- IH Fleetstar - USA Broschyr - Sid 11 - LR.JPG (206.37 KiB) Visad 31189 gånger
- IH Fleetstar - USA Broschyr - Sid 12 - LR.JPG (268.94 KiB) Visad 31189 gånger
.....men vad gäller Fleetstar kom det in FYRA till svärje...
Å den gröna du nämner står på Magnus Anderssons ägor strax söder om Jönköping tillsammans med en blå.. Båda har IH DV550 Dieslar... En har Allison låda..
Den tredje (brun) skrotades ner på Arrje lastbilsskrot å den DV550 är numera undertäcknad som äger !?;)
men den fjärde lyser med sin frånvaro...???
Jag har ännu inte lyckats hitta den ljusgröna Fleetstar (evt. turkosa Lodstar 1890 med amerikansk originalhytt) som min far hade till låns från International Harvester i Malmö när hans egen Loadstar trilskades.
Men sökandet efter den bilens identitet fortsätter. Jag minns den som igår, eller, fastän det nu är 50 år sedan.
Kanske en sån här?
S-V L44 skrev:Bigmanstown skrev :Kanske en sån här?
Nog ser det ut att vara så.
Denna bild tog jag av (XM96770), dvs. den danska dragbilen vid Pärlrallyt 2012.
För att återknyta till den Fleetstar som renoverats av Dansk Motor- & Maskinsamling så vet jag i nuläget inte vilken av de två bilar som man fraktade till Danmark från Sverige som verkligen renoverades och vilken som användes som donatorbil/reservdelsbil?
Den orange bilen var en 4x2, medan den blå uppenbarligen var en 6x2, vilket framgår av denna bild där stödaxeln är upplyft. (Vattentanken kommer från en annan bil, men om den blå bilen nu verkligen stammar från Stadsbuden i Malmö så var den också en tankbil.)
Det kan vara så att Dansk Motor- & Maskinsamling byggt om bilen till 6x4 vid renoveringen.
Av de Fleetstar som importerades till Sverige från USA som kompletta chassier hamnade (enligt Corvinius) endast tre, eventuellt fyra hos svenska kunder, bl.a. då minst två hos Stadsbuden i Malmö. Åtminstone en av Stadsbudens Fleetstar, en 4x2, blev dokumenterat skrotad i Arrie utanför Malmö.
International Harvesters Malmö- och Norrköpingsfabriker var de enda i Europa, så från dessa två fabriker skall då export av IH-lastbilar också ha skett till övriga Europa.
Därför kan det vara så att även dragbilen kommer från en av de två svenska fabrikerna.
Notera också att den orange och den blå bilen beskrivna ovan har svenska hytter, sannolikt från Floby, medan den danska dragbilen har en genuin amerikansk hytt.
Tunga IH-lastbilar försedda med amerikanska hytter var ytterst ovanliga i Sverige beroende på slagproven och de fåtal lastbilar med USA-hytt som ändå brukades i Sverige blev egentligen aldrig inregistrerade för trafik utan gick oftast som motorredskap.
Däremot var de amerikanska hytterna mer eller mindre standard på tunga IH-lastbilar i övriga Europa vid den här tiden.
// Kjell N
Återgå till Amerikanska lastbilar
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster