Detektivarbete,förtälj oss din historia!

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Detektivarbete,förtälj oss din historia!

Inläggav Peter Ohlsson » 23 nov 2008, 11:07

Själv funderar jag ofta på vart de lastbilar man brukade åka med när man var liten har blivit av,är dom i grekland eller har dom blivit spik?
Min fråga är alltså: är det någon som försökt forska i vart lastbilarna blev av sen? det måste väl ändå vara någon som sett sin gamla bil stående eller körande i
nåt annat land eller i värsta fall som traktorkärra eller bevattningspump! :x på nån åker nånstans.
det hade varit roligt att få läsa om någon som hittat några kvarlevor genom tillfälligheter eller genom idogt detektivarbete.
Peter Ohlsson

Re: Detektivarbete,förtälj oss din historia!

Inläggav Anders Ason » 23 nov 2008, 11:21

Peter Ohlsson skrev:Själv funderar jag ofta på vart de lastbilar man brukade åka med när man var liten har blivit av,är dom i grekland eller har dom blivit spik?
Min fråga är alltså: är det någon som försökt forska i vart lastbilarna blev av sen? det måste väl ändå vara någon som sett sin gamla bil stående eller körande i
nåt annat land eller i värsta fall som traktorkärra eller bevattningspump! :x på nån åker nånstans.
det hade varit roligt att få läsa om någon som hittat några kvarlevor genom tillfälligheter eller genom idogt detektivarbete.

Jodå det forskas nog en hel del på forumet vart våra minnen tar vägen och frågan finns lite här och där i olika trådar. Exempelvis två av de bilar som jag "stod närmast" för länge sedan, en Volvo 1943 med 90 hkr motor med reg H1716 och en äkta Viking 1955, reg nr H5879. En mycket hjälpsam man på Länsstyrelsen i Kalmar meddelade tyvärr att båda oåterkalleligen fanns i "lastbilshimlen"!

Vid några andra försök jag gjort har det visat sig "anden levat kvar", d v s att regnumet nu finns på personbilar. Men jag har även exempel på lyckad sökningar varav ett är att jag fick tag i ett släp som jag hade kvar kopplingsintyget på.

Tillägg: jo, släpet hade aldrig förts över till den person som jag köpte det av utan stod fortfarande på det åkeri som körde i trafik med det senast och de hade i alla år fortsatt och förm. betalat registerhållningsavgiften! (eller är det ingen på släp?)

Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Stellan » 23 nov 2008, 11:55

Tillfälligheter tror jag spelar in rätt så ofta när man får en ledtråd till vart gamla fordon tagit vägen. I fjol somras så kollade jag för skoj skull på ett skåpsläp jag hade i mitten av -70 talet när jag körde på Norge...och det fans kvar! När vi lämnade det så var det en grönsakshandlare i Vänersborg som köpte det. Han hämtade egna varor i Helsingborg, så man blev ju lite varm om hjärtat när man såg att det levde vidare. Efter en tid så såg man det inte mer, och det föll i glömska ändå tills i fjol när jag slog i bilregistret. Då var det en bonde utanför Trollhättan som hade det som lager, det stod på en gård i alla fall...och var kvar i registret. Åkeriets målning och Autotransitmärket på sidan var orört. :D

Det släpet hade slitit ut i alla fall två bilar innan det byggdes skåp på det hos VBK i Horten 1971. Sedan gick det i många år efter min F88:a och en kort tid även efter vår första F12:a innan den bilens nya släp kom.

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Böll » 23 nov 2008, 13:29

Polaren träffade en tjej från Peru för några år sen,en sommar 2006 så åkte dom till Peru på semester ,å sitter på en liten uteservering å fikar,då runt hörnet kommer en Volvo-f 12 som har gått på Ivan-Johnssons åkeri i Kungälv,Kareby,fortfarande me firma dekaler å ASG lacken som den hade i Sverige,den bilen såg han ofta när han själv va på ASG i GBG,nu så fick han se den i Peru,lustigt hur de kan bli..........
Böll

Inläggav herrstina- » 23 nov 2008, 13:50

P.W Rasmussen som är styrelseordförande i Swebölle berättade om när han och hustrun var i latinamerika på semester, dom satt i solen utanför ett högt beläget hotel när han tyckte sig höra ett välbekant ljud. Några minuter senare kom en gammal 142,a stånkande uppför backen där dom satt, fortfarande Swebölle-målad och med den gamla danska takskylten på taket.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-

Inläggav Thomas Almen » 23 nov 2008, 16:40

PA Alexius i Järpen hade en F 89:a dragbil som såldes till Grekland efter avslutat arbete. Tommy, som hade kört bilen, åkte nåt år senare på semester till Grekland, och en dag när han sitter med en öl på en uteservering, så kommer 89:an rullande efter gatan. T.o.m Jämtfraktsdekalerna satt kvar. Dom hade inte ändrat nånting, bara klivit in och börjat köra. Själv har jag sålt en F 12 till Peru, och en F 16 till Estland. Min dotter, som bor i Spanien, blev bekant med en peruansk kille på samma skola. Hans far körde en F 12:a som gått i Sverige tidigare. Det visade sig förmodligen vara min gamla!. Så större än så är inte världen.
Thomas Almen

Inläggav BURTRÄSKARN » 23 nov 2008, 18:22

Det verkar som många bilar har fått ett andra liv i andra länder,men vad verkar mest slöseri med gamla objekt är alla dessa traktorsläp som har blivit ombyggda.Och enligt min mening blev det aldrig någon bra ide eftersom de oftast blev för tunga på draget för jordbrukstraktorer som fanns på 60-70-talet.Kanske skulle det ha fungerat bättre med dagens stora maskiner?Har själv hittat flera släpar där Regenter och Titaner fått plikta med sina liv :evil: :evil: Och försvaret från dom som har kapat har ofta varit att hytten var slut :!: :!: :evil:
Användarvisningsbild
BURTRÄSKARN

Återgå till Allmänt Veteransnack