Dubbla framaxlar

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Dubbla framaxlar

Inläggav Anders Ason » 20 nov 2008, 09:21

Dubbla framaxlar (har i något fall varit uppe förut) verkar vara vanligt i England men inte här, annat än i undantagsfall. Vilka är skälen bakom och hur är en sådan bil att köra?

2fax13.jpg
Foden S39
2fax13.jpg (73.04 KiB) Visad 16467 gånger
2fax12.jpg
AEC 1964
2fax12.jpg (51.96 KiB) Visad 16465 gånger
2fax11.jpg
2fax11.jpg (62.99 KiB) Visad 16465 gånger
2fax10.jpg
2fax10.jpg (68.59 KiB) Visad 16464 gånger
2fax9.jpg
2fax9.jpg (65.95 KiB) Visad 16464 gånger
2fax8.jpg
2fax8.jpg (74.88 KiB) Visad 16465 gånger
2fax7.jpg
Foden S20
2fax7.jpg (107.96 KiB) Visad 16463 gånger
2fax6.jpg
Leyland 24.O/9, 1962
2fax6.jpg (33.27 KiB) Visad 16462 gånger
2fax5.jpg
Leyland Octopus 22.O/1E, 1954
2fax5.jpg (22.71 KiB) Visad 16466 gånger
2fax4.jpg
leyland Octopus, 1962
2fax4.jpg (25.46 KiB) Visad 16462 gånger
2fax3.jpg
Scammel Rigid Eight, 1937
2fax3.jpg (61.19 KiB) Visad 16461 gånger
2fax2.jpg
AEC Mammoth Major Mk III, 1952
2fax2.jpg (43.11 KiB) Visad 16461 gånger
2fax1.jpg
och till síst en svensk, en F86:a
2fax1.jpg (44.6 KiB) Visad 16461 gånger
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5697
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Dubbla framaxlar

Inläggav Nor1 » 20 nov 2008, 20:52

Nu mer är det väl inte så ovanligt i Sverige??, iaf inte på 4-axlingar.
Nor1
 
Inlägg: 107
Blev medlem: 30 dec 2007, 22:40
Ort: Utanför Göteborg

Re: Dubbla framaxlar

Inläggav Anders Ason » 20 nov 2008, 21:52

Nor1 skrev:Nu mer är det väl inte så ovanligt i Sverige??, iaf inte på 4-axlingar.


    Jodå, visst ser man en o annan, o mest kanske på sk dunderbyggen men särskilt vanliga är de väl inte? Vad jag tänkte på om köregenskaper var väl snarast på hur dessa gamla bilar utan servo var att styra? :roll: ...och ev. koppling till axeltryck o maxlängd o s v. :?:


    Hmm.. det finns ganska många 4-axlingar utan dubbla framaxlar. Här i trakten går det flera tridem både betong- och anläggningsbilar. :wink:



Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5697
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Dubbla framaxlar

Inläggav herrstina- » 20 nov 2008, 22:20

Dubbla framaxlar utan servo har jag ingen erfarenhet av, däremot har jag haft två st fyraxlingar med dubbla framaxlar i modern tappning, nämligen F12. Den ena var lastväxlare och den andra dragbil med ryggsäck, alltså ett litet flak för 9 pallar mellan hytten och vändskivan. Jag förväntade mig att de skulle vara stötiga och besvärliga i halka.
Det var precis tvärtom, de var överraskande mjuka och komfortabla och totalt okänsliga för halka, problemet var bara att komma igång, sen var det som att köra rälsbuss.

Den riktiga höjdaren var dragbilen, den lastade 12,5 ton i flaket plus 26 ton i en vanlig trailer med 56 tons bruttovikt, det är det i särklass effektivaste sättet jag vet att transportera gods. Problemet var att hitta tillräckligt mycket tungt gods till bilen.

Lyckas jag med mina föresatser ska det komma en bild och då är det bilen i mitten.

Stina.
Bilagor
PICT0808.jpg
PICT0808.jpg (76.53 KiB) Visad 16350 gånger
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3827
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Dubbla framaxlar

Inläggav Anders Ason » 20 nov 2008, 23:06

herrstina- skrev:Dubbla framaxlar utan servo...
Stina.


    Intressant och positiv erfarenhet du har, klart man då undrar varför inte dessa bilar är vanligare?
    Ser ut som om bilarna på din bild inte har rullat på ett tag (inga hjulspår i snön).
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5697
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Dubbla framaxlar

Inläggav Stellan » 20 nov 2008, 23:08

Goda föresatser fungerar alltid, och bilden fungerade :D

Hur var ett sådant ekipage att backa med, det måste väl ha krävt rätt så gott om plats? Men rätt fram på vägen kan jag tänka mig att det var rätt så bekvämt, och bra drag på vintern när man sträckte boggien.

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Dubbla framaxlar

Inläggav herrstina- » 20 nov 2008, 23:41

Backa!!!??? Gör man det?

Det var inga större problem, det krävde väl utrymme som en 24m bil ungefär.
Just den bilen vi byggde blev av någon anledning extremt lyckad, det är den enda kombinationen jag känner till där man lastat mer än dubbla tjänstevikten lagligt, 38,5 ton. Skåpekipagen vi har idag lastar runt 35 ton med 60 tons bruttovikt.
Problemet med den här sortens bilar är att det krävs ett enormt godsflöde för att kunna utnyttja kapaciteten fullt ut, det är ju liksom ingen vits och köra runt med 4 ton i lådan, bilen var ganska dyr i drift, fordonsskatten var på drygt 40.000:- och det här är några år sedan.

Bilden är tagen på helgen för några år sedan och det har uppenbarligen snöat, därför får man kanske intrycket att bilarna stått ett tag, så var inte fallet, de gick dagligen. Den 4-axliga slutade sina dagar i antingen Irak eller sydamerika, den gula DAF,en är numera Polsk och F12,an till höger har jag totalrenoverat och den används numera som garage till en SMART.
De vansinnigheterna är dokumenterade och jag ska försöka få till några bilder som förklaring.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3827
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Dubbla framaxlar

Inläggav Nor1 » 21 nov 2008, 18:31

Anders Ason skrev:
Nor1 skrev:Nu mer är det väl inte så ovanligt i Sverige??, iaf inte på 4-axlingar.


    Jodå, visst ser man en o annan, o mest kanske på sk dunderbyggen men särskilt vanliga är de väl inte? Vad jag tänkte på om köregenskaper var väl snarast på hur dessa gamla bilar utan servo var att styra? :roll: ...och ev. koppling till axeltryck o maxlängd o s v. :?:


    Hmm.. det finns ganska många 4-axlingar utan dubbla framaxlar. Här i trakten går det flera tridem både betong- och anläggningsbilar. :wink:





Gjorde en snabb räkning på jobbet idag, kom fram till minst 12 stycken anläggningsbilar på jobbet som har det, två-tre av dessa 8x8 dessutom. Sedan är det väl minst 5 kranbilar också.
Sedan vanliga tridembilar är det ju ännu fler.

/Stefan
Nor1
 
Inlägg: 107
Blev medlem: 30 dec 2007, 22:40
Ort: Utanför Göteborg

Re: Dubbla framaxlar

Inläggav Stellan » 21 nov 2008, 19:03

Något jag inte sett på många år år kombinationen dubbla axlar fram och enkel bak. Tyskarna har väl varit de som haft flest sådana. Här är en tysk på besök i Göteborg förra året
S5000378_b.JPG
S5000378_b.JPG (167.82 KiB) Visad 16238 gånger
/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Dubbla framaxlar

Inläggav Nor1 » 21 nov 2008, 21:31

Den axelvarianten är ju helt klart ovanligare :D
Nor1
 
Inlägg: 107
Blev medlem: 30 dec 2007, 22:40
Ort: Utanför Göteborg

Re: Dubbla framaxlar

Inläggav Per Thomson » 21 nov 2008, 23:30

Jo men den varianten har jag förklarat tidigare varför den kom till, tysk myndighetsutövande i början på 1960-talet för att lägga hinder för lastbilstrafik. Lastbilskonstruktörernas motdrag blev att optimera för största nyttolast innom 32 tons totalvikt. Efter bilen hängde man på ett 2-axligt släp om 16 ton. Max 8 tons axeltryck och 16,5 mters totallängd.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7474
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Dubbla framaxlar

Inläggav Anders Ason » 13 nov 2009, 12:39

Det har ju dykt upp lite om dubbla framaxlar igen, väcker upp en gammal tråd ...
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5697
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Dubbla framaxlar

Inläggav Stellan » 13 nov 2009, 17:05

Jag hittade den här artikeln i en av mina pärmar, den beskriver rätt så bra varför den kom på svenska bilar:

Bild

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Dubbla framaxlar

Inläggav Lars-Gunnar » 13 nov 2009, 19:46

När man ser det engelska 4-hjulingarna så ser man att olika fabrikat använde olika framaxelavstånd mellan de båda främre boggieparen. Tätt eller med mer mellanrum. Man kan ju säga att Engelsmännen är föregångare till det de kallar Chinese 6. Att inte Volvo eller Scania hade 2-aklat fram. Tro om det funnits något behov? Tänk vilka stora timmerlass de kade kunnat ta och därmed förbättra transportekonomin. Å andra sidan däckkontot och försäkring kanske inte blivit så moderat.

Att ha en drivande axel och 2 styrande axlar måste väl orka med lika mycket last som en boggiebil med enkelaxel? Såg en Mercedes lastbil i mitten på 50-talet som ägdes av MoDo och som transporterade massaved till Umeå. Minns inte om den hade 4 axlar men minns väl att den hade 2 styrande axlar och som var frambyggd. Det var en av de kraftigare lastbilen i mitt hemområde och då är både Scania-Vabis och Voivo Titan inberäknad. Den hade ett 2-axligt släp bak. Hur många hästar motorn utvecklade vet jag inte men i mitten på 50-talet hade nog tyskarna motorer på minst 200 hk. De har väl haft pippi på V8-motorer.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: Dubbla framaxlar

Inläggav Skusty » 13 nov 2009, 20:09

Anders Ason skrev:
Nor1 skrev:Nu mer är det väl inte så ovanligt i Sverige??, iaf inte på 4-axlingar.


    Jodå, visst ser man en o annan, o mest kanske på sk dunderbyggen men särskilt vanliga är de väl inte? Vad jag tänkte på om köregenskaper var väl snarast på hur dessa gamla bilar utan servo var att styra? :roll: ...och ev. koppling till axeltryck o maxlängd o s v. :?:


    Hmm.. det finns ganska många 4-axlingar utan dubbla framaxlar. Här i trakten går det flera tridem både betong- och anläggningsbilar. :wink:




Bodbilar brukar ha dubbla framaxlar och boggi bak. :wink:

http://pici.se/pictures/UJVvXYmJp.jpg

Här har du en rolig bil som används för att köra båtar med, den går vanligtvis med trailer, men man kan hänga på en adapter så den blir som en bodbil. :)
http://pici.se/pictures/UQqUzTeQm.jpg
Senast redigerad av Skusty 13 nov 2009, 21:30, redigerad totalt 1 gång.
Skusty
 
Inlägg: 40
Blev medlem: 30 mar 2009, 16:23
Ort: Haninge, Stockholm

Nästa

Återgå till Allmänt Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 7 gäster