88:ans Range-låda till fördel, jag lyckades trots några ton tyngre last klara nedväxling, bedömma situationen och komma förbi. Det hade aldrig gått med dubbelspaksalternativet. De som var med på den här tiden och "körde öst" vet att den backen gör man inga omkörningar i men hade man stannat så var det helt omöjligt att komma igång igen på grund av stigningen så det blev lite chanstagning.

Hur det gick för Vålbergarn, jo han släpades upp av en kraftig 6-hjulsdriven Tatra med uppskattningsvis 15 ton mackadam på flaket. Sedan fick han vänta några dygn på reservdelar som sändes med nästa svensk.

Tänk vad en kalender kan väcka minnen :mrgreen:
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Anders Roger Larsson » 08 dec 2008, 12:09

Per Thomson skrev:Jag glömmer aldrig den gången jag låg efter en Vålbergs Scania 76:a (ASG-linje Milano) uppför backen söder om den Tjeckoslovakiska staden Teplice (18%) och han "sprängde" kopplingen när han skulle dubbleväxla med båda spakarna samtidigt (låg 4:a till hög 3:a).

Dubbelväxla var det. En gång i tiden kan jag nog säga att jag behärskade den konsten på vår Scania Vabis 75:a. Det var väl inte så ofta det behövdes men det var kul att göra det då o då. Jag kan dock inte idag komma ihåg vilka växelalternativ som var lägst/högst? Vilken var lägst av ovan nämnda "låg 4:a eller hög 3:a". Någonstans i bakhuvudet sägs det - var det inte trots allt "låg 4:a" som var lägst av dom två alternativen??? Tänk att minnet är så fullt sedan många år :x
Det var bättre förr - ju förr dess bättre
Användarvisningsbild
Anders Roger Larsson

Inläggav Per Thomson » 08 dec 2008, 15:47

Hög 3:a lägst :)
Ja, det där med minne, tänk om man kund "plugga in" ett USB med lite komplement.

Scania kom igen med sin Range 10 växlar men då svarade Volvo med 89:ans split så det blev 16 lägen.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Återgå till Allmänt Veteransnack