av gjutarleif » 30 dec 2017, 17:41
Hej Badger.
Är det en 76:a du köpt är det spiltväxel som delar växelstegen. Det kan vara en tillsatsväxellåda som sitter förbundet med en kardanaxel till huvudväxellådan. Det kan även vara en planetväxel sammanbyggd med bakre utgående axeln i huvudväxellådan. Den sitter inte i bakaxeln som du skriver. Om det är alternativet med en extra tillsatslåda beror på hur gammal bilen är dvs. årsmodell.
Jag har en 75:a med tillsatsväxellåda. Jag har också en 56:a med en så kallad tvåfartsväxel och den sitter i bakaxeln.
När du växlar mellan hög och låg är det vissa växelsteg, i huvudväxellådans läge för 4:an och 5:an, som inte ger någon ändring av hastighet och dragkraft.
Vill även minnas att spakläget för hög och låg inte är helt logiskt. När spaken förs uppåt borde det vara högväxel men på min låda är det lågväxel som ger ökad dragkraft. Troligtvis är det modifierat när splitdelen blev inbyggd i huvudlådan.
Andra forummedlemmar kan detta mycket bättre så du får nog en korrekt och fördjupad förklaring skulle jag tro.
Hoppas du får mycket nöje med en trevlig bil.
mvh//gjutarleif.