Malte. E skrev:När nu konkurrensen om datorn blåst över....Om automatväxellådor.
Detta är nedtecknat sedan jag hört en initierad redogörelse om försök med automatväxel i Scania Lb 76.
Fem trailerdragbilar tillhörande Svenska BP utrustades med helautomatiska växellådor vid leveransen. Initiativet kom från BP och gick ut på att prova automatisk kraftöverföring i fordon med (då) höga tågvikter.
Scania-Vabis levererade bilarna och utförde installationen, men höll sig i övrigt neutrala och åtog sig inga former av ansvar för kraftöverföringen.
Om växellådornas konstruktion och verkningssätt, det är för mig fortfarande obekant, men enligt sagesmannen var det fråga om hydraulisk momentomvandlare av
italiensk konstruktion, som i dessa fem fall tillverkades av firman Rotormaskiner i Sickla. Bilarna saknade kopplingspedal och växelspak, hade endast ett reglage med lägena Fram-Neutral-Back .
En av bilarna sändes rentav ner till södra Bayern för att utröna användbarheten i bergsterräng. Försöken kom i längden att betraktas som rätt misslyckat. Det fanns ju som sagt varken kopplingspedal eller växelspak, om bilen blev stående vid rödljus, ingen ovanlig situation, måste reglaget genast ställas på neutral. När ljuset slog om till grönt skulle reglaget ställas på framåt, och då måste det finnas fullt tryck, 6 kg i systemet vid inkoppling. Inte lätt i stressad trafik. Resultatet annars kunde bli ett
haveri. Slutresultatet av det hela blev att bilarna byggdes om till normal koppling och normal växellåda.
Malte E.
Växellådorna var av SRM (Svenska Rotormaskiner) konstruktion. Firman hade vid någon tidpunkt troligen skilts från Rotormaskiner i Nacka. I Nacka konstruerades och byggdes bl a Ljungströms luftförvärmare m m för stora ånganläggningar.
Verksamheten på SRM i Vinsta industriomrde i Vällingby leddes av en mycket kolerisk herre vid namn KG Åhlén. Vid något tillfälle köpte Fiat dotterbolag OM (lastbilstillverkare) hela firman och så småningom överfördes verksamheten till Italien. SRM växelådor fanns i storlek uppemot 1000 hk för att användas i lok. Bl a LKAB i Narvik hade in på 2000-talet lok med SRM växellåda i drift.
Vid ett tillfälle, tror det var på 70-talet, körde en tankbil med SRM-låda "ikull" någonstans i eller i närheten av Östermalm. I en tidning stod att läsa ungefär "bilen var utrustad med en provväxellåda" och att den på något vis "låst sig" och orsakat att föraren förlorat kontrollen över ekipaget. Troligen transporterade bilen flygbränsle.
SRM, liksom de andra inblandade firmorna , förutom Volvo, som sysslat med automatldor i Sverige som Atlas Diesel (Lysholm-Smith), STAL (Ljungströms ångturbiner) och Scania-Vabis samt ASJ var Wallenbergföretag förklarar kanske de nära banden företagen emellan.