Vägbyggen förr - ett tufft jobb!

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Vägbyggen förr - ett tufft jobb!

Inläggav Anders Ason » 07 dec 2008, 11:46

Bygga väg förr var en tuff utmaning och det är lätt att förstå att man hellre gick runt en bergknalle än rakt i genom. Det var väl bara vägar av särskild stor betydelse som kostades på då en väg genom berg både tog tid och drog stora summor. Borra, spränga och lasta med kranar av stubb-brytartyp och kanske dessutom lasta av för hand med "spett o svett"!

vagbygge.jpg
vagbygge.jpg (144.82 KiB) Visad 18380 gånger

Någon som kanske har flera intressanta bilder eller minnen?
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Re: Vägbyggen förr - ett tufft jobb!

Inläggav Stellan » 07 dec 2008, 12:02

En sådan härlig bild, vet du något mer om den? Man kan sitta hur länge som helst och titta på sådana här bilder :D

De foton jag har är tyvärr av lite yngre snitt, men de blir nog gamla de också om de får vara med ett tag till :P

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Anders Ason » 07 dec 2008, 12:13

Stellan skrev:En sådan härlig bild, vet du något mer om den? Man kan sitta hur länge som helst och titta på sådana här bilder :D

De foton jag har är tyvärr av lite yngre snitt, men de blir nog gamla de också om de får vara med ett tag till :P

/Stellan

Bilden är från Uddevalla när Göteborgsvägen byggs. Har inga andra uppgifter.
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Stellan » 07 dec 2008, 12:23

Tyckte jag inte att det verkad lite bekant :mrgreen: :wink:

Tänk om gubbarna från den tiden kunde se alla maskiner med gps och andra moderniteter som används idag, de skulle nog inte tro sina ögon. Kranen de använder moderniserades ju med tiden och fick en elmotor, ett otroligt tekniskt framsteg...och ändå är det inte så otroligt länge sedan.

Kan vägarbetet på Anders bild kanske resulterat i det här? Det är "hästepallarna" vid infarten till Uddevalla från göteborgshållet.
http://www.westlands.se/dia/4281.jpg

Gärna mer sådana bilder om någon har :D

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav flak » 07 dec 2008, 15:00

Härliga bilder och tänk vad dom fick slita på den gamla goda tiden med vajerkranar, lingrävare och h1:or
Här är ett stolt arbetslag vid en väg nånstans i Småland.
Vägbygge Småland.jpg
Vägbygge Småland.jpg (87.78 KiB) Visad 18321 gånger
Flak
Användarvisningsbild
flak

Inläggav Anders Roger Larsson » 07 dec 2008, 21:01

Min morfar (född 1900) var på efter andra världskriget och fram till sin pension 1965(?) anställd vid "vägkassan". Hans arbete sommartid var i huvudsak att "patrullera" vägarna och för hand laga håligheter eller tex att ta bort sten som stack upp i vägbanan. Första åren tog han sin cykel eller lättviktare med en skyffel och ett spett på pakethållaren och drog i väg ut på sina rundor (det fanns naturligtvis något form av "schema" som han körde efter som jag inte känner till. Vid akuta ärenden ringde vägmästaren kvällen före eller tidigt på morgonen). Det hände också att han hämtades upp av en lastbil lastad med väggrus eller någon vägtrumma på flaket eller vad det nu kunde vara när det hade "hänt något". De sista åren blev han tilldelad en Willys Jeep som arbetsredskap som han också hade den stora förmånen att få ta med hem på natten.

Jag fick åka med flera gånger på lov och ledigheter och minns väl hans slit med att för hand fylla hålor och "rätta till" det som hade hänt efter vägen.

En annan uppgift var att på hösten för hand med hjälp av ett spett sätta upp granruskor efter vägkanten innan vinterns plogning. På våren sedan togs dessa bort - och naturligtvis för hand. Jag minns också att det normalt sett inte var något jäkt utan det var gott om tid att prata bort en stund med förbipasserande trafikanter som oftast tog sig tid till att stanna en stund.

En annan minnesbild var när vägmästaren någon gång kom på "kontroll" av färdiga vägsträckor eller vad det nu rörde sig om, så stod morfar med mössan i hand under hela samtalet...
Det var bättre förr - ju förr dess bättre
Användarvisningsbild
Anders Roger Larsson

Inläggav Lars-Gunnar » 07 dec 2008, 22:28

Stellan skrev:Tyckte jag inte att det verkad lite bekant :mrgreen: :wink:

Tänk om gubbarna från den tiden kunde se alla maskiner med gps och andra moderniteter som används idag, de skulle nog inte tro sina ögon. Kranen de använder moderniserades ju med tiden och fick en elmotor, ett otroligt tekniskt framsteg...och ändå är det inte så otroligt länge sedan.

Kan vägarbetet på Anders bild kanske resulterat i det här? Det är "hästepallarna" vid infarten till Uddevalla från göteborgshållet.
http://www.westlands.se/dia/4281.jpg

Gärna mer sådana bilder om någon har :D

/Stellan

Detta var en höjdare Stellan! En bild att begrunda och minnas. Visar den saliga insomnade vänstertrafiken liksom de gula markeringarna och färgen på vägmärkena. Dessutom en tungt gruslastad bil som ser ut att ta kurvan så att fjädrarna belastas mer av centrifugalkraften så den är lätt sne. Är det en Volvo Starke?

Tack för att du visar hur det såg ut förr. Jag tycker att den gula färgen gör sig bättre än den vita. Vit mot vit snö är ingen bra kombination. Vi kunde gott ha behållit den gula färgen.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar

Inläggav Lars-Gunnar » 07 dec 2008, 22:43

flak skrev:Härliga bilder och tänk vad dom fick slita på den gamla goda tiden med vajerkranar, lingrävare och h1:or
Här är ett stolt arbetslag vid en väg nånstans i Småland.
Vägbygge Småland.jpg

Det blev folk av de som hade dessa jobb och de var starka och friska och var inte som dagens befolkning är måste sitta hela dagarna. Tror många skulle må bra av att prova att hårdjobba i ett år. Starkare rygg, mer muskler och bättre aptit. Inget behov av lättmjölk och ostar som de har minskat fettet på. Då behövdes allt detta för att man skulle orka. Jag skulle gladeligen prova på detta om det fanns sådana jobb.

På 50 och 60-talet fanns det ju något som hette AMS-arbeten och de var mestadels i form av vägbyggen som ofta skedde under den bara och varma årstiden. När vintern kom gick vägbyggena i stå för att fortsättas nästa vår. Det fanns mycket sådant i Västerbotten och man hade att skumpa fram där de lämnat för vintern. Ett vägbygge kunde ta 2 på detta sättet istället för 1.

Nu när det är så stor arbetslöshet skulle regeringen passa på att reparera våra svårt missunderhållna vägnät kan man tycka.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar

Inläggav Stellan » 07 dec 2008, 22:48

Det är en härlig sida, man kan sitta och titta runt på den i timmar :)

Jag hittade en fin bild på samma hemsida, en bild innan asfaltläggarna gjort sitt intåg på gatorna: http://www.westlands.se/blandat/bilder_2/4562.jpg

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Anders Ason » 07 dec 2008, 22:56

Roger Larsson skrev:Min morfar (född 1900) ...
En annan uppgift var att på hösten för hand med hjälp av ett spett sätta upp granruskor efter vägkanten innan vinterns plogning. På våren sedan togs dessa bort - och naturligtvis för hand. Jag minns också att det normalt sett inte var något jäkt utan det var gott om tid att prata bort en stund med förbipasserande trafikanter som oftast tog sig tid till att stanna en stund.
...

Hmm... känner mig skitgammal! Men... i vår enskilda vägs vägsamfällighet har vi enbart ide två/tre senaste åren lejt för snöstakningen (tidigare hade även vi ruskor, inte gran utan en). Uppsättningen med spett var slitsam då man ofta fick håla flera gånger för varje stake p g a sten i botten. En lustighet i sammanhanget var att det uppenbarligen finns muskler runt bröstbenet som enbart aktiveras av spetthotande vid nedsättning av snöstakar! Hade bautaträningsvärk(1) dagen efter :(

Självklart tog även vi/jag varje tillfälle i akt för att prata med förbipasserande för att då få ta igen sig lite. :D

not 1. "bauta" är ett hemsnickrat superlativ som används här i Östergötland.
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Anders Ason » 07 dec 2008, 22:59

Stellan skrev:Det är en härlig sida, man kan sitta och titta runt på den i timmar :)

Jag hittade en fin bild på samma hemsida, en bild innan asfaltläggarna gjort sitt intåg på gatorna: http://www.westlands.se/blandat/bilder_2/4562.jpg

/Stellan

Himla imponerande - tre tippkolvar! (vilken påbyggare?)
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav S-V L44 » 11 dec 2008, 13:27

På tal om vägbyggen.
Jag var i England en sväng i förra veckan och uppmärksammade då att man firade 50-års jubileum p.g.a. att landets första motorväg invigdes 1958.
Vi fick ju vår första motorväg här i Sverige mellan Malmö och Lund, jag tror att det var 1953. Det förvånade mig att engelsmännen var så pass sena med motorvägar.

Varför har vi inte ett bättre vägnät och varför är beläggningen överlag mycket sämre här??
Omvärlden tycks ha sprungit förbi oss.

// S-V L44
Användarvisningsbild
S-V L44

Inläggav Per Thomson » 11 dec 2008, 15:06

Kanske för att så mycket av den begränsade tilldelningen går till våra största städer :!:
Historiskt sett var sjövägen som hade dominerande betydelse i transportsammanhang. Det är därför Stockholm och Göteborg är belägna vid betydande vattenvägar och omgivna av en mot fiender skyddande skärgård.

Städerna har vuxit och utvecklingen beträffande transporter likaså, inte minst den tekniska transportutvecklingen under de senaste hundra åren. Detta medför ständigt nya krav på förbindelseleder kors o tvärs över dessa delande vattendrag. Ta Essingeleden, Södra länken, Norra länken, Älvsborhsbron, you name it. Vad händer då när dessa trafikförbättringar kommer till, jo efter bara några få år är de fullproppade med bilar därför att den förbättrade infrastrukturen möjliggör ytterligare expansion och tillväxt. :(

Jag ställer frågan: Är det klokt att de mest expansiva orterna i vårt land lägger beslag på medel för att göra dom än mer expansiva :?:
Dessutom när de också är belägna i geografiskt svårbemästrad natur som kräver enormt dyra broar och tunnlar. Den planerade "Förbifart Stockholm" skall förutom flera högbroar och också baseras på en tunnel under Mälaren. 25 miljarder är prislappen :!:

Hur mycket mer expansion, läs företagande och sysselsättning, skulle inte kunna uppnås om dessa pengar i stället satsades på andra håll i landet än de redan överexpansiva. Lägg mer pengar på vägar som 45, 50 och E22 . . . :arrow: :idea:

Enligt min mening börjar förbifart Stockholm redan i Ödeshög och går över Örebro, Lindesberg, Avesta och slutar åter på E4 i Gävle. Dessutom 50 km kortare. :lol:
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav flak » 11 dec 2008, 23:41

Håller med till 100% och vår kära E22:a går ju endast 50 meter utanför vårt sovrumsfönster och den biten av E22:an mellan -Brömsebro-Söderåkra "glömdes" när dom byggde motorvägen.
Denna korvstoppningsbit är smal, livsfarlig och allmänt otrevlig att färdas på rakt igenom Bergkvara centrum till exempel.
Senast i somras hände en dödsolycka mellan lastbil-bil

Satsa på att förbättra vägstandarden i Sverige :!:
Flak
Användarvisningsbild
flak

Inläggav Thomas Almen » 13 dec 2008, 00:40

Det man ser på bilden är väl egentligen asfaltlläggarna som gör sitt intrång. Sällan som det rykwer av ett gruslass.
Thomas Almen

Nästa

Återgå till Allmänt Veteransnack