Vad är detta?

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Vad är detta?

Inläggav herrstina- » 01 dec 2008, 21:47

Jag var och rotade i föräldrahemmet idag och hittade vad som skulle kunna vara världens första färdskrivare. Jag har aldrig sett något liknande och har ingen aning om vilket fordon den varit monterad i. Den är på 24 V och det finns fyra kablar så den använder ström till något mer än belysning. Någon som vet?

Stina.
Bilagor
Antik färdskrivare 010_resize.jpg
Antik färdskrivare 010_resize.jpg (103.36 KiB) Visad 3536 gånger
Antik färdskrivare 009_resize.jpg
Antik färdskrivare 009_resize.jpg (97.32 KiB) Visad 3536 gånger
Antik färdskrivare 006_resize.jpg
Antik färdskrivare 006_resize.jpg (98.53 KiB) Visad 3536 gånger
Användarvisningsbild
herrstina-

Re: Vad är detta?

Inläggav Stellan » 01 dec 2008, 21:54

Jag tror att det är sådana som spårvagnarna har, eller hade i alla fall förr, sådana här skrivare. De registrerar den sist körda sträckan som jag har för mig är ca 800 meter, sedan börjar den om igen. Den har säkert fler finesser, men de kommer jag inte ihåg.

Är skivan rätt så tjock, och går att ta ut?

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Re: Vad är detta?

Inläggav herrstina- » 01 dec 2008, 22:00

Den är inte obducerad än men det verkar vara en plastskiva ytterst och bakom sitter en pappersskiva som är märkt i KM så den borde visa hastighet. Jag ska titta mer noggrant när tid finnes, kanske det går att ta en bild på innanmätet.
Man använder inte nyckel för att öppna, det är en liten tapp som ska tryckas in och vips öppnar luckan sig.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-

Återgå till Allmänt Veteransnack