Kjell T skrev:Enligt vägtrafikboken från 1969 gäller 15m för bil med påhängsvagn och lastbil med tillkopplad två- eller fleraxlad egentlig släpvagn, sammanlagd längd 18m.
År 1966 körde jag på Finland under ett halvår och till en början bråkade hamnpolisen i Åbo med mig att mitt ekipage var för långt, det var dock precis 15 m. Förmodligen var längden i Finland endast 14 m då, samma som för Österrike och Italien. BeNeLux och Västtyskland hade 15 m och Sverige ingen längdbegränsning överhuvudtaget vid den här tiden. Jag klarade mig med att hävda att 14 m inte kunde gälla för internationell trafik och det godtog de tydligen, fortsättningsvis accepterades min bil utan protester.
Samma sak hände i en liten Österrikisk stad där jag hade problem att komma igenom en liten märklig gatukorsning. Mitt i korsningen var jag tvungen att stanna, klättra upp på trailern och stänga ett fönster på andra våningen till ett hus, för att inte fönstret skulle avlägsnas från huset. Då detta tog lite tid och proppade igen stadens mest trafikintensiva korsning han polisen infinna sig. Jag klarade mig även denna gång med samma argument som jag använde i Åbo.