Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.
Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer
av Per Thomson » 15 jan 2008, 23:04
Anders Ason skrev: . . . Eftersom de flesta transporter under 1950-talet krävde ganska blygsamma totalvikter, behövdes inte kraften från L39 Titans 10-litersmotor för arbetsuppgifter där en enda lastbil räckte som transportmedel.
Jag tror nog att många som var med på "Vikingens tid" kan vittna om bilarna var satta på uppdrag som var mer lämpade för Titanen. Då var vi tillbaka till det där med finansiering igen

Hälsningar
Per Thomson
-

Per Thomson
- Site Admin
-
-
av Anders Ason » 19 jan 2008, 19:37
Anders Ason skrev:Här är en tråd om VOLVO Viking, bilen som byggde Sverige enligt VOLVO!
Här en bild på min egen Viking:

Hälsningar Anders Ason

Anders Ason
-
av Anders Ason » 20 jan 2008, 18:04
Anders Ason skrev:Här är en tråd om VOLVO Viking, bilen som byggde Sverige enligt VOLVO!
.........Och så en bild på grannens Viking:
.........
En Viking som verkar gå och gå och gå och aldrig dör...
Började som lastbil och blev sedan studieobjekt på en verkstadsskola med all tänkbar omsorg och vård. Då den blev omodern byttes den ut och hamnade hos min granne där den fortfarande gör tjänst och driver en jättefläkt för uppforsling av ensilage i ett 18 m högt torn.
Intressanta detaljer: Bilen är en roadster/cab och lacken är sk lackförseglad och kräver varken vax eller polering. Den luftiga modifieringen ger god åtkomst till alla servicepunkter. Notera även "semestergasen" med vev och hastighetsmätarens placering och den helt öppna drivaxeln till fläkten (hmm...)
Hälsningar Anders Ason

Anders Ason
-
av arnfinn » 20 jan 2008, 18:22
Den der akselen er jo ikke åpen. Den har skydd slik det skal være om han nu har det iorden. Det går å slarva slik at skyddet roterer med akslingen men det ser bra ut i mine øyne.
-

arnfinn
-
av Anders Ason » 20 jan 2008, 19:03
arnfinn skrev:Den der akselen er jo ikke åpen. Den har skydd slik det skal være om han nu har det iorden. Det går å slarva slik at skyddet roterer med akslingen men det ser bra ut i mine øyne.
Hmm... kanske du har rätt och jag fel, axeln har ett skydd som ju inte ska rotera, men en kedja hänger ner okopplad, möjligen kan andra änden vara fixerad (ska gå dit o kolla!). Bra med uppmärksamma läsare!

Hälsningar Anders Ason

Anders Ason
-
av arnfinn » 20 jan 2008, 19:44
Nu når bildet er forstørret ser jeg kjeden med. Og ja det er ikke sånn det bør være

-

arnfinn
-
av Lars-Gunnar » 21 jan 2008, 20:53
Nog är det en sanning att Volvo Viking byggde Sverige. 40,265 sålda är ju inte dåligt precis. Titanen har inte ens hälften så mycket sålda. Och det är många, många fler än vad Scania Vabis sålde under samma period. Antar att ett par tusen gick på export.
Lars-Gunnar

-
Lars-Gunnar
-
av Anders Ason » 21 jan 2008, 22:10
..........................Här en bild på den bil som Vikingen ersatte och med kusinen Lena som prydnad:
...........................................
Om det nu är den bil som jag vill minnas så gäller:
VOLVO, LV 127 T (samma chassie modif. (B10) som i de "Vita bussarna"), 1943 års modell (uttagen 1944 den 11 november), 90 hkr bensin, tj vikt=3700 kg, maxlast=6660 kg, totalvikt=9250?, gengas och ej lämpl f krigsbruk, 10 hjul d v s med stödaxel. 1949 togs stödaxeln och gengasaggregatet bort (hålet i flaket (som lades på en tippram) för tunnan lades igen med plank) och min far köpte bilen hos Bilbolaget Söderlind & Nordenberg. Vägskatten var 795 kr/år.
Lena? Jo hon är i dag 65 år och pensionär.
Hälsningar Anders Ason

Anders Ason
-
av Stellan » 21 jan 2008, 22:52
En bild på en LV127 som tjänstgjort under kriget. Kortet taget i Skövde när T2 fyllde 100 år 2005. Detta är den sista körbara bussen kvar av 36 stycken som åkte till Tyskland 1945 och hämtade ut nordiska fångar från olika koncentrationsläger. Chaufför i Skövde var undertecknad
Jag vet att det ser ut som en buss, men det är en förklädd lastbil
/Stellan
chaufför emeritus

-

Stellan
-
av Anders Ason » 23 jan 2008, 09:19
Stellan Johansson skrev:En bild på en LV127 som tjänstgjort under kriget.
Jag vet att det ser ut som en buss, men det är en förklädd lastbil
/Stellan
Bra förklädnad, allt för att lura fienden! Farsans "buss" hade tippflak 
/Anders
ps har precis sträckläst ut boken "De vita busarna". I boken finns även en teknisk spec. på det två bussmodeller som användes.
Hälsningar Anders Ason

Anders Ason
-
av Anders Ason » 23 jan 2008, 19:40
Lars-Gunnar skrev:Nog är det en sanning att Volvo Viking byggde Sverige. 40,265 sålda är ju inte dåligt precis. Titanen har inte ens hälften så mycket sålda. Och det är många, många fler än vad Scania Vabis sålde under samma period. Antar att ett par tusen gick på export.
Lars-Gunnar

Av dessa 40 265 sålda Vikingar, d v s med modellbeteckningar på L38xx - L48xx finns det just nu, i dag 445 registrerade i bilregistret. Blandat då av- o påställda, d v s samtliga.
/Anders
Hälsningar Anders Ason

Anders Ason
-
av Lars-Gunnar » 23 jan 2008, 20:01
Skrämmande!
Anders, jag vill säga ett stort tack till dig för alla bilder du lyckats vaska fram i dagens ljus ocg för att du delar dem med oss andra. Du är i sanning en mycket värdefull medlem!
Fortsätt så tack! Det blir alldrig för lite av foton och artiklar. Jag uppskattar det mycket.
Lars-Gunnar

-
Lars-Gunnar
-
av Lars-Gunnar » 23 jan 2008, 20:04
Anders Ason skrev:Anders Ason skrev:Här är en tråd om VOLVO Viking, bilen som byggde Sverige enligt VOLVO!
Här en bild på min egen Viking:
Fin modell. Verkar som om den är Fotochopad då den ser ut att flyta på underlaget
Lars-Gunnar

-
Lars-Gunnar
-
av Stellan » 23 jan 2008, 23:37
Anders Ason skrev:Bra förklädnad, allt för att lura fienden! Farsans "buss" hade tippflak 
/Anders
ps har precis sträckläst ut boken "De vita busarna". I boken finns även en teknisk spec. på det två bussmodeller som användes.
Jag sträckläste också den boken när jag fick den i min hand. Fantastiska människor som gav sig iväg frivilligt till andra världskrigets fasa för att rädda andra människor.
När jag varit ute med vita bussen på olika evenemang tidigare så har en annan av chaufförerna som var med till Tyskland våren 1945 varit med. Han har berättat de mest hårresande historier om vad de råkade ut för under resorna till olika koncentrationsläger.
/Stellan
chaufför emeritus

-

Stellan
-
av Anders Ason » 24 jan 2008, 21:37
Fin modell. Verkar som om den är Fotochopad då den ser ut att flyta på underlaget.
Lars-Gunnar
Nix, bilden är inte trixad på något vis utan tagen på en grovt uppsågad planka (sittbänk) från ett träd bakom vårt hus. Lite data om bilen: den är gjuten i metall och skalenlig av fabrikat "Conrad", Tyskland. En mindre upplaga bjöds ut till försäljning för ca 20? år sedan till ett pris om, tror jag 400kr. Tyvärr verkar fälgarna vara av plast. Längd=160 mm, bredd=50 mm. Dörrtexten, "Gammelstadens Lastbilar". Det är en tippbil och har märkligt nog enbart ett bakljus. (Nytt "Shilling Banco-fall?)
.................................
Hälsningar Anders Ason

Anders Ason
-
Återgå till Allmänt Veteransnack