Moderator: Anders Ason
Per Thomson skrev:Egentligen skulle du behöva montera av tippramen och avlägsna plattjärnet på bilramen, eventuellt lägga på ett nytt plattjärn. Om man inte lägger på ett nytt plattjärn måste man sänka tippramen mot bilramen så att glipan mellan ramarna försvinner. En fusklösning vore att avlägsna plattjärnet utan att montera av tippramen, sedan lägga in ett grövre plattjärn som fyller ut glipan mellan ramarna.
Består bilramen av dubbla profiler? Är det inte så har du tur för på sådana brukar det vara mycket spaltrost mellan flänsarna.
ankarback skrev:Ja, men jag funderar på fuskvarianten. Har ingen möjlighet att få av flaket. Vet inte hur mycket belastning det är på tippramen? Flaket stöder ju bara framtill och baktill. Sen lastar bara bilen 5,8 ton och jag lastar aldrig mer än 5 ton dom få gånger jag använder flaket, oftast mindre. Belastningen när man tippar borde vara uppåt och inte ner mot bilramen eller tänker jag fel?
Blir svårt att sänka ramen. Verkar som om den töjt sig och blivit lite längre. Den sitter ju fast längst bak och i alla "fästöronen" men ändå har den rest sig. Sen har den ju vridit sig lite grann också. Vet inte hur jag ska lösa det. Verkligen en dum konstruktion med att lägga ett plattjärn mellan ramarna.
Bilen har som tur är enkelram och den är riktigt fin rostmässigt. Däremot har den massor med olika färger så jag tänkte slipa av den och måla om den.
/Johan
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst