av Malte. E » 21 feb 2018, 13:00
Om kylarmärken m.m.
"Sedan urminnes tider", monterade Scania -Vabis sitt emaljerade kylaremblem med gripen och tegelväggen, samt texten
"Aktiebolaget Scania-Vabis" stolt frampå bilarnas nos. Ja, även på bussar, men där satt märket på kylarlocket, som var
magnifikt och tungt med rejält fingergrepp.( Gäller även de frambyggda lastbilarna.)
1954 började " utarmningen" med Regentens ankomst. "Aktiebolaget" försvann ur emblemet. Förmodligen alltför obegripligt
ord för utlänningar, exporten ökade ju lavinartat. Emaljemblem av den gamla typen har tillverkats i ett fåtal exemplar för
fabrikens egna renoveringsobjekt. Förmodligen är dessa nytillverkade emaljmärken sagolikt dyra. Men typen som sådan är de
verkliga rariteterna.
Gällande de gjutna Scaniaemblemen som nyss avhandlats ovan, så nymonterades sådana, i två olika storlekar på en hel del
exportchassier, dock inte alla, efter 1950. På så sätt kan man väl på sätt och vis säga att även dessa originalmonterades, om
än i ganska litet antal. Skriver "två olika storlekar" här ovan, det verkade som den mindre typen av dem monterades främst på
chassier till Finland. Ja, det är utan tvivel ett intressant ämne, men det blir allt vidlyftigare ju mer man tänker på det.
Malte E.